Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Timiditatea este alcătuită în mare parte din smerenie“

„Timiditatea este alcătuită în mare parte din smerenie“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Maria Burlă - 01 Septembrie 2013

Un om poate ajunge timid din două motive: fie vede că nu poate să aibă acces la iubirea celorlalţi, fie iubirea lui nu este înţeleasă de ceilalţi. Departe de a fi doar o preocupare a psihologiei, care o încadrează uneori în domeniul patologicului, timiditatea ascunde, în ea, o bogăţie ce se cere descoperită şi valorificată. În cele ce urmează, protos. Hrisostom Ciuciu, de la Mănăstirea Putna, ne-a propus o abordare ortodoxă a timidităţii din noi sau din ceilalţi.

Prea Cuvioase Părinte, care sunt cauzele duhovniceşti şi su­fleteşti ale timidităţii?

Sfinţii Părinţi dau ca pricini ale oricăror patimi trei mari uri­aşi, cum îi numesc ei: uitarea, ne­ştiinţa şi trândăvirea. Eu cred că neştiinţa este cauza du­hov­nicească principală a ti­mi­di­tăţii, necunoaşterea lucru­ri­lor aşa cum le-a făcut Dum­nezeu. E vorba de ignoranţa pe ca­re o alegi din cauza faptului că nu te interesezi. În momentul în care nu ştii ce rol ai în lu­me, ce poziţie ai tu faţă de cei­lalţi, ce poziţie ai tu în toată zi­di­rea, de ce ai fost creat, ce po­zi­ţie are Dumnezeu, în primul rând faţă de tine, şi apoi cei­lalţi, începi să-ţi creezi o lume a ta, care este falsă. Apoi, începi să te cunoşti pe tine în mod ero­nat. Şi timiditatea are ca bază această cunoaştere eronată, ca necunoaştere.

„Dumnezeu nu-ţi cere să faci lucrurile cât mai corect, ci cât de frumos poţi tu“

Nu ştii că Dumnezeu te-a cre­at din iubire, nu ştii că re­la­ţia ta cu ceilalţi nu este de con­cu­­renţă, ci este una de fră­ţie­ta­te, nu ştii că rolul tău în zidirea cea văzută este de împărat, de cu­nună a creaţiei, nu ştii că va­loarea sufletului tău este dată de suma celor bune, şi nu de di­fe­renţa între cele bune şi cele re­le, nu ştii că acel cuvânt pe ca­re Mântuitorul i-a trimis pe fa­risei să-l aprofundeze, când le-a zis: „Mergeţi şi învăţaţi ce în­seamnă cuvintele: Milă vo­iesc, iar nu jertfă“ arată, de fapt, că ceea ce ţi se cere ţie nu es­te un rigorism judiciar, ci es­te un prisos care se înscrie în tă­râmul frumosului. Dum­nezeu nu cere de la tine să fii co­rect, să faci lucrurile cât mai co­rect, Dumnezeu cere de la ti­ne să le faci cât mai frumos, cât de frumos poţi tu.

„Tu vei avea întotdeauna plus în faţa valorii tale“

Timidul nu cunoaşte că Dum­nezeu nu-i cere să fie perfect, ci-i cere să fie cât de frumos poate el să fie. Dar el so­coa­­te că i se cere mai mult şi nu poa­te să dea sau consideră că nu este apreciat la adevărata lui calitate, drept care a­junge să creadă că nu are nici o calitate. Şi dacă ar avea, cu ce rost, pentru că nu e de folos la nimeni? Uită însă ti­mi­dul că valoarea sufletului său es­te dată de suma celor bune, nu de diferenţa dintre cele rele şi cele bune. Dacă tu ai o sută de păcate şi două virtuţi, valoa­rea sufletului tău este plus doi, nu minus nouăzeci şi opt. Ceea ce vede Dumnezeu la tine şi cri­te­­riul după care te judecă pe ti­ne Dumnezeu sunt cele bune pe care le ai şi întotdeauna tu vei a­vea plus în faţa valorii tale.

Părinte, timiditatea este aso­ciată şi cu o lipsă a în­drăz­ne­lii, dar şi cu o mare sensi­bi­­litate. Cum poate creştinul o­rienta aceste însuşiri spre a lu­cra pentru mântuirea sufletului?

Mântuirea este, de fapt, şe­de­­rea veşnică în preajma lui Dum­nezeu sau starea de ma­xi­mă familiaritate cu Dumnezeu. Lip­sa de îndrăzneală e bună atunci când te păstrează în cu­min­ţenie, în ascultare faţă de cel mai ma­re, în responsabilita­te şi în lipsă de duritate şi de do­rinţă de stă­pâ­nire faţă de cel mai mic. Dar, în momentul în ca­re ai nevoie de ceva fiinţial su­fletului tău, a­tunci când cel de lângă tine sau cel subordonat ţie are nevoie de tine, ca să-i sus­ţii problema în faţa celor mai mari, atunci în­drăz­neala este ne­cesară, iar lip­sa acestei în­drăz­neli poate să fa­că rău şi ţie, şi lui.

