Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Obiceiurile de la înmormântare, între rit și improvizație
Sâmbăta trecută, în ajunul Rusaliilor, după rânduiala sfintei noastre Biserici, am săvârșit pomenirea de obște a celor din veac adormiți, pentru ca și ei să se bucure de revărsarea Duhului Sfânt. Dacă ne-am întoarce cu ochii minții în anii prunciei noastre, cu siguranță vom descoperi multe momente ce ne amintesc de acest soroc așteptat cu nespusă bucurie îndeosebi de cei mici. Cum să uităm de străchinile de lut frumos împodobite cu mentă sau iasomie, în care mama ori bunica așeza bucate alese sau fructe, chemându-ne apoi să ni le dea de pomană, după ce se întorcea de la biserică, unde se săvârșeau Dumnezeiasca Liturghie și slujbele de pomenire pentru cei repausați? Din păcate, asemenea tradiții se pierd, regăsindu-se doar în satele vechi românești, acolo unde secularizarea este ținută departe prin credință nezdruncinată și fidelitate față de valorile sfinte ortodoxe.
Că veni vorba de obiceiuri ce privesc pomenirile celor adormiți, trebuie să spunem că adeseori ele se constituie într-un ritual ce tinde a deveni mai important decât rugăciunile propriu-zise pentru repausați, fapt regretabil ce se cade îndreptat. Cu toții am asistat la astfel de „lupte" între regula Bisericii și datina nescrisă a poporului. E drept, unele dintre ele, deosebite, se arată demne de continuat. Dar altele se dovedesc de-a dreptul nefolositoare, împiedicând buna desfășurare a slujbelor și înțelegerea corectă a învățăturii Bisericii referitoare la pomenirea celor plecați dintre noi.
Bunăoară, cu tristețe se observă că în multe situații preotul citește o pericopă evanghelică din cele obișnuite la slujba Pogribaniei, iar apropiații răposatului, în loc să asculte cuvântul lui Dumnezeu și să se roage pentru cel care a început calea către veșnicie, se află într-o continuă agitație, foșnind pachetele cu haine numite „punți", strigând cu glas puternic numele destinatarilor ofrandelor, în timp ce poporul, distras și el, nu mai ascultă ce spune slujitorul Domnului, ci urmărește cine și ce primește.
Exemplele pot continua. În mod cert, nici unul din obiceiurile amintite nu se regăsește în cărțile de cult. Și la soroacele de pomenire a celor adormiți ne întâmpină felurite „rânduieli" nescrise, tinzând să capete caracter de normă. Mă opresc la un singur exemplu: de la Paști până la Înălțarea Domnului, se zice că la pomeniri nu se face colivă din grâu, ci se oferă pască și ouă înroșite. La fel, tradiția cu pricina n-o întâlnim nicăieri în învățătura Bisericii.
O altă nedumerire se leagă de dorința unora de a-i imortaliza în fotografii sau pe pelicule video pe cei adormiți ai lor. De aceea vă adresez aceeași întrebare pe care mi-am pus-o la rândul meu: de ce oamenii țin cu atâta îndârjire să aibă o fotografie cu rubedeniile lor aflate în sicriu? Oare nu se cuvine să-i păstrăm în memorie așa cum au fost o viață întreagă, cu și lângă noi, trăind bucurii, necazuri, reușite, clipe unice?
Așadar, cum să împăcăm prevederile Bisericii cu numeroasele datini ocazionate de înmormântarea ori de pomenirea celor trecuți în veșnicie? Accentul trebuie să cadă pe rugăciuni, pe veghea de la căpătâiul decedatului, iar cutumele respective să nu se transforme în dominanta evenimentului. Tot ce se pregătește la înmormântarea sau pomenirea celor săvârșiți din viața pământească înseamnă milostenie în numele lor. Or, aceasta nu se cere făcută decât după puterea fiecărei familii. În cazul celor nevoiași, impunerea unui anumit număr de punți, prosoape, găini trebuincioase unei înmormântări ori panahidei riscă să transforme totul într-o povară greu de suportat. Asta nu înseamnă ca persoanele înstărite să se folosească de asemenea momente ca să-și etaleze opulent bunăstarea. Milostenia este mai bine primită când se săvârșește în ascuns, după cum ne învață cuvântul Daumnezeieștilor Scripturi. Decât să se înșire în fața cortegiului funerar o sumedenie de pachete, mi s-ar părea potrivit ca parte din acele haine sau alimente să se dăruiască în vreun orfelinat ori azil. Nu zic, tradițiile au rolul lor, dar să nu le lăsăm să acapareze exclusiv grijile familiei, uitând că, pe lângă milostenie, mare putere are rugăciunea pentru defunct. Având în vedere toate acestea, să facem apel la echilibru și la decență.
Cât despre fotografierea sau filmarea cernitelor momente de vremelnică despărțire, am convingerea că astfel de imagini ar putea deveni o mângâiere doar pentru o rudă apropiată, aflată la kilometri depărtare, care nu a reușit să ajungă la înmormântarea survenită în urma unui deces neașteptat. Ca să nu exagerăm, dar nici să fim habotnici, să ne reamintim că „tot ce-i mult strică".
În ce privește vasul spart, oglinzile acoperite prin casă, sfâșierea doliului de la ușă, găinile de la groapă și altele similare, ele nu fac decât să ducă slujba la granița cu un ritual ocult, dăunător.