Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Filosofia educaţiei la Spiru Haret

Filosofia educaţiei la Spiru Haret

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie și Cultură
Data: 09 Octombrie 2013

Spiru Haret a fost unul dintre primii sociologi români care au folosit pe larg metoda chestionarelor pentru a constata situaţia reală, mai ales în domeniul învăţământului. Poetul George Bacovia relatează despre un chestionar de prin anii 1903-1904, al lui Spiru Haret, care se adresa absolvenţilor de licee pentru a le afla părerile despre învăţământul liceal. În locul răspunsurilor la întrebări, George Bacovia a scris o poezie: „Liceu, cimitir / Al tinereţii mele, / Cu profesori pedanţi / Şi examene grele...“ Se pare că Spiru Haret ar fi spus: „Iată un document autentic!“ Şi, într-adevăr, cam aceasta era situaţia liceelor de băieţi - un fel de cazărmi.

După mai mulţi ani, du­pă numeroasele mă­suri pe care le-a instituit Spi­ru Ha­ret, perioada studiilor li­ce­a­le a devenit, în liceele rom­â­­neşti, cea mai frumoasă din via­ţă. Horia Stanca, fratele po­e­­tului Radu Stanca, ne po­ves­tea că a regretat toată adoles­cen­ţa faptul că tatăl lor a ho­tă­rât să-l dea la liceul german din Sebeş, pe când fratele său mai mare era elev la Liceul ro­mâ­nesc „Andrei Şaguna“ din Bra­şov, cu tradiţii minunate şi o uniformă superbă. Renumele a­cestui liceu a supravieţuit re­gi­mului comunist, ca şi renu­me­­le altor licee de pe vremea lui Spiru Haret, spre deosebire de liceele obişnuite din vremea noas­tră care au ajuns să fie pă­zite cu poliţia şi jandarmeria pentru a-i scăpa cu viaţă pe li­ce­enii care mai au curajul de a le frecventa. Cimitir, paradis, puş­cărie, sintagme care ar trebui să ne dea de gândit.

O nouă filosofie a educaţiei

Fără să cădem peste sensul pe­iorativ al cuvântului „fi­lo­so­fie“ sau cel banal din zilele noas­tre de concepţie în genere, se poate spune că Spiru Haret a aplicat o altă filosofie a edu­ca­ţiei cu rezultate excepţionale; în cazul nostru, transformarea li­ceului din „cimitir“ în „para­dis“. Filosofia aceasta a edu­ca­ţiei nu este altceva decât peda­go­­gia, pe care trebuie s-o dis­tin­­gem clar de învăţământ. În­vă­­ţământul este instituţia şco­lii de toate gradele, pe când pe­da­gogia este teoria învăţămân­tu­­lui. Şi, dacă ţinem cont de sem­­nificaţia originară a terme­nu­­lui grecesc theoria, care în­seam­­nă „speculaţiune“ sau gân­di­re speculativă, filosofică prin ex­celenţă, atunci înţe­le­gem fap­­tul că o reformă a în­vă­ţă­mân­tului, o transformare radi­ca­lă a lui prin măsuri legislati­ve trebuie să aibă la bază o fun­damentare solidă pedago­gi­că: o justificare, o trebuinţă a ei de a fi într-un fel sau altul, o e­xer­sare, o previziune a unor re­zul­tate scontate pe baza a­pli­că­rii prealabile a unor metode ve­ri­ficate. Altfel, întreaga insti­tu­ţie se transformă în „puşcăria“ ca­re trebuie, într-adevăr, păzi­tă cu mijloace evident nepeda­go­­gice. Nu trebuie nici să ne mai mire abandonul şcolar, adi­că „dezertările“, fuga de şcoală, şi a celor săraci, ademeniţi cu „lap­tele şi cornul“, şi a celor bo­gaţi care se pot instrui pe bani grei prin străinătăţuri.

Cum poate deveni învăţământul performant?

Spiru Haret, înainte de a fi, de mai multe ori, ministru al în­văţământului, ceea ce în­seam­nă că nu s-a făcut de ocară pe tim­pul mandatelor, ci a fost me­reu reales, rechemat şi la ur­mă regretat, a fost un învăţăcel stră­lucit prin tot felul de şcoli din­tre cele mai vestite şi apoi un mare învăţător, şi profesor, şi savant de talie mondială, cu re­cunoaştere, ca să zicem aşa, „cos­mică“, cel puţin în sistemul nos­tru solar. Dar a fost, mai pre­sus de orice, un mare pedagog, adică specialist în filosofia e­ducaţiei. Şi, în ciuda faptului că mă tot „autoplagiez“, o spun şi de data aceasta, că „artileria grea a filosofiei este logica“. Ci­ne nu ştie logică nu înţelege nici măcar de ce râde lumea de el când deschide gura pe la in­ter­­viurile televizate, dându-se drept reformator al învăţământului. Din păcate însă, atunci când râd telespectatorii refor­ma­­torului, atunci plânge în­vă­ţă­mântul reformat. Şi dacă la noi, pe plan economic, prin „re­for­­mare“ s-a înţeles „lichidare“, în­cepe să se înţeleagă acelaşi lu­cru şi în învăţământ.

Scopul urmărit de către Spi­ru Haret, şi de către majorita­tea intelectualilor din acea pe­ri­oadă, de după Unirea Prin­ci­pa­t­elor, prin reforma în­vă­ţă­mân­tului, era, dimpotrivă, in­sti­­tuirea ca atare a unui în­vă­ţă­mânt românesc util şi performant. Din această cauză şi prin­cipiile fundamentale peda­go­­gico-filosofice ale reformei a­veau menirea, prin legiferare, să garanteze aceste obiective.

Câteva dintre principiile a­ces­tea, cu valoare logico-me­to­do­logică în pedagogia modernă, me­rită să fie amintite aici şi chiar concretizate, de exemplu, prin­cipiul corespondenţei eta­pe­lor de învăţământ cu fazele dez­voltării naturale a persoa­nei: copilărie, adolescenţă, ti­ne­reţe, în care se face educaţia o­bişnuită. Fazele acestea ne­ce­si­­tă cunoaşterea lor din per­s­pec­­tivă psihopedagogică, dar şi istorico-paideică.

Fazele clasice, adoptate şi de că­tre Spiru Haret, sunt, după vâr­sta iniţială de şcolarizare la 7 ani, de câte patru ani: şcoala pri­mară (7-11), gimnaziul (12-16), liceul (16-20), în total 12 ani de şcolarizare. Încercările de a începe şcolarizarea mai re­pe­­de (cum s-a încercat de la 6 ani, şi se încearcă acum de la 5 ani) n-au dat rezultate. Vârsta de 12 ani (clasa a V-a) este cea mai dificilă (începutul adoles­cen­ţei). Era şi vârsta des­păr­ţi­rii tradiţionale a băieţilor de fe­te. Psihologic, la 20 de ani, în­ce­pe, la indo-europeni, peri­oa­da maximei creativităţi (în­vă­ţă­mântul superior 20-24 de ani), când tânărul trebuie să fie pregătit pentru a obţine per­for­­manţe profesionale. Ten­din­ţa de reducere a învăţământului superior, cum se face astăzi, la 2 ani ½, are consecinţe extrem de grave, cum a fost şi re­du­­cerea liceului la 10 clase. Pre­gătirea totală favorabilă es­te de 16 ani, cum a gândit-o Spi­ru Haret, cu respectarea în­să şi a celorlalte principii.

Principiul egalităţii şanselor es­te foarte important şi se refe­ră la condiţiile în care orice elev să poată ajunge, indiferent de me­diul din care provine (sat-oraş, munte-câmpie, bogat-să­rac), la efectuarea celor 16 ani de educaţie. Ceea ce nu în­seam­nă însă şi obligativitatea e­fec­tu­ării lor pentru toţi, căci inter­vi­­ne principiul selecţiei. După cla­sa a IV-a erau instituite exa­me­ne. Acestea erau de două ti­puri: de absolvire a fiecărei cla­se şi, respectiv, de admitere la gim­na­ziu, la liceu şi la faculta­te. E­xa­menele de sfârşit de an erau se­rioase, de unde noţiunea de „co­rigenţă“, atât de frec­ven­tă, ca­re as­t­ăzi a dispărut din vo­ca­bu­la­rul elevilor şi al stu­den­ţi­lor.

După rezultatele obţinute în cla­sa a IV-a, devenea operativă un fel de „orientare profesio­na­lă“, menţinută şi chiar insti­tu­ţio­nalizată şi în timpul regimului comunist. Ea se făcea după mai multe criterii: situaţia la în­văţătură, tradiţia familială, si­tuaţia materială, starea să­nă­tăţii, aspectul fizic. Sunt cu­nos­cute numeroase cazuri în ca­re învăţătorii sau preoţii au re­comandat şi au înlesnit conti­nuarea învăţăturii pe treapta gim­nazială a unor elevi dotaţi, în ciuda tradiţiei familiale sau a situaţiei materiale. Altfel, e­le­­vii erau orientaţi către în­vă­ţă­mântul profesional (şcolile de u­cenici). În plus, chiar dacă nu erau bine orientaţi, examenul de admitere la gimnazii făcea se­lecţia cuvenită, iar erorile e­rau îndreptate prin examenele a­nuale, prin reuşite, corigenţe sau repetenţie, astfel încât la treap­ta liceală, la examenele de admitere se prezentau selectiv cei mai buni elevi. O­ri­en­ta­rea profesională funcţiona în con­tinuare, de la şcolile de u­ce­nici la liceele industriale sau de pro­fil (pedagogic, medical, militar, teologic); de la gimnazii la li­ceele teoretice sau la liceele re­ale. În aceste condiţii era normal ca şi examenele finale să fie diferenţiate.

La toate acestea se mai a­daugă şi câteva condiţii legate de obligativitatea instrucţiunii pu­blice şi gratuitatea acesteia. O­­bligativitatea se reducea la ce­le patru clase primare, dar nu era aplicată cu rigiditate, do­­vadă şi procentele însemnate de analfabeţi şi abandonul şcolar mai ales în mediul rural. A­ces­tea erau suplinite uneori prin educaţia sumară la vechile şcoli de pe lângă biserici. Nu e­xis­tau decât puţine şcoli pentru co­piii cu deficienţe. Oricum nu­mă­rul candidaţilor pentru cla­se­le liceale industrial-profesio­na­le şi mai ales liceal teoretice şi reale, proporţional cu nu­mă­rul populaţiei, era mult mai redus decât în zilele noastre. Gra­tuitatea învăţământului gim­nazial şi liceal era obţinută prin burse acordate numai ce­lor mai buni elevi.

Despre uniforma şcolară şi bacalaureatul de altădată

Un aspect particular, consi­de­­­rat astăzi foarte rigid, care a­si­­gura pe durata instrucţiunii în instituţiile învăţământului de stat egalitatea elevilor, era o­­bligativitatea uniformei ofici­a­­­le, fără nici un semn distinctiv, în afară de numărul de în­ma­­triculare, semnul pentru a­nul de studii, în cifre sau în culori diferite la chipie, grade sau e­poleţi, şi, în anumite ocazii, în­sem­ne pentru cei mai buni e­levi. Ultimul aspect ţinea de prin­cipiul stimulării perfor­man­­ţelor şi a competiţiei prin pre­mierea la concursuri şi exa­menele anuale.

Dezastrul actual al bacala­u­re­­atului se datorează nerespec­tă­rii acestor principii: al selec­ţiei progresive prin examene a­nuale şi examene de admitere de la o treaptă la alta; al di­ver­si­­ficării învăţământului pre-li­ce­al şi liceal şi al orientării profesionale. Spiru Haret, în con­di­ţiile diversificării învăţămân­tu­­lui, a fost împotriva bacalau­re­­atului unic, instituind exa­me­­­nele de absolvire diferen­ţia­te, care, în epoca comunistă, se nu­meau „de maturitate“.

Dacă ar fi fost respectate prin­cipiile reformei lui Spiru Ha­ret la examenele de bacalaureat, adică de absolvire, atunci la liceele teoretice şi reale ar fi tre­buit să se prezinte aproxi­ma­tiv 10% dintre absolvenţi, re­s­tul participând la exame­ne­le de absolvire la liceele indus­tri­ale şi profesionale.

Diversificarea liceelor a dis­pă­­­rut din cauza dezastrului in­dus­­­­trial, economic şi comercial, dar instituţiile liceale cores­pun­ză­toare ar fi trebuit totuşi să fie men­ţinute pentru even­tu­­ale spe­ci­a­­lizări în alte ţări, ca şi în ve­de­­rea studiilor supe­ri­­oare. Căci ma­sa de bacalaureaţi, cei peste 10%, chiar dacă n-ar depăşi 50% din­tre posibilii ab­solvenţi, ajung în învăţă­mân­tul superior, în ca­re se in­tră astăzi fără examene de ad­mi­­tere, atât la stat, cât şi la par­­ticular, coborând şi aici cu mult exigenţele minime. Or, a­cea­s­ta îns­eamnă degradarea în­tre­gu­lui învăţământ românesc.

Prestigiul profesorilor de ieri şi de azi

Care sunt însă consecinţele e­tico-estetice legate de filosofia e­ducaţiei, ca să zicem aşa, ale a­cestei situaţii? Repartizaţi du­pă aptitudini, interese şi posi­bi­­lităţi, elevii, din perspectivă ba­coviană, începeau să se sim­tă bine la şcoală, să-şi iubească pro­fesorii şi să-i respecte, să fie so­lidari cu colegii, competitivi şi cooperanţi. S-a ajuns în mul­te cazuri la o adevărată mândrie de a fi sau de a fi fost elev al unui liceu („mândria de şa­gu­nist“ la Braşov, de exemplu). Pâ­nă şi uniformele şi chipiele e­rau purtate cu drag şi păstrate pen­tru reîntâlnirile tradiţio­na­le. Fiecare şcoală îşi avea tra­di­ţi­ile sale, jocurile şi obiceiurile, ma­nifestările artistice şi concursurile. Şi trebuie s-o repe­tăm, Spiru Haret urmărea cu in­teres de sociolog şi moralist a­ceste manifestări, pe care am pu­tea să le numim de „solidari­ta­te liceală“.

Nu trebuie să uităm de pres­ti­­giul profesorilor de liceu, bine plă­tiţi, severi şi incoruptibili, res­pectaţi de întreaga comuni­ta­­te, condusă în mare parte de că­tre foştii lor elevi. Legenda de incoruptibil a profesorului de liceu avea o bază temeinică, nu numai salarial-financiară, căci nu oricine ajungea profesor, dar mai cu seamă garanta­tă de calitatea, adesea exce­p­ţio­na­lă, a elevilor. Se ajungea u­ne­­ori la o adevărată camara­de­rie între profesori şi anumiţi e­levi, păstrată de-a lungul în­tre­gii vieţi. Bunul-simţ, respectul şi decenţa erau calităţile o­biş­nu­ite ale elevilor.

Unde suntem?

Ce s-a întâmplat în zilele noas­­tre? Se zice că etapa co­mu­­nis­­tă nu a făcut decât să pre­gă­teas­că dezastrul din zi­le­le noas­tre, care tot tinde să se ge­­ne­ralizeze. Pe de altă parte, co­­mu­niştii au păstrat câteva din realizările reformei lui Spi­ru Ha­ret, având şi posibilitatea de a o face. Au extins obli­ga­ti­vi­ta­tea învăţământului şi res­pec­­ta­rea acesteia. Dar, ri­di­când-o pâ­nă la treapta liceală, au pri­le­juit perpetuarea lipsei de exi­gen­­ţă şi de selecţie rigu­roa­să a e­levilor, generând de am­bele părţi, elevi şi părinţi ver­sus pro­fesori, intervenţii ne­princi­pi­a­le pentru favo­ri­za­rea ele­vi­lor fără merite sau cu a­bateri. A­ceasta, şi pentru că o par­te din­tre elevi erau obligaţi (şi im­pli­­cit părinţii) să parti­ci­pe la ce­ea ce nu le plăcea sau de­pă­şea posibilităţile lor, iar pro­fe­so­­rii, prost plătiţi, erau is­pitiţi, şi uneori obligaţi de pă­rinţii cu func­ţii politice, să ob­ţi­nă avan­ta­­je financiare sau materiale i­li­cite. Existau însă şi mijloace de represiune care n-au permis ge­neralizarea acestei situaţii. Din cauza obli­ga­ţii­lor politice mulţi dintre profesori şi-au pier­dut prestigiul de altădată, iar alţii n-au mai avut interesul să-l men­ţi­nă. Ori­cum, până în preaj­ma „re­vo­lu­ţiei“ din 1990, în­văţă­mân­­tul liceal românesc era încă foar­te bun faţă de alte­le din lu­mea capitalistă, şi ab­sol­­ven­ţii de licee diferenţiate de la noi, căci diferenţierea s-a men­ţi­nut şi chiar s-a accentuat în etapa co­munistă de mare an­ver­­gură in­dustrială, econo­mi­că şi co­mer­­cială, erau bine a­pre­­­cia­­ţi. De­căderea a început după 1990, iar dezastrul etico-este­tic, cel puţin în 2013, a luat de­ja forme juridice evidente: in­ter­­­venţia poliţiei, a jandarme­ri­ei şi a procuraturii denotă că si­tu­­a­ţia bacalaureatului în Ro­mâ­­nia a devenit o problemă se­ri­­oa­­să. Ea nu se va rezolva în­să nu­mai cu mijloace represi­ve.

Să ne întoarcem la Spiru Ha­ret? Nu se mai poate. Am pu­­tea să ne întoarcem însă la fi­­losofia educaţiei, la ştiinţa in­­ter­­disciplinară pedagogică, so­­cio­­logică, etică şi estetică, la prin­­cipiile acesteia, şi să în­cer­c­ăm, dacă se doreşte acest lu­cru, să le aplicăm la con­di­ţi­i­le gre­le în care se găseşte ţa­ra noas­tră. (Acad. Alexandru Surdu)