„Timizii să se aşeze în faţa lui Dumnezeu ca în faţa unui Tată iubitor“

Sensibilitatea, în cea mai ma­re parte a ei, este bună. Li­mi­tele de la care ea devine rea sunt foarte îndepărtate, pentru că Dumnezeu a propus ca iu­bi­re desăvârşită - iubirea vul­ne­ra­­bilă. El S-a arătat prima da­tă ca un copil nou-năs­cut, cea mai vulnerabilă fi­inţă de pe pă­mânt, iar această vulnerabili­ta­­te a dus-o chiar şi în anii ma­tu­­rităţii, până la jert­fa pe Cru­ce, S-a lăsat bat­jocorit şi păl­mu­it şi aşa mai departe. Deci, iu­birea, cu cât este mai auten­ti­­că, cu atât es­te mai vulnera­bi­­lă. Dar sensibilitatea are to­tuşi o limită. Nici unui părinte nu i-ar plă­cea să-şi vadă co­pi­lul falsificat şi prea vulnerabil, lip­sit de ori­ce ocrotire. Sen­si­bi­li­tatea tre­buie să-i vină ca o po­doa­bă a sufletului, să-l arate pe el aşa cum este, nu să-i de­na­­­tu­re­ze calităţile.

Prea Cuvioase Părinte, ce le-aţi recomanda credin­cio­şi­lor timizi, pentru a-şi armo­ni­­za viaţa interioară şi pentru a se integra mai bine în so­cietate, pentru a comunica mai bine cu ceilalţi?

În primul rând, i-aş învăţa că timiditatea este alcătuită în ma­re parte din smerenie, lucru de­osebit de înalt în faţa lui Dum­nezeu. În al doilea rând, le-aş recomanda să se aşeze în fa­ţa lui Dumnezeu ca în faţa unui Tată Care îi iubeşte mai mult decât oricine. Nu e nevoie să zică nimic, ci doar să stea aşa, să-L asculte şi să-şi asculte ini­ma, în duhul acesta, familial. Ei, timizii, înţeleg mai bine de­cât oricine ce înseamnă o exis­ten­­ţă foarte personală şi ce în­seam­nă o relaţie foarte intimă. O astfel de relaţie s-o caute cu Dum­nezeu. Aceasta este, de fapt, şi rugăciunea.

Pe un timid l-aş îndruma să cea­ră de la Dumnezeu, cum zi­cea un Părinte: „Doamne, dă un sens iubirii mele, des­că­tu­şea­ză iubirea aceasta pe care Tu ai pus-o în mine şi care eşti Tu, chipul Tău din mine, des­că­tu­şeaz-o ca să fie de folos celorlalţi. Fă-mă cumva să fiu de folos celorlalţi, fă-mă Tu cumva, cum ştii Tu, în ce fel ştii Tu, ori la vedere, ori nu, dar fă-mă să fiu de folos celorlalţi“.

Prea Cuvioase Părinte, care sunt soluţiile duhovniceşti ale aspectelor negative ale ti­midităţii?

Părintele Stăniloae avea un cu­vânt foarte frumos: „Iubirea sin­gură este în stare să vindece ori­ce patimă“. I-am trimis, oda­tă, o întrebare unui mare pă­rin­te: „Dacă este aşa cum a spus pă­rintele Stăniloae, spune-mi, şi mie, cum poate vindeca iubi­rea o patimă care vine tocmai din deraierea iubirii?“. Şi am gă­sit răspunsul: iubirea se vin­de­­că singură. Aceasta este şi so­luţia timidităţii. În iubire, mai mult decât în orice altă vir­tu­te, este esenţial să ai răb­da­re. Dacă ai răbdare, iubirea va vin­deca tot ce este urât în tine.

Să ne străduim, cu puterile ca­re ne-au rămas, să ne cons­tru­im o relaţie viabilă cu cei­lalţi, dar mai ales cu Dum­nezeu. Pentru că cel mai greu cu­vânt pe care-l vom putea auzi din gura Sa este: „Nu te cu­nosc pe tine“.

Relaţia va birui întotdea­u­na, relaţia salvează lumea. Ti­mi­zii nu îndrăznesc să se aven­­tu­­reze, să se angajeze în­tr-o re­laţie, pen­tru că ei au în­ţeles gre­şit re­gulile după care se for­mea­ză aceasta. Viaţa a­ceas­ta pe ca­re o văd ei este una, viaţa cea re­ală este alta. Pro­blemele noas­tre sunt rea­le. Când eşti trist, ce te doare? Capul, oare? Nu, inima te doare. Atunci nu mai căuta me­­dicamente pentru cap, cau­tă me­dicamente pentru ini­mă. Or, ini­ma are nevoie de iu­bire, iar iu­birea are nevoie de o­nes­titate şi de cel puţin două per­­soane rea­le, care să partici­pe la ea.

Timizii, dacă stai să te uiţi la ei, sunt cei care parcă îi de­ter­­mină cel mai mult pe cei din ju­rul lor să ia măsuri. Cel care su­feră de mânie sau este paranoic nu te poate îndemna să-l vin­deci, aşa cum te îndeamnă in­direct un timid. În cazul ti­mi­zi­lor e strigătul mut cel mai pu­ter­nic. Ştiţi de ce? Tocmai dato­ri­tă acelei sensibilităţi care chea­mă. Acea sensibilitate va a­­tra­ge întotdeauna. Adânc pe a­dânc cheamă; timiditatea din el atrage timiditatea din mine. Ti­mizii sunt printre cei mai autentici oameni şi au o frumu­se­ţe naturală, nefardată. Sincer, eu consider că cel care nu este a­tins deloc de timiditate, acela nu trăieşte, nu e viu.