Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Ultima zi a colocviului de teologie biblică

Ultima zi a colocviului de teologie biblică

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Marius Nedelcu - 07 Iunie 2013

În a doua zi a colocviului internaţional de teologie biblică despre minuni de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti au prezentat referate bibliştii ortodocşi români, care au vorbit despre receptarea minunilor în Biserica Ortodoxă.

Lucrările colocviului desfăşurate ieri în sala de consiliu a facultăţii au adus pe lângă prezentarea referatelor discuţii interesante între teologii români şi bibliştii de la Facultatea de Teologie Evanghelică din cadrul Universităţii „J.W. Goethe“ din Frankfurt am Main, Germania. Tema principală a fost metoda de cercetare a textelor biblice. Bibliştii ortodocşi au încercat să contureze o perspectivă şi o metodă unitară specifică Bisericii Ortodoxe de înţelegere şi interpretare a textelor biblice. Lect. dr. Alexandru Mihăilă a făcut o comparaţie între exegeza academică modernă şi cea tradiţională. „Lucrarea a încercat să contureze obiectivele, criteriile metodologice şi rezultatele exegezei academice moderne, precum şi cele ale exegezei bisericeşti tradiţionale pornind de la studiul de caz din capitolele 14 şi 15 ale cărţii biblice «Ieşirea». Evenimentul minunii de la Marea Roşie la nivel literar stabilit prin metoda istorico-critică pare să pună între paranteze întrebarea cu privire la istoricitatea minunii. Pe de altă parte, exegeza tradiţională presupune realitatea minunii în forma canonică prezentă, dar este mai preocupată de recepţia dogmatică şi cea practică: trecerea prin mare ca tipologie a Botezului, interpretarea alegorică a detaliilor textului, funcţia liturgică a citirii pasajului biblic“, a spus teologul român. În continuare, diac. asist. dr. Cosmin Pricop a prezentat referatul „Calea înţelegerii minunilor în teologia biblică ortodoxă prin exemplul Schimbării la Faţă“. Prelegerea a pornit de la ideea că, în contextul teologiei biblice ortodoxe, Sfânta Scriptură este înţeleasă exclusiv prin intermediul Sfinţilor Părinţi ai Bisericii şi al imnografiei. Minunile descrise în Sfânta Scriptură nu fac excepţie. Autorul a prezentat, prin intermediul exemplului Schimbării la Faţă, caracteristicile percepţiei acestei minuni aşa cum se vede din câteva scrieri tradiţionale bisericeşti: ale lui Origen, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Ioan Damaschin, Fericiţii Ieronim şi Augustin; şi din imnurile liturgice ale sărbătorii Schimbării la Faţă.  În cursul zilei de ieri au prezentat de asemenea referate: dr. Dumitru Popoiu („Călătoria bătrânului Macarie în Paradis. O tipologie a călătoriei minunate în discursul ascetic al părinţilor răsăriteni“); pr. lect. dr. Marian Vild („Locul şi funcţia minunilor în comunitatea creştină a Noului Testament. Reflecţii dintr-o perspectivă fenomenologică“) şi Alexandru Ioniţă („Inefabila minune“ - Învierea lui Lazăr şi necredinţa lui Israel în interpretarea liturgică a Bisericii Ortodoxe).