De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Ştiinţa mântuirii - vocaţia mistică şi misionară a teologiei
La Editura BASILICA a Patriarhiei Române a apărut de curând lucrarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel intitulată „Ştiinţa mântuirii - vocaţia mistică şi misionară a teologiei“. Volumul conţine studii, articole, conferinţe, alocuţiuni, prelegeri şi mesaje elaborate de-a lungul anilor şi scoate în evidenţă comuniunea Bisericii şi umanităţii cu Sfânta Treime, ca bază a mântuirii şi a vieţii veşnice în Hristos, prin Duhul Sfânt.
Publicată în Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii şi al Sfintei Împărtăşanii), lucrarea prezintă cititorilor, pe baza învăţăturilor Sfinţilor Părinţi ai Bisericii, adevărul că Dumnezeu Se comunică în modul cel mai înalt oamenilor care-L iubesc pe El, în Liturghia euharistică, prin aceasta ei având experienţa vie a prezenţei lui Hristos. „De fapt, în Sfânta Liturghie, cunoaşterea despre Dumnezeu se realizează în cunoaşterea lui Dumnezeu. Liturghia euharistică rămâne celebrarea eclesială centrală şi supremă a prezenţei mântuitoare a lui Hristos Cel înviat şi a comuniunii cu El“, spune Întâistătătorul Bisericii noastre în prefaţa cărţii. Lucrarea este structurată în şapte părţi după cum urmează: 1. Teologia - ştiinţa mântuirii şi a vieţii veşnice; 2. Teologia - ştiinţa învierii şi a bucuriei; 3. Teologia - ştiinţa rugăciunii unită cu filantropia; 4. Teologia - o liturghie a gândirii; 5. Teologia - ştiinţa misiunii sfinte; 6. Ştiinţă şi credinţă; 7. Cultul - sâmbure al culturii.
În prima parte, autorul subliniază că Simbolul de credinţă niceo-constantinopolitan este lumina vieţii creştine, Crezul ortodox învăţându-ne că Dumnezeu este comuniune de Persoane veşnice, nu o singurătate veşnică. Apoi e dezbătută problema adaosului la Crez a formulei Filioque, care nu poate fi acceptată din punct de vedere ortodox, nu pentru că formula este latină, ci pentru că nu este catolică în sensul etimologic şi teologic al cuvântului, adică nu exprimă credinţa întregii Biserici. De asemenea, sunt sintetizate cinci principii de bază ale credinţei, referitoare la Sfânta Treime, Crez şi Biserică. Mai întâi, Dumnezeu este iubire pentru că este Treime. Al doilea adevăr, pe care trebuie să îl mărturisim când explicăm Crezul, este că lumea a fost creată de Dumnezeu-Treime, pentru ca ea să participe la slava şi bucuria veşnică a Sfintei Treimi. Al treilea adevăr de credinţă este acela că omul a fost creat după chipul Sfintei Treimi, deci este o fiinţă iubitoare şi comunională. Al patrulea adevăr face referire la Biserică. Biserica lui Hristos înseamnă adunarea oamenilor în iubirea Preasfintei Treimi şi are ca izvor şi model de viaţă comuniunea de viaţă şi iubire a Preasfintei Treimi. Al cincilea principiu este acela că Preasfânta Treime este în general lumina vieţii umane în comuniune, izvorul haric al vieţii umane în unitate. În continuare, se arată că Duhul Sfânt este Duhul înfierii noastre în Hristos: toţi cei care se lasă călăuziţi de Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dumnezeu (Romani 8, 14).
În partea a doua a lucrării, autorul tratează despre bucuria prezentă în viaţa creştinului, ca simţire a prezenţei iubitoare a lui Hristos Cel înviat. Bucuria lui Hristos, prezentă în inimile celor care Îl iubesc pe El, se vede în mărturia Sfinţilor Apostoli şi Martiri, în oamenii rugători şi aceasta a inspirat filantropia şi dragostea jertfelnică faţă de aproapele. Este explicat şi rostul rugăciunii la cumpăna dintre ani, care reprezintă binecuvântare pentru timpul mântuirii. În partea a treia este arătată legătura nedespărţită dintre Liturghia euharistică şi liturghia socială, dintre euharistia liturgică şi filantropia socială, iar în partea a patra, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel arată că teologia academică şi spiritualitatea eclesială nu trebuie separate, ci „interpretarea dogmei eclesiale nu numai că este legată de viaţa spirituală, dar o şi presupune în chip organic. Iată de ce trebuie subliniată întotdeauna această interacţiune dintre o reflecţie teologică înrădăcinată în spiritualitate şi o spiritualitate care este de fapt trăirea dogmei“. În continuare, sunt tratate aspecte majore ale teologiei părintelui Dumitru Stăniloae, surprinse de Patriarhul Bisericii noastre în diverse cuvântări, expuneri, meditaţii şi articole. Partea a cincea a lucrării este dedicată importanţei transmiterii Cuvântului lui Dumnezeu prin mass-media, autorul subliniind necesitatea vestirii Cuvântului lui Dumnezeu şi prin noile mijloace de comunicare precum radioul, televiziunea, internetul, presa scrisă, acestea fiind noi şanse pentru misiune. În partea a şasea a cărţii, cititorii descoperă necesitatea dialogului dintre ştiinţă şi credinţă, ca şansă de a discerne împreună semnificaţia şi scopul universului şi ca efort de a discerne în univers valoarea comuniunii dintre inteligenţa necreată şi inteligenţa creată. De asemenea, acest dialog va întări coresponsabilitatea şi iubirea faţă de creaţie. În partea a şaptea se arată că Biserica promovează, pe lângă oratorie şi muzică, arhitectura, pictura, sculptura, broderia, miniatura, caligrafia, filmul religios, fotografia etc., deci ea binecuvântează artele luminate de credinţă. Tot aici este tratată şi problema satului românesc a cărui existenţă pendulează azi între tradiţie, supravieţuire şi speranţă.
Cartea „Ştiinţa mântuirii“ se remarcă printr-un bogat conţinut teologic şi spiritual, expunere clară şi elegantă, precum şi prin afirmarea riguroasă a vocaţiei teologiei de a fi în primul rând ştiinţă a mântuirii, adică a unirii omului cu Dumnezeu, pentru a dobândi viaţa şi fericirea veşnică din Împărăţia Preasfintei Treimi. Citirea ei aduce folos duhovnicesc atât teologilor, cât şi credincioşilor mireni, dornici de a cunoaşte bogăţia şi profunzimea teologiei şi spiritualităţii ortodoxe.