De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil sărbătoriţi la Reşedinţa Patriarhală
Biserica Ortodoxă Română a sărbătorit luni, 8 noiembrie, Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor cereştilor puteri. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reşedinţei Patriarhale, subliniind faptul că Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil sunt prăznuiţi în data de 8 noiembrie împreună cu toate puterile cereşti pentru că cifra opt este simbolul vieţii veşnice sau al veşniciei.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat de ce Biserica a rânduit ca în data de 8 noiembrie să ne aducem aminte de toate puterile cereşti netrupeşti şi în mod deosebit de Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil. „De la Buna Vestire, din 25 martie, când Arhanghelul Gavriil a binevestit Fecioarei Maria în Nazaret că va naşte un Prunc, adică pe Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, şi până în luna noiembrie inclusiv, sunt nouă luni, care simbolizează cele nouă cete de puteri cereşti netrupeşti. Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil sunt cel mai des întâlniţi în lucrarea de mântuire a neamului omenesc şi cei mai populari dintre cei şapte arhangheli. Puterile cereşti netrupeşti sunt pomenite şi în fiecare săptămână, în ziua de luni, ceea ce arată că Biserica este conştientă de importanţa lucrării acestora în viaţa lumii şi în mod deosebit în viaţa ei. De asemenea, în fiecare seară şi în fiecare dimineaţă creştinul ortodox adresează o rugăciune şi îngerului păzitor, întrucât nu numai fiecare popor are un înger păzitor, ci şi fiecare creştin botezat primeşte la botez un înger păzitor, îndreptător, călăuzitor al vieţii. Mântuitorul Însuşi spune să nu-i dispreţuim pe cei mai mici, pentru că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa lui Dumnezeu (Matei 18, 10). Şi mai spune că mare bucurie se face în ceruri când un păcătos se întoarce la Dumnezeu, adică, mare bucurie se face înaintea îngerilor atunci când cineva se întoarce la Dumnezeu prin pocăinţă şi îndreptarea vieţii (Luca 15, 10)”, a arătat Preafericirea Sa.
Părintele Patriarh Daniel a explicat apoi motivul pentru care cele nouă cete de puteri cereşti netrupeşti sunt grupate în câte trei categorii sau grupe: „Prima triadă este formată din Serafimi, Heruvimi şi Tronuri. A doua triadă este formată din Domnii, Puteri şi Stăpânii, iar a treia este formată din Începătorii, Arhangheli şi Îngeri. Aceste puteri cereşti netrupeşti grupate în nouă cete au calităţi deosebite şi slujiri deosebite. Serafimii sunt în jurul Tronului lui Dumnezeu, ca fiind fiinţele cereşti netrupeşti cele mai apropiate de Sfânta Treime. Serafimii cei cu câte şase aripi cu două aripi zboară, cu două îşi acoperă ochii, pentru că îi copleşeşte slava lui Dumnezeu, adică frumuseţea, bunătatea şi înţelepciunea Sa, şi cu două îşi acoperă picioarele în semn de respect”.
În continuare, Patriarhul României a explicat că ochii mulţi ai Heruvimilor semnifică atenţia lor sporită în a recepta slava lui Dumnezeu, în a împlini cu foarte multă abnegaţie, dăruire de sine şi fidelitate voia lui Dumnezeu. „Și celelalte cete de puteri cereşti netrupeşti au, de asemenea, calităţi deosebite şi slujiri deosebite. A doua triadă a Domniilor, Puterilor şi Stăpâniilor se ocupă în mod deosebit de păzirea Universului creat de Dumnezeu şi au stăpânire şi asupra iadului. Iar ultima triadă a Începătoriilor, Arhanghelilor şi Îngerilor arată nu doar care este voia lui Dumnezeu de împlinit, ci şi îi ajută pe oameni. În Noul Testament, spre deosebire de Vechiul Testament, se pune accentul mai mult pe slujirea pe care îngerii o aduc oamenilor credincioşi”, a explicat Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a amintit numele celor şapte Arhangheli consemnaţi în Prima Carte a lui Enoh: Mihail, Gavriil, Rafail, Gudiil, Salatiil, Uriil şi Varahiil: „Aceste nume ale celor şapte Arhangheli ne arată că deja în Vechiul Testament era cunoscut numele celor mai importanţi Arhangheli, Mihail şi Gavriil, dar şi al altor Arhangheli (...). Puterile cereşti netrupeşti binevestesc pe Dumnezeu nu doar prin mesajul, prin ideile, prin cuvintele pe care le transmit, ci şi prin felul lor de a vieţui, de a fi. Puterile cereşti netrupeşti au fost create înainte de crearea cerului şi pământului material, adică, înainte de a face astrele şi planetele, Dumnezeu i-a creat pe îngeri. Când Dumnezeu a făcut cerul şi pământul, îngerii au fost martori, iar căderea unor îngeri din slava dumnezeiască s-a făcut după ce a existat şi pământul”. Preafericirea Sa a mai precizat că Arhanghelul Mihail este Arhanghelul dreptăţii şi cel care pedepseşte pe cei ce încalcă voia lui Dumnezeu, iar Arhanghelul Gavriil este Arhanghelul harului şi al bucuriei.
La final, Preafericirea Sa i-a felicitat pe toţi cei care poartă numele Mihail sau Gavriil, ori derivate din aceste nume, în România existând astăzi 1.447.117 persoane având numele Sfinţilor Arhangheli.