Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
„Hristos a transformat moartea în Paște, în trecere spre viață veșnică”
Mii de credincioși bucureșteni s-au reunit duminică în rugăciune pe Colina Bucuriei la miezul nopții, unde au primit Sfânta Lumină adusă de la Ierusalim și au participat la slujba Învierii săvârșită de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în pridvorul Reședinței Patriarhale. După chemarea „Veniți să luați lumină!” și începutul pascal, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învățătură în care a explicat că Învierea Domnului este centrul spiritual al Ortodoxiei.
În noaptea Învierii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit de trei ori chemarea „Veniți să luați lumină!”, oferind Sfânta Lumină a Învierii Domnului Preasfinţitului Părinte Varlaam Ploieşteanul şi Preasfinţitului Părinte Ieronim Sinaitul, Episcopi-vicari patriarhali, precum și slujitorilor catedralei. Aceștia au mers pe culoare speciale în mijlocul credincioșilor oferindu-le Sfânta Lumină celor prezenți, timp în care psalții Catedralei Patriarhale au cântat troparul „Învierea Ta, Hristoase, Mântuitorule”.
După citirea Sfintei Evanghelii de la Matei 28, 1-16 și săvârșirea rânduielii începutului pascal cu stihurile Învierii și cântarea „Hristos a înviat!”, Întâistătătorul Bisericii noastre a rostit un cuvânt de învățătură în care a subliniat că slujba din noaptea de Paști este o icoană a învierii de obște de la sfârșitul veacurilor: „Învierea Domnului sau sărbătoarea Sfintelor Paști este centrul spiritual al Ortodoxiei. Toate zilele săptămânii încep cu ziua duminicii, numită ziua întâi a săptămânii. Aceasta ne arată că pentru noi, creștinii, toate zilele vieții noastre sunt îndreptate înspre Înviere, și anume spre învierea cea de obște. Însă pregătirea pentru învierea cea de obște de la sfârșitul veacurilor se face în fiecare zi și în fiecare săptămână în timpul vieții pământești. Slujba de Înviere în Ortodoxie începe în afara lăcașului de cult, pentru că Învierea nu se referă doar la creștini, nu doar creștinii vor învia, ci toți oamenii din toate timpurile și din toate locurile vor învia la învierea universală de la sfârșitul veacurilor. De aceea, slujba din noaptea de Paști este o icoană a învierii de obște de la sfârșitul veacurilor, și aceasta înseamnă o icoană a întregii umanități care va învia, după cum ne spune Sfântul Apostol Pavel: «Căci precum în Adam toţi mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia» (1 Corinteni 15, 22)”.
În continuare, Preafericirea Sa a explicat că taina Sfintelor Paști înseamnă taina Crucii și a Învierii. „Prin Învierea Sa din morți, Mântuitorul Iisus Hristos nu doar a biruit moartea, ci a biruit și iadul ca existență însingurată și izolată și cu strălucirea sufletului Său îndumnezeit a adus iubire în locul însingurării și lumină în locul întunericului. De aceea, în Biserica Ortodoxă, icoana Învierii Domnului nostru Iisus Hristos din morți nu-L arată ieșind din mormânt, cum se întâmplă în tablourile religioase occidentale, ci Îl arată pe Hristos coborând prin Cruce la iad. Aceasta înseamnă că Învierea lui Hristos nu începe a treia zi, ci puterea Învierii se arată chiar în Sfânta și Marea Vineri, când prin Cruce a coborât la iad, a biruit puterile iadului, a sfărâmat legăturile sufletelor care erau robite de frica morții. (…) Hristos, biruitor asupra păcatului protopărinților, și anume asupra neascultării lor, arătând ascultare până la moarte, a transformat moartea în Paște, adică în trecere spre viață veșnică. A biruit iadul și pe diavol. Sfânta Scriptură ne arată că omul nu a fost făcut pentru moarte, ci pentru viață veșnică. (…) Taina Sfintelor Paști înseamnă taina Crucii și a Învierii. Prin Cruce a venit bucurie la toată lumea deoarece în iubirea jertfelnică a lui Hristos arătată pe Cruce era tainic ascunsă sămânța Învierii. Ortodoxia nu desparte Crucea de Înviere, ci vede în Cruce începutul Învierii prin iubirea smerită și jertfelnică a lui Hristos, iar Învierea arată slava Crucii. De aceea, în noaptea de Paști nu ascundem crucea, ci punem lângă ea lumânarea de Înviere și proclamăm adevărul că «Hristos a înviat!» și răspundem «Adevărat a înviat!»”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Totodată, Patriarhul României a îndemnat ca în zilele bucuriei pascale să avem „bunăvoință și să arătăm în continuare ajutor celor care din cauza războiului și-au părăsit țara și s-au refugiat în diferite țări vecine și la noi, în România, dar care doresc să se întoarcă acasă îndată ce este posibil”.
La final, Preafericirea Sa a mulțumit autorităților care au contribuit la buna organizare a slujbei de Înviere din acest an, precum și credincioșilor prezenți, explicând că „frumusețea Bisericii o arată mulțimea credincioșilor care poartă lumânări ale Învierii în mână ca semn al credinței, al speranței și ca semn al comuniunii de iubire cu Dumnezeu și cu semenii”.
Credincioșii care și-au continuat drumul spre casă au primit în dreptul Altarului de vară și al „Baldachinului Sfinților” pâine sfinţită stropită cu vin, cunoscută ca „Sfintele Paşti”, iconițe cu Învierea Domnului, Pastorala de Paști, un ou roșu și o păscuță realizată la Patiseria „Misionarul” a Patriarhiei Române.