Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Opinii Repere și idei Rezistenţă prin rugăciune: Securitatea despre părintele Cleopa şi Mănăstirea Slatina

Rezistenţă prin rugăciune: Securitatea despre părintele Cleopa şi Mănăstirea Slatina

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Dorindemostene Iancu - 13 Feb, 2014

Intenţia regimului comunist de a controla viaţa bisericească s-a manifestat în diverse feluri. Pe de o parte, se ducea o luptă împotriva prezenţei Bisericii în spaţiul public, pe de altă parte, se încerca distrugerea ei în interior. În al doilea caz, situaţia monahilor a fost una greu, dacă nu imposibil de controlat deoarece viaţa monastică era şi în plină epocă stalinistă una cu reguli foarte stricte. Pravila ţinută cu stricteţe la Mănăstirea Slatina, acolo unde se afla părintele Cleopa, era cea mai bună metodă de a lupta împotriva vrăjmaşilor nevăzuţi, dar mai ales a celor văzuţi. Pentru Securitate era aproape imposibil să infiltreze un agent în mănăstire, întrucât acesta nu putea rezista programului pe care îl urmau călugării. Este încă un exemplu că puterea rugăciunii a biruit orice încercări ale diavolului de a-i îndepărta pe oameni de la viaţa veşnică.

Redăm în continuare consemnări din Arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, Fond Documentar, dosar 74, vol. 5,  f. 24-27, referitoare la viaţa duhovnicească şi pravila monahilor din Mănăstirea Slatina în timpul părintelui Cleopa Ilie:

„Mănăstirea are o nouă orânduire din sept. 1949 când păr. Cleopa a venit cu 28 călugări din Sihăstria Neamţ. După această orânduire se conduc actualmente mănăstirile: Sihla, Sihăstria, Rarău şi Râşca.

Pravila

Scularea la 5; de la 6-8 acatistele (2) la care participă tot soborul.

De la 8-10 liturghia care se face numai de preotul de rând şi cântăreţ, iar obştea la ascultare. Ascultătorii au trecut la lucru 8-11. La 11 e masa; timp liber 11-13; de la 13-18 ascultare; de la 16-17 vecernie cu preot de rând; la 18 cina; la 8 stingerea prin bătaie în clopot de 7 ori, închiderea candelelor.  La 11 miezonoptica şi utrenia care ţine până la 2. Odihna de la 2-5. În timpul cât nu sunt slujbe, biserica nu tace. Se citeşte în permanenţă psaltirea de către călugări de rând. Cei care citesc noaptea nu mai merg la utrenie. Duminică seara, marţi seara şi la sărbători mici se fac privegheri până la ora 1. La praznic împărătesc se fac privegheri toată noaptea, ieşindu-se din biserică abia la ora 12 a doua zi; Panihida în fiecare zi; Maslu în fiecare zi.

Posturile

Luni, miercuri, vineri o singură masă pe zi cu mâncare fără grăsime la ora 15. În ultima vineri din fiecare lună se mănâncă după apusul soarelui, «post negru». În zilele celelalte se mănâncă de două ori pe zi, mâncare fără carne şi grăsime. Se dă untdelemn în zilele de pravilă şi peşte s-ar da dacă ar fi. În postul mare se posteşte prima săptămână complet. Se opreşte chiar apă. Dacă cineva nu mai poate răbda cere blagoslovenia. Chiar apa peste tot anul nu se bea decât cu blagoslovenie. Nu se face absolut nimic decât cu blagoslovenie, nici măcar focul care se face numai cu foc din candelă. În celelalte săptămâni ale postului se mănâncă o dată pe zi la prânz, ori după apusul soarelui (după)  aprecierea stareţului.

Celelalte posturi de ţin la fel. La fiecare post se ţin 3 zile post negru, fără apă. Se strânge stomacul cu un brâu. Dacă cineva nu rezistă, mănâncă.

Disciplina

Călugării n-au nimic al lor. Hainele lor sunt de obşte. Nimeni nu are bani. Cei care au bani îi dau la stăreţie. N-au mâncare în chilie. Nici mirenii n-au voie să aducă carne în mănăstire. Nu se ţin găini, porci. Nu se mănâncă decât lapte. Nu s-a întâmplat nicio indisciplină. Nu se păstrează niciun contact cu nimeni. Mănăstirea are un corp de chilii, n-are nimeni voie să intre. Vinerea se face molitfă de mănăstire, de mărturisire, fiecare călugăr mărturisindu-se săptămânal şi se împărtăşeşte lunar. O dată pe lună se face mărturisire obştească cu post de o zi şi două, după care se împărtăşeşte şi se mărturiseşte.

Conducerea în mănăstire

Conducerea totală o are în consiliu, stareţul supunându-se acestuia. Disciplina liber consimţită. Toate veniturile se depun de către duhovnici la casierie, chiar şi cele particulare, contra chitanţă. Casele din Rădăşeni şi Mălin ajută, în special cele din Bucovina. Vin vizitatori din Bucureşti, ingineri, doctori, avocaţi, care servesc chiar la masa de obşte. În fiecare duminică 5 duhovnici stau în chilii şi spovedesc. Sunt cazuri când duhovnicul Paisie a spovedit 5 zile la rând. În fiecare zi şi sărbătoare se dă de mâncare la orice om care este în mănăstire, oricât de mulţi ar fi. Mâncare se dă din veniturile din biserică. Nu se primesc în mănăstire oameni bogaţi. Se face şcoală catehetică în fiecare zi. (…) Toţi comuniştii, Miliţia cu soţiile, din Fălticeni, au depus pomelnice «ca să se pocăiască». N-a fost niciun incident. Şeful postului Drăceni a dat vaca mănăstirii ca să-i ia laptele. Nu se face caz de minuni. (…) Evreii din Tg. Neamţ vin la Cleopa.

Pravila acatistelor: Luni - Buna Vestire, Sf. Voievozi; Marţi - Buna Vestire, Sf. Ioan Botezătorul; Miercuri - Acoperământul Maicii Domnului şi Sf. Mina; Joi - Buna Vestire, Sf. Nicolae; Vineri - Sf. Cruce, Cuv. Parascheva; Sâmbătă - Buna Vestire, cu toate canoanele şi rugăciunile; Duminică (Acatistul) Mântuitorului“.

Citeşte mai multe despre:   Parintele Cleopa