Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Aduceţi copiii la şcoala sufletelor
Comportamentul copiilor se împleteşte în mod firesc cu starea sufletelor lor: dacă sufletul lor este răvăşit, se vor comporta ca atare, riscând să fie catalogaţi drept "răi". Necunoscând binele, în mod firesc venind ca urmare a învăţăturii moral-religioase, tinerele vlăstare nu vor creşte drept, ci cu multe noduri, care vor fi mult mai greu de modelat mai târziu. Dacă învăţăturile cele bune vor fi întipărite în sufletul lui încă de la vârstele cele fragede, nimeni nu va putea să i le desprindă, după cum spune Sf. Ioan Gură de Aur, "ele se întăresc ca şi sigiliul aplicat pe ceară".
Dumnezeu e frumos ca mine... însă, uneori, când sunt neascultător, El nu este aşa. El ascultă pe toată lumea şi îi ajută pe cei care fac fapte bune. Aşa îmi spune mama seara, înainte de culcare", astfel răspunde un ţânc de 4 ani în momentul în care este întrebat "Cum este Dumnezeu?". În grupa mică de la grădiniţă, doar una dintre educatoare le vorