Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Teologia Sfântului Grigorie Palama - preeminenţa vieţii asupra discursului

Teologia Sfântului Grigorie Palama - preeminenţa vieţii asupra discursului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Data: 28 Martie 2013

Fundalul ideologic şi so­cial al erei postin­dus­triale în care tră­im este profund mar­cat de sciziunea, aproape vi­s­cerală, între identitate şi alteritate, două dimensiuni care în efemeritatea cotidianului par a se exclude din ce în ce mai mult. Taina relaţiei cu ce­lă­lalt este amplu dejucată de ex­cesele prometeice ale identi­tă­ţii. Asta pentru că ideologia a­­sasinează/bate viaţa.

Orice tendinţă de manifes­ta­re exclusiv identitară – funda­men­talismul (religios, etnic, cul­tural etc.) – apare ca o formă de violentare a alterităţii, a e­xis­­tenţei celuilalt ca identitate di­ferită de a mea. Sursa ori­că­rui conflict (ideologic, interuman, interstatal, interior) ni se în­făţişează ca o proastă developare a binomului identitate-alteritate.

Răspunsul definitiv şi incon­tes­­tabil pentru această dihot­o­mie convulsivă dintre identita­te şi alteritate, de care este ob­se­­dat, fragmentat şi derutat o­mul postmodern, ni-l poate o­feri teologia energiilor necrea­te, ca alergie faţă de orice fel de prioritate a ideologiei în detri­men­­tul vieţii, ca taină dintre Necreat şi creat, dintre ceea ce es­te distinct şi, totuşi, unitar.

Dumnezeu este Viaţă, nu Idee

Teologia energiilor necreate es­te epifania sinergetică dintre Tai­nă şi Viaţă, dintre identita­te şi alteritate şi triumful a­su­pra schismei dintre cele două. Da­că am face un recurs anam­ne­­tic-teologic la conţinutul intern al adevărului unificator că e­xistenţa dumnezeiască este tai­na indicibilă dintre fiinţă (iden­titate) şi energiile fiinţiale şi necreate (alteritatea), atunci nu am mai trăi schizofrenia lumii de astăzi, concretizată în pac­tul de agresiune dintre uni­ta­­te şi pluralitate, dintre expe­ri­enţă şi ideologie.

Teologia palamită este, prin ex­celenţă, exponenta acestei di­men­siuni non-antagonice între iden­titate şi alteritate, între pri­oritatea experienţei faţă de ide­ologie, pentru că Dumnezeu nu poate fi întâlnit, trăit şi sim­ţit decât numai ca deplină afir­ma­­re şi sinergie între primele şi prevalenţa trăirii. Dumnezeu es­te Viaţă, nu Idee.

Pentru Sfântul Grigorie Pa­la­ma viaţa deţine preeminenţă în faţa oricărui discurs despre ea. Sfântul Grigorie Palama es­te extrem de explicit în acest sens: „A zice ceva despre Dum­nezeu şi a fi împreună cu Dum­nezeu nu e acelaşi lucru. În pri­mul caz e necesar cuvântul gră­it, poate şi arta cuvântului, da­că nu vrea cineva numai să ai­bă, ci să şi folosească şi să îm­păr­­tăşească cunoaşterea; ba chiar silogismele de tot felul, di­­ferite mijloace de demonstra­ţie şi exemplele luate din lume, din vederea şi auzirea cărora se cu­nosc aproximativ toate sau cea mai mare parte din lucru­ri­le ce se petrec în lumea aceasta şi a căror cunoştinţă o câştigă şi în­ţelepţii veacului acestuia, chiar dacă nu sunt curaţi cu via­ţa şi cu sufletul. A dobândi pe Dumnezeu şi a petrece în cu­ră­ţie cu El şi a ne amesteca cu lu­mina cea preacurată, pe cât es­te cu putinţă firii omeneşti, e cu neputinţă dacă pe lângă pu­ri­­ficarea prin virtute nu ieşim din noi sau, mai degrabă, nu ne ri­dicăm deasupra noastră; şi as­ta în aşa fel încât, părăsind tot ce e sensibil, împreună cu sim­ţirea şi înălţându-se deasu­pra cugetărilor, a gândurilor şi a cunoaşterii ce vine din acestea, ne adâncim întregi în lu­cra­rea imaterială şi inteligibilă a rugăciunii“ (Sfântul Grigorie Pa­lama, Despre lumina şi lumi­na­rea dumnezeiască, Preot pro­fesor Dumitru Stăniloae, Via­­ţa şi învăţătura Sfântului Gri­­gorie Palama, Editura Insti­tu­­tului Biblic şi de Misiune Or­to­­doxă, Bucureşti, 2006, p. 323).

Sfântul este numai trăire şi n­i­mic altceva, pentru că prin via­­ţa lui face tranzitul de la a a­vea la a fi. Experienţa ţine de a fi. Discursul de a avea. Sfân­tul nu are nimic, pentru că es­te.

Autentica experienţă – pătimirea celor dumnezeieşti

Gândul teologic al Sfântului Gri­gorie Palama este o perpe­tuă invitaţie la viaţă, la experi­en­ţă, pentru că ea este singurul che­zaş nezdruncinat al ade­vă­ru­rilor vieţii în Dumnezeu: „A­u­­­zind de ochii sufletului, ca­re cu­nosc prin experienţă comori­le cele cereşti, să nu crezi că e vor­ba de cugetare. Căci aceasta cu­getă prin sine atât la cele sens­ibile, cât şi la cele inteligi­bi­­le. Însă precum o cetate pe ca­re n-ai văzut-o încă, dacă cu­geţi la ea, nu înseamnă că ai şi fost acolo, tot aşa e şi cu Dum­nezeu, şi cu cele dumnezeieşti: nu cugetându-L şi teolo­ghi­sin­du-L pe Dumnezeu îl experiezi. Sau precum aurul, dacă nu-l po­sezi în chip sensibil (palpabil), nu-l ai în mâini şi nu-l vezi, chiar dacă ai avea în cu­ge­ta­re de zeci de mii de ori noima lui, tot nu l-ai avea, nu l-ai ve­dea şi nu l-ai poseda; la fel e şi cu comorile dumne­ze­ieşti: de le-ai cugeta de zeci de mii de ori, da­că nu le pă­ti­meşti/experiezi ce­le dumne­ze­ieşti şi nu le vezi cu ochii inteli­gi­bili şi mai presus de cu­ge­ta­re, nu vezi, nu ai şi nu po­sezi cu adevărat nimic din ce­le dum­nezeieşti“ (Ibidem, p. 315).

Nimic mai potrivit pentru vân­zoleala lumii de astăzi de­cât aforismul palamit: „Orice ra­­ţionament, după cum se spu­ne, e răsturnat de alt raţionament; viaţa însă cine o răstoar­nă?“ (Ibidem, p. 293).

 

Citeşte mai multe despre:   Sfantul Grigorie Palama