Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Simpozion naţional dedicat educaţiei creştine

Simpozion naţional dedicat educaţiei creştine

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Marius Nedelcu - 28 Aprilie 2015

La Centrul naţional pentru formare continuă „Dumitru Stăniloae“ din Bucureşti s-a desfăşurat ieri prima zi a Simpozionului Naţional de Pedagogie Creştină „Repere ale educaţiei creştine în teologia Sfântului Ioan Gură de Aur, actualizate în relaţia Biserică-Familie-Şcoală din contextul contemporan“.

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit în deschiderea simpozionului cuvântul intitulat „Lumina educaţiei, promovată în cooperarea dintre Biserică, Familie şi Şcoală“.

Evenimentul academic şi-a propus să aducă în actualitate învăţăturile Sfântului Ioan Gură de Aur despre valoarea educaţiei creştine în formarea duhovnicească, socială şi intelectuală a tinerilor.

Sesiunea festivă de inaugurare a lucrărilor acestui simpozion, moderată de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal,  a cuprins mesaje de felicitare şi încurajare pentru participanţi şi invitaţi, din partea unor instituţii fundamentale ale statului român. Astfel, academicianul Ionel Valentin Vlad, preşedintele Academiei Române, a spus că instituţia pe care o conduce recunoaşte legătura strânsă între cultură şi cult, între educaţia religioasă şi formarea intelectuală şi profesională. „În cei 149 de ani de existenţă, Academia Română a conlucrat strâns cu Biserica. Am fost legaţi prin cele mai importante lucruri pe care le are naţiunea română, prin credinţă, limbă şi unitatea noastră, şi reprezentanţi de seamă ai Bisericii s-au numărat printre membrii de onoare ai Academiei. În acelaşi timp, Academia acordă o atenţie deosebită familiei şi şcolii. Unul dintre programele fundamentale interdisciplinare în strategia pe care o elaborează Academia îl reprezintă şcoala şi educaţia. Numai din familii solide, unite şi cu dragoste de Biserică şi de ţară au putut să iasă mari oameni de cultură şi de ştiinţă. Printre aceştia se numără şi mari oameni ai şcolii româneşti, cum au fost: Spiru Haret, Titu Maiorescu, Constantin Angelescu şi alţii, care au ştiut să îmbine în chip armonios respectul pentru credinţă cu dragostea pentru ştiinţă şi carte“, a spus preşedintele Academiei Române. În continuare, Victor Opaschi, secretarul de stat pentru culte din Guvernul României,  a spus că Sfântul Ioan Gură de Aur nu se adresează numai copiilor şi tinerilor atunci când vorbeşte de educaţia creştină, ci vizează şi pe adulţi într-un proces de formare continuă. „Aş vrea să evoc pe scurt doar câteva lucruri care captivează când te întâlneşti cu scrierile Sfântului Ioan. Mai întâi el este un pedagog care reflectează mereu, atent, la semnele şi nevoile vremii, la rostul şi la rosturile educaţiei. Apoi, odată ce recunoaşte şi explică aceste scopuri, şi anume trecerea de la sistemul de educaţie păgân la educaţia creştină, propune implicit reformarea sistemului de educaţie al vremii sale pentru a răspunde la aceste noi cerinţe. El este aşadar un reformator cu disponibilitate pentru inovare. Înţelege că educaţia este un sistem pe mai multe niveluri întreţesute care nu poate fi delegat unei singure entităţi şi care nu poate funcţiona fără cooperarea mai multor instituţii sociale: familia, sistemul de educaţie, Biserica şi statul ca garant al legii“, a spus Victor Opaschi.

De asemenea,  Mircea Dumitru, rectorul Universităţii din Bucureşti, a spus că educaţia religioasă este o componentă în formarea socială a poporului român şi a sistemului nostru de valori. „Susţinătorii educaţiei religioase realizate prin intermediul predării religiei în şcoli argumentează că opiniile, credinţele şi convingerile religioase au contribuit şi contribuie decisiv din punct de vedere istoric la socializarea comportamentului şi a moralităţii oamenilor. Mai mult, predarea religiei este importantă pentru motivarea şi încurajarea morală a copiilor de a se dezvolta, pentru a deveni adulţi responsabili, împliniţi social, spiritual şi cultural. Ceea ce întăreşte şi face deosebit de apt acest argument din urmă este desluşirea legăturii intrinsece dintre cult şi cultură în devenirea spirituală a unui popor care se împlineşte şi se desăvârşeşte şi pe calea educaţiei şcolare religioase“, a spus rectorul Universităţii din Bucureşti.

Mesajul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, Sorin Mihai Cîmpeanu, a fost transmis de consilierul ministerial Romeo Moşoiu: „Abordarea tematică a educaţiei este o necesitate a spaţiului actual de comunicare în acest domeniu. În ceea ce priveşte educaţia religioasă, prezenţa acesteia în şcoală este susţinută nu doar de perspectiva pedagogică teoretică, ci şi din considerente practice. Trăim într-o societate tot mai pragmatică, tot mai desacralizată. În această societate a unui etern aici şi acum, fără orizont, fără viitor, ancorată în consumarea momentului prezent, individul este invitat să fie tot mai liber, să îşi trăiască spiritualitatea fără un fundament de cunoaştere şi fără oportunităţi de învăţare“. Referatele susţinute în prima zi s-au încadrat în trei categorii: rolul educaţional al familiei în societatea contemporană; importanţa educaţiei religioase în şcoală, pentru societatea contemporană; educaţia în viaţa şi misiunea Bisericii. Dintre vorbitorii din prima zi, îi amintim pe: sociologul Ilie Bădescu, Institutul de Sociologie al Academiei Române; părintele profesor Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, Liana Stanciu, preşedintele Asociaţiei Părinţi pentru Ora de Religie; profesorul Constantin Cucoş, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei de la Iaşi,  Adrian Lemeni, consilier patriarhal şi conferenţiar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, precum şi alţii. Pe parcursul discuţiilor, intervenţii importante au fost făcute de părintele profesor Vasile Răducă de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Capitală şi de părintele conf. Constantin Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu. Astăzi se desfăşoară ultimele sesiuni ale simpozionului naţional de pedagogie creştină. Evenimentul este organizat de Sectorul teologic-educaţional al Patriarhiei Române, în parteneriat cu Secretariatul de Stat pentru Culte şi Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti.