Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Paisianismul, o renaştere spirituală în veacul lui Voltaire
Dacă e să vorbim despre isihasm ca realitate istorică, nu putem decât să facem referire la începuturile vieţii monahale în Moldova. Aflată la întretăierea drumurilor, între Orient şi Occident, „în calea tuturor relelor”, cum spune cronicarul, preluând isihasmul de la Athos şi Bizanţ, Moldova latină şi ortodoxă a prilejuit dezvoltarea unei spiritualităţi autentice. Artă a sfinţirii şi cale a transfigurării, isihasmul intră în spaţiul românesc într-o comuniune naturală cu sufletul românului creştin. Contemporan cu Sf. Onufrie de la Vorona, în secolul al XVIII-lea stareţul Paisie Velicicovschi de la Neamţ a fost cel prin care isihasmul românesc a luat o amploare fără precedent. Cuviosul Paisie a intensificat legătura între viata de obşte si rugăciunea inimii.
Moldova, acest pământ românesc, de-a lungul istoriei sale zbuciumate, a adunat, aşa cum ne spun cronicile şi vechile pisanii, lumina tainică ce poate fi văzută cu inima, lumină de Dumnezeu dăruită şi revărsată cu îmbelşugare în frumuseţile munţilor şi ale dealurilor, ale bisericilor, ale susurelor de apă şi ale tainicilor codri, ale caselor de gospodari, adevărate amvoane care au păstrat şi transmis credinţa dreptmăritoare, dar mai cu seamă ce străluceşte în chipul credincioşilor care, monahi sau mireni, L-au căutat, L-au găsit şi L-au urmat pe Hristos toată viaţa lor cu fidelitate şi jertfă, devenind pentru noi icoane strălucitoare şi „lumini de înviere”. Moldova, aşadar, prin frumuseţile ei dăruite cu prisosinţă de Dumnezeu, a îndemnat totdeauna sufletul omenesc să contemple „către înălţare şi frumuseţe spirituală, către rugăciune şi elevaţie sufletească” aşa cum spune IPS Mitropolit Daniel în lucrarea Dăruire şi dăinuire. Raze şi chipuri de lumină din istoria şi spiritualitatea românilor.
Isihasmul ca mod de a fi
Aflată la întretăierea drumurilor, între Orient şi Occident, „în calea tuturor relelor” , cum spune cronicarul, preluând isihasmul de la Athos şi Bizanţ, Moldova latină şi ortodoxă este maica unei spiritualităţi autentice, în care monahismul şi credincioşii de la enorii vieţuiesc într-o simbioză firească de mărturisire a dreptei credinţe.
„Monahismul interiorizat al fiecărui credincios”, de care vorbea Paul Evdokimov, îl găsim aici, pe cărările munţilor, în grădinile Maicii Domnului, care sunt mănăstirile, şi mai ales în Athosul românesc, care este ţinutul Neamţului. Aici isihasmul, ca noţiune şi curent, devine misionar, „înscriindu-se în miezul vieţii bisericeşti şi nu la periferia sa”, dacă preluăm sintagma folosită de Mitropolitul Serafim în lucrarea Isihasmul, tradiţie şi cultură românească. Artă a sfinţirii şi cale a transfigurării, isihasmul intră în spaţiul românesc într-o comuniune naturală cu sufletul românului creştin. La noi, isihasmul nu este confiscat de monahi şi mănăstire, ci este un mod de a fi, este pacea şi bucuria fiecărei rugăciuni care se înalţă nu numai din peşterile şi crăpăturile munţilor, ci şi de pe câmpuri şi ogoare sau din faţa războaielor de ţesut.
În Moldova, monahismul nu este nici impus, nici planificat de vreo autoritate sau modă a timpului. „Doamne, miluieşte-mă pe mine, păcătosul” continuă după otpustul sfintelor slujbe până în amurg, prelungire şi permanentizare a „luminii celei adevărate” coborâtă în jertfa lui Hris- tos, care este Liturghia, săvârşită pretutindeni, în munţi şi-n locuri singuratice, dar şi în mijlocul cetăţilor şi al satelor. Filoanele isihasmului şi ale mănăstirilor sunt călugării sihaştri care au început să ducă acel „război nevăzut”, pomenit* de Nicodim Aghioritul, pentru liniştea omenirii. Cea mai grăitoare dovadă a acestui lucru o reprezintă existenţa unui număr impresionant de mănăstiri şi schituri, unele dintre ele existând chiar dinaintea întemeierii statului feudal Moldova (1359) şi a primelor încercări de organizare bisericească de aici. Toate aceste aşezăminte monahale au fost şi sunt pentru noi candele care au luminat veacurile. Monahul, prin vocaţia sa spre rugăciune şi meditaţie, interiorizează în inima sa împărăţia Cerurilor, dar şi taina Crucii lui Hristos, prin răstignirea patimilor şi învierea sufletului, prin iubire statornică faţă de Dumnezeu, devenind astfel un purtător al Crucii, dar şi un pelerin spre împărăţia Cerurilor.
Să trăieşti printre oameni şi totuşi să ai linişte interioară
Dar poate exista oare un călugăr fără să fie isihast? Am putea zice că poate exista, şi am putea zice că nu poate exista! Mai întâi de toate, orice călugăr trebuie să-şi urmărească îmbunătăţirea sufletească şi să ajungă la starea de liniştire. Nepătimirea, după Sfântul Marcu Ascetul, este starea de liniştire. Cine a ajuns la liniştirea sufletească a ajuns la nepătimire. În slujba Sfântului Maslu, în a cincea rugăciune se spune, vorbind cu Domnul Hristos: „Cel ce miluieşti cu liniştirea”. Până n-ajunge omul la curăţie sau nepătimire, încă n-a ajuns la isihie (linişte), deci nu e isihast, nu poate fi isihast. Cum se poate ajunge la linişte? Un călugăr trebuie să ajungă la linişte, pentru că acesta este, între altele, şi rostul lui, de a se linişti de patimi şi de orice pornire în rău şi a se fixa în bine. Retragerea din lume, în general, este şi pentru încetarea tentaţiilor celor din afară, ca un fel de liniştire. Numai că liniştirea aceasta trebuie realizată şi lăuntric, nu numai în afară. Se poate întâmpla să ai linişte în afară şi să n-ai linişte înlăuntru; şi se poate întâmpla şi invers, să n-ai linişte în afară, să trăieşti în zgomot, să trăieşti printre oameni şi totuşi să ai linişte interioară profundă.
Începuturile vieţii monahale în Moldova
Dacă e să vorbim despre isihasm ca realitate istorică, sigur că nu putem decât să facem referire la începuturile vieţii monahale în Moldova. Astăzi nici nu mai poate sta în picioare ipoteza conform căreia monahisul în Moldova este adus (importat) de undeva, în sensul că ucenici ai Sf. Nicodim de la Tismana au adus în Moldova organizarea monastică, aşa cum afirma N. Dobrescu pe la începuturile secolului al XX-lea. Avem multe motive şi dovezi concludente să credem că viaţa călugărilor autohtoni, încă din a doua jumătate a sec. al XIV-lea, era împletită cu acest isihasm. Mai mult, unii istorici au amintit că pe la anul 1210, pe locul actual al cimitirului Mănăstirii Neamţ, exista o biserică de lemn, numită „biserica albă”, având hramul Sf. Ioan Bogoslovul. Părerea că ucenicii Cuviosului Nicodim au venit în Moldova poate fi acceptată, dar nu că ei au întemeiat monahismul în Moldova, ci numai l-au reorganizat (sau, cum am zice noi, l-au potenţat, l-au întărit, i-au înmulţit valenţele). Având în vedere toate acestea, înţelegem şi simţim de ce Neamţul este numit Athosul românesc. Tradiţia locului vorbeşte de un monah îmbunătăţit, pe nume Gherman, care ar fi fost conducătorul primei obşti monahale întemeiate în sihăstria nemţeană. Acesta, după ce a făcut noviciatul în muntele Athos, s-a reîntors în locurile natale unde a întemeiat o mică comunitate monahală, care, în scurt timp, a ajuns la peste patruzeci de monahi. Acest lucru ne demonstrează o dată în plus că monahismul în Moldova s-a răspândit cu atâta uşurinţă pentru că oamenii locului trăiau deja un „monahism” interiorizat, un dor de desăvârşire, o dragoste intensă faţă de Hristos Domnul.
Aşezăminte monahale după regulile Cuviosului Nicodim de la Tismana
Istoria confirmă că prin venirea în Moldova a ucenicilor Sf. Nicodim de la Tismana, în a doua jumătate a sec. al XlV-lea, s-a produs o cotitură remarcabilă în viaţa călugărească din Moldova, culminând cu începerea construirii aşezămintelor monahale, organizate şi conduse după regulile Cuviosului Nicodim. S-a introdus, astfel, un nou mod de vieţuire, cel de obşte. Asta nu înseamnă că stilul idioritmic a dispărut. Mulţi călugări, dornici să se adape din lumina taborică a întâlnirii cu Dumnezeu prin post, rugăciune şi meditaţie, trăiau izolaţi prin preajma marilor chinovii, sau chiar departe, pe crestele munţilor sau în liniştea tainică a codrilor. Acest lucru l-a făcut pe teologul apusean Bandini (sec. al XVI-lea), care vizitase Moldova, să afirme: „Munţii Neamţului foşnesc de mulţimea sihaştrilor.” Secolele XVI-XVIII constituie epoca de înflorire a isihasmului în zona Neamţului şi a răspândirii lui în toată Moldova. Bunăoară, pe la sfârşitul sec. al XV- lea, câţiva sihaştri, în frunte cu monahul Agapie, se stabilesc pe un munte din apropierea Neamţului întemeind „Sihăstria lui Agapie”, astăzi cunoscuta Mănăstire Agapia. Toponimele crestelor din jurul mănăstirilor nemţene (Serghia, Pahomie, Eufrosin, Chiriac) ne dau mărturie că acolo, cândva, cineva a folosit timpul ca scară spre veşnicie, sfinţind creaţia, urmaşii legând numele lor de al munţilor, pentru că ei, sihaştrii, au învăţat să lupte cu ispitele, precum muntele cu stihiile, au învăţat să-şi lumineze sufletul şi să se îmbrace în mantia liniştii şi a rugăciunii, precum muntele cu verdele peren al bradului. De aceeaşi vârstă cu Agapia este şi Sihăstria Sihlei, iar după un secol, isihasmul, rodind atât de frumos şi trainic în pământul moldav, apar noi sihăstrii: Sihăstria lui Zosima, pe Valea Secului; Sihăstria lui Chiriac; apoi pe valea Bistriţei, Sihăstria Hangului, Sihăstria Ceahlăului, Sihăstria Poienile, Sihăstria Durău, sau sihăstriile de pe valea Horaiţei, pe valea Nichitului, Tarcăului etc. Dar nu numai ţinuturile nemţene se puteau mândri cu astfel de lumini în munţi. Să amintim şi de sihaştrii din Moldova de Sus, între tare Cuv. Daniil Sihastrul, duhovnicul Sfântului Voievod Ştefan cel Mare. Dacă în sec. al XV-lea existau sihaştri atât de cunoscuţi şi iscusiţi, putem uşor concluziona că nu era un lucru accidental, ci un fenomen de amploare. Monahi îmbunătăţiţi vieţuiau şi în jurul târgului Iaşi, în vechile ctitorii ştefaniene, precum şi în ţinutul Botoşanilor. Acolo, în codrii seculari ai Voronei, şi-au făcut altar de jertfă şi rugă, numeroşi monahi dornici să-şi coboare mintea în inimă şi cerul în minte, ca să-l găsească pe Hristos, Cel care ne caută necontenit. Aşa s-a născut Sihăstria Voronei, chinovie în care, nu peste mult timp, se va forma Cuviosul Onufrie, originar din Ucraina, considerat sfânt mai întâi de evlavia credincioşilor, iar în urmă cu un an canonizat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, la propunerea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei.
Prin stareţul Paisie Velicicovschi, isihasmul românesc a luat o amploare fără precedent
Contemporan cu Sf. Onufrie de la Vorona, în secolul al XVIII-lea un mare cuvios nemţean, stareţul Paisie Velicicovschi, a fost cel prin care isihasmul românesc a luat o amploare fără precedent. Trebuie făcută şi aici o remarcă: dacă isihasmul s-a dezvoltat în Moldova pe timpul lui Paisie, acest lucru se datorează în parte vieţii şi lucrării lui, dar să nu uităm de „aluatul dospit”, găsit în ăcest ţinut ocrotit de îngerii atâtor mănăstiri şi schituri. Acest lucru ni-l confirmă şi biograful său rus, Cetvericov: „... Paisie ştia că în Moldova înflorea monahismul şi că mulţi călugări ruşi veneau să caute aici un refugiu liniştit pentru viaţa singuratică şi tăcutâ”. Însuşi Sfântul Paisie mărturiseşte în cartea sa Autobiografia unui stareţ că pe vremea lui trăirea isihastă, asemănătoare cu cea a Părinţilor Cuvioşi de odinioară, se află numai „în aceste două ţărişoare: Moldova şi Valahia”.
Anterior am încercat să schiţez existenţa unei atmosfere duhovniceşti autentice înainte de venirea lui Paisie. „Din Moldova, Paisie a primit primul impuls spre isihasm” (Antonie Plămădeală, Tradiţie şi libertate în spiritualitatea Ortodoxă) pe care l-a dezvoltat apoi la Athos, pentru ca, după aceea, să revină în Moldova, unde a realizat o simbioză între experienţa athonită şi cea locală, moldovenească. Nu ne propunem să facem o prezentare amplă a vieţii şi activităţii Sf. Paisie Velicicovschi, deoarece aceste teme constituie, de fapt, subiecte pentru o lucrare amplă, ci vom puncta câteva aspecte evidenţiind zămislirea unui nou curent isihast, iniţiat de stareţul cu viaţă sfântă al Mănăstirii Neamţ, numit paisianism. Renumele de care se bucură astăzi stareţul Paisie de la Neamţ este o consecinţă a vitalităţii monahismului românesc din secolul al XVIII-lea. Fenomenul atât de semnificativ, şi cu însemnate urmări, al emigraţiei monahale ruso-ucrainene, care s-a produs în urma reformelor lui Petru cel Mare în Rusia şi a persecuţiilor uniate în Ucraina rămasă sub stăpânire poloneză, ilustrează din plin această afirmaţie. Paisie este unul dintre numeroşii clerici ortodocşi care, în decursul timpului, şi-au găsit azil şi mediu prielnic de afirmare în cuprinsul Ortodoxiei şi al culturii româneşti, şi care ilustrează această funcţie a pământului românesc, de adăpost al celor ce nu-şi găseau liniştea şi libertatea la ei acasă.
Legătura Intre viaţa de obşte şi rugăciunea inimii
Cuviosul Paisie a făcut trei lucruri deosebite la Mănăstirea Neamţ: a înmulţit ceea ce a găsit în experienţa şi viaţa duhovnicească a călugărilor români; a adunat ceea ce mai trebuia să adune, şi anume manuscrise greceşti care trebuiau traduse în slavonă şi în română; a dăruit celor ce nu aveau spiritualitatea isihastă, plămădită, înmulţită, intensificată aici, la Neamţ (G. Racoveanu, Viaţa şi nevoinţele Fericitului Paisie stareţul Mănăstirii Neamţu).
În privinţa intensificării vieţii duhovniceşti a călugărilor, el a fundamentat viaţa de obşte pe sărăcia de bunăvoie, totală, şi pe ascultarea desăvârşită faţă de stareţ, pe citirea Sfintei Scripturi şi a Sfinţilor Părinţi şi pe arătarea dragostei creştine faţă de călugării care erau mai în vârstă, ajutându-i, în boala ori neputinţa lor, să simtă dragostea lui Hriştos prin slujirea fraţilor. În acelaşi timp, primind pe credincioşi cu multă dragoste, făcea dovada ospitalităţii tradiţionale călugăreşti. Apoi Cuviosul Paisie a reuşit să introducă rugăciunea inimii în viaţa de obşte, aducând o înviorare a spiritualităţii isihaste. Centrul vieţii călugăreşti era participarea la toate slujbele săvârşite după Tipiconul grecesc. În plus, în afară de participarea la slujbele Bisericii, fiecare călugăr trebuia, în chilia şi la ascultarea sa, să păstreze tăcere cât este cu putinţă, iar pe buze şi în inimă să aibă rugăciunea „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul!”. Deci Cuviosul Paisie a intensificat legătura între viaţa de obşte şi rugăciunea inimii, care se dezvoltase mai ales în mediile în care călugării trăiau izolaţi, în singurătate, aducând isihasmul în obşte, în chinovie, fapt ce s-a constituit în tăria spiritualităţii ortodoxe acelor timpuri grele. (IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, în „Cuvânt înainte” la Viaţa Cuviosului Paisie de la Neamţ) Paisianismul, curentul de care aminteam mai sus, a fost, aşadar, o renaştere spirituală în veacul lui Voltaire, în contrast cu iluminismul. în viaţa şi activitatea stareţului Paisie Velicicovschi distingem planul lui Dumnezeu Care a pregătit, pentru români şi pentru Biserica Rusă, o înnoire spirituală de mari proporţii (Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Isihaştii sau sihaştrii şi rugăciunea lui Iisus în tradiţia Ortodoxiei româneşti). „În secolul iluminismului, al raţionalismului uman, reducţionist şi sărăcitor, Cuviosul a adus luminile Taborului. A pus pe poziţii antitetice inteligenţa despărţită de Dumnezeu şi inteligenţa umană unită cu Dumnezeu prin rugăciune” (Dr. Dan Zamfirescu, Paisianismul, un moment românesc în istoria spiritualităţii europene). A fost instrumentul divinităţii, prin care lumea era îndrumată să nu se lege de împărăţiile trecătoare, ci să-şi lege inima de luminile netrecătoare ale Taborului, ale împărăţiei lui Dumnezeu, lumină pe care sfinţii isihaşti au trăit-o încă din lumea aceasta ca pe o pre-gustare a slavei cereşti” (IPS Mitropolit Daniel, „Vocaţie şi destin filocalic la români”, în vol. Românii în reînnoirea isihastă).
Aşadar, sihaştrii din Moldova, prin viaţa şi jertfa lor, au devenit vii ca brazii şi tari ca stejarii Moldovei, iar pentru noi cei de azi sunt icoane de lumină şi viaţă, chemându-ne stăruitor la înnoire duhovnicească şi statornicie în credinţă.