De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Viața veșnică se dobândește prin milostenie
„Bunurile materiale și trecătoare nu pot da omului sentimentul împlinirii și al desăvârșirii și nici arvuna vieții veșnice”, a spus Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învățătură rostiti ieri, 27 august, în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din cadrul Reședinței Patriarhale.
Biserica Ortodoxă Română a amintit în Duminica a 12-a după Rusalii de convorbirea Mântuitorului Iisus Hristos cu tânărul bogat, consemnată la Matei 19, 16-26. În acest scurt episod, Mântuitorul răspunde problemei bogăției materiale precum și a dreptății exterioare rezultate din îndeplinirea poruncilor. „Tânărul bogat reprezintă pe omul care, deși are o situație materială bună și este corect din punct de vedere religios și moral, caută ceva mai mult decât poate să îi ofere avuția materială. În Evanghelia de astăzi, Mântuitorul Hristos arată smerenia Sa atunci când acest tânăr bogat Îi spune: «Bunule Învăţător, ce bine să fac, ca să am viaţa veşnică?» Mântuitorul îi răspunde zicând: «De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun decât numai Unul Dumnezeu.» Aceasta ne arată că Domnul Iisus Hristos nu dorește să fie lăudat și nici măgulit, și orice laudă pe care o primește, El o îndreaptă spre Dumnezeu. Prin aceasta ne învață smerenia și ca orice virtute vedem la cineva să o considerăm ca un dar al lui Dumnezeu”, a spus Preafericirea Sa. Interesul tânărului bogat pentru viața veșnică și desăvârșire este apreciat de Domnul Hristos. „Vedem că acest tânăr care L-a întrebat pe Mântuitorul Iisus Hristos nu a venit la El cu vicleșug, ci cu multă sinceritate și respect. Când Îi spune «Bunule Învăţător», el arată pe de o parte un respect deosebit față de Domnul Hristos, iar pe de altă parte dorește să arate că Mântuitorul nu este doar un Învățător înțelept, ci este și bun. El auzise despre Iisus din Nazaret că ajutase mulți oameni să-și schimbe viața, să se ridice din boală și păcate, de aceea I-a zis «Bunule Învățător». Aceasta ne arată că Domnul Hristos nu învăța pe oameni numai prin înțelepciune, ci și prin bunătate, prin faptele iubirii milostive. El nu doar învăța ceva teoretic pe oameni, ci însoțea învățătura Sa cu vindecări de boli, cu iertarea de păcate, cu ajutorarea celor neajutorați, cu încurajarea celor descurajați”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Dreptatea care vine din îndeplinirea poruncilor nu-l duce pe om la viața veșnică
Căutarea sinceră a tânărului este întâmpinată de Mântuitorul Iisus Hristos printr-un îndemn radical și greu, care îi descoperea esența noii învățăturii propovăduite de Mesia, lepădarea de tot ceea ce e lumesc și urmarea necondiționată a lui Dumnezeu: „Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi” (Matei 19, 21). În acest context, Domnul Hristos descoperă adevărul că împlinirea omului nu se poate face cu nimic din lumea aceasta, ci numai cu iubirea veșnică și milostivă a lui Dumnezeu. „Sufletul omului nu se poate mulțumi numai cu bunurile pământești. Darurile materiale și trecătoare nu pot da omului sentimentul împlinirii și al desăvârșirii și nici arvuna vieții veșnice, pentru că sufletul omului creat după chipul lui Dumnezeu Cel veșnic și nelimitat este atât de dornic de iubirea eternă și infinită încât nimic din lumea acesta nu-l poate mulțumi pe deplin, nu poate răspunde dorinței lui de viață veșnică. Numai Dumnezeu Cel veșnic și nelimitat în iubirea Sa poate umple sufletul omului cu viață nelimitată și iubire veșnică”, a spus Patriarhul României. De asemenea, Domnul Hristos arată că dreptatea care vine din îndeplinirea exterioară a poruncilor nu este suficientă pentru a-l duce pe om la viața veșnică. „O mulțime de tineri sunt astăzi preocupați cum să-și facă o carieră, cum să-și asigure o situație materială bună, însă puțini sunt tinerii care își pun întrebarea «ce bine să fac, ca să am viaţa veşnică?». Aceștia sunt tinerii credincioși care știu mai întâi să caute Împărăția lui Dumnezeu și mai târziu toate celelalte se vor adăuga lor ca binecuvântare a lui Dumnezeu în viața lor. Nu este suficient să fii credincios și evlavios, nu e suficient să fii corect în comportamentul tău moral față de oameni, nu este suficient să nu săvârșești răul, ci trebuie să faci și mult bine ca să fii desăvârșit. Cel mai mare bine pe care-l putea săvârși acest tânăr bogat era ajutorarea săracilor. Tănărul era credincios și moral, dar zgârcit. Bogatul evlavios și corect din punct de vedere moral era în adâncul inimii lui prea mult înrobit de avuții și prea puțin darnic. Hristos îi spune că va fi desăvârșit dacă va fi și milostiv sau darnic. În Evanghelie se constată, de asemenea, dificultatea omului bogat de a se dezlipi sufletește de avuțiile sale limitate și trecătoare pentru a dobândi daruri cerești netrecătoare. Când însă nu avem bani și daruri materiale, milostenia noastră se poate manifesta față de semeni prin cuvântul bun, prin fapta bună, prin rugăciunea pentru alții”, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.