Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Un nestorian mai înainte de Nestorie“

„Un nestorian mai înainte de Nestorie“

Data: 16 Iulie 2012

Zorii ereziei diofizite au apărut în Siria odată cu învăţătura lui Diodor de Tars. Contemporan cu Sfântul Vasile cel Mare şi prezent în Sinodul părinţilor de la Constantinopol, episcopul sirian şi-a călit hristologia în apologiile scrise împotriva ultimului împărat roman, persecutor al creştinilor, Iulian Apostatul. Aprig oponent al arianismului, Diodor şi-a sprijinit hristologia pe dorinţa de a păstra neschimbată, nealterată şi nediminuată Persoana Logosului Înomenit. Modalitatea sa de abordare constituia fără îndoială o tratare în oglindă a preceptelor hristologice desprinse din învăţăturile lui Arie sau Pavel de Samosata. Sprijinindu-se pe o hristologie de tip Logos-antropos, "el percepe trupul (carnea, materia) ca pe omul născut din Fecioara Maria. Pentru el unirea celor două naturi este ceva profund şi inexplicabil". În contextul Întrupării, firea umană se face templu slăvit şi lăudat în care locuieşte Cuvântul lui Dumnezeu. În tot acest proces, atât dumnezeirea, cât şi omenitatea se păstrează nealterate, ca identităţi identitare şi de sine stătătoare. În rezumat, sirologul indian Geevarghese Chediath aşază ideile episcopului de Tars în contextul hristologic al epocii sale: "Diodor a respins analogia apolinaristă de tip trup-suflet ca model pentru unirea hristologică. În esenţă a respectat hristologia lui Eustaţie, cu care se găsea în strânsă legătură. A luptat împotriva lui Iulian, apărând dumnezeirea lui Hristos. De altfel, Diodor a fost un adevărat reprezentant al credinţei şi al Bisericii. Împotriva acuzaţiilor păgânilor, Diodor a vorbit despre Iisus Hristos, Unul şi Adevăratul Dumnezeu. A respins învăţătura lui Pavel de Samosata, care socotea că Hristos este un simplu om (psilanthtopos). În acest context şi-a construit teologia sa distinctivă, respingând amestecarea celor două naturi în Hristos" (G. Chediath, Christology, pp. 72-73). (Diac. Ioniţă Apostolache)