Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Congres Internaţional de Teologie dedicat tinerilor

Congres Internaţional de Teologie dedicat tinerilor

Galerie foto (12) Galerie foto (12) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 06 Septembrie 2016

Congresul Internaţional de Teologie „Educaţia religioasă a tinerilor în contextul secularizării actuale” şi-a început lucrările duminică, 4 septembrie, la Bucureşti. Sesiunea festivă a congresului s-a desfășurat în Sala „Conventus” a Palatului Patriarhiei şi a fost prezidată de Preafericitul Părinte ­Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Evenimentul academic de la Palatul Patriarhiei (4-7 septembrie) reunește reprezentanţi ai instituţiilor de stat, ierarhi, preoţi, specialişti în ştiinţele educaţiei din România şi responsabili cu educaţia religioasă a tinerilor, delegaţi din partea Bisericilor Ortodoxe surori. Întâistătătorul Bisericii noastre a rostit cuvântul intitulat „Educația religioasă - formarea tinerilor pentru viață”, în care a subliniat faptul că o astfel de întâlnire constituie un prilej pentru „împărtăşirea experienţei participanţilor în ceea ce priveşte educaţia religioasă a tinerilor în context internaţional; cunoaşterea proiectelor educaţionale desfăşurate în cadrul Bisericilor Ortodoxe surori; identificarea provocărilor actuale şi a perspectivelor educaţionale, pentru găsirea unor soluţii, în vederea îmbunătăţirii mijloacelor de informare şi de formare a tinerilor pentru o educaţie integrativă; conştientizarea importanţei şi a necesităţii unei misiuni specifice a Bisericii Ortodoxe, pentru formarea duhovnicească a tinerei generaţii; dezvoltarea unor proiecte educaţionale comune la nivel naţional şi internaţional; valorificarea cooperării dintre Familie, Biserică şi Şcoală pentru educaţia religioasă a tinerilor. În contextul secularizării actuale, când valorile tradiţionale sunt depreciate, iar educaţia este supusă unor schimbări de paradigmă, tinerii au nevoie de sprijinul Familiei, Bisericii și al Școlii”, a evidenţiat Părintele Patriarh Daniel. Apoi, Patriarhul României a prezentat modul în care este organizată educaţia religioasă şi teologică în Patriarhia Română.
În cadrul sesiunii festive, moderată de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, prof. dr. Mircea Dumitru, ministrul Educaţiei şi Cercetării Știinţifice, a adresat un mesaj în care a analizat societatea secularizată contemporană şi a vorbit despre criza resimţită în societatea actuală, în care guvernele şi decidenţii politici pun semnul egalităţii între creşterea economică şi dezvoltarea personalităţii umane, „nutrind credinţa superficială şi complet eronată că simpla creştere a Produsului Intern Brut ar fi de natură să atragă după sine o rezolvare a tuturor problemelor politice şi culturale, ar conduce aproape automat la dezvoltarea capacităţilor şi a personalităţii indivizilor şi s-ar solda fatalmente şi finalmente cu o consolidare a democraţiei. Ceea ce ascunde, de fapt, această puerilă ecuaţie (creştere economică egal dezvoltarea capacităţilor indivizilor şi a aptitudinilor acestora pentru a consolida democraţia) este faptul că modelul educaţional care diminuează până la anihilare artele liberale şi umanioarele va produce, într-un viitor nu foarte îndepărtat, dar într-o manieră căreia cu greu noi ne vom mai putea sustrage, şi o serioasă erodare a acelor calităţi care sunt esenţiale pentru cetăţenii regimurilor democratice mature şi consolidate”.

În continuare, a luat cuvântul acad. Ionel Valentin Vlad, preşedintele Academiei Române, care a transmis tinerilor cinci îndemnuri esenţiale. „Îndrăznesc din poziţia mea, nu de preşedinte al Academiei Române, ci de practicant creştin, să adaug pentru tinerii noştri creştini cinci propuneri: 1) Susţineţi Biserica lui Hristos! Este pentru noi pilonul cel mai important al existenţei noastre. 2) Susţineţi o bună educaţie religioasă la toate vârstele, dar mai cu seamă din primele clase, în şcoli şi în biserici. Participaţi la Sfintele Liturghii ca să înţelegeţi şi să aprofundaţi cuvântul şi când ieşiţi din biserici deveniţi misionari în familie, între prieteni, în şcoală, în facultăţi, la locul de muncă şi în general în societate. 3) Folosiţi frumos limba română care s-a scris, s-a tipărit şi s-a răspândit din mănăstiri. 4) Manifestaţi-vă frumos la sfintele sărbători creştine, care ne aduc pe Iisus Hristos şi pe sfinţi în familiile noastre. 5) Vizionaţi, pe cât puteţi, canalul de televiziune TRINITAS, ascultaţi Radio TRINITAS şi citiţi «Ziarul Lumina» pentru o informare bună, corectă şi pentru o educaţie în Hristos”, a subliniat acad. Ionel Valentin Vlad.

Apoi, Victor Opaschi, secretar de stat la Secretariatul de Stat pentru Culte, a prezentat mesajul său în care a subliniat importanţa educaţiei religioase a tinerilor. „Sistemul folosit în prezent în România, de educare a copiilor şi tinerilor în tradiţia căreia aparţin prin naştere, în credinţa părinţilor lor, sau mai târziu în credinţa pe care o aleg singuri, poate fi, cred, o şansă. Este şansa descoperirii propriilor rădăcini, a izvoarelor din care se hrăneşte identitatea noastră. Este şansa învăţării sensurilor comunităţii, dar şi locul învăţării raportării uneori dificilă, uneori greu de înţeles, la celălalt, la alteritate, cu păstrarea propriei identităţi, dar şi cu respectarea identităţii celorlalţi. Se spune de multe ori astăzi, în presă, că educaţia religioasă ar reprezenta o formă de îndoctrinare, un mod de silire a conştiinţei tinerilor să intre în nişte canoane prea strâmte. Dar m-am întrebat de fiecare dată când am auzit acest argument al îndoctrinării: oare ignoranţa este libertate? Oare necunoaşterea şi neînţelegerea propriei tradiţii, a celor mai elementare texte, gesturi, simboluri religioase, este o formă de libertate? Oare cel care nu-şi cunoaşte rădăcinile sunt cu adevărat mai liber decât cel care, cu­nos­cându-le, învaţă să se raporteze la ele fie îmbrăţişându-le, fie distanţându-se critic faţă de ele, fie căutând să le cerceteze mai în adâncime? Se poate cultiva discernământul fără cultivarea simultană de repere clare?”, a spus Victor Opaschi, secretar de stat la Secretariatul de Stat pentru Culte.

Prof. dr. Romiţă Iucu, rectorul interimar al Universităţii din Bucureşti, a vorbit despre lansarea unei dezbateri „într-un spaţiu interdisciplinar în care sunt convins că cei care au în zona noastră educaţională interese şi motivaţie pentru studiu se vor adăuga colegilor noştri care deţin fundamentele teologice şi pe cele care privesc spaţiul educaţiei creştine şi vom putea fundamenta cea mai bună educaţie pentru tinerii noştri. Tinerii răspund şi la alte tipuri de mesaje. Trebuie să ştim însă foarte bine cum să le transmitem”.

La final, pr. dr. Florin Marica, consilier patriarhal la Sectorul teologic-educaţional al Patriarhiei Române, a prezentat documentul final de la Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din toată lumea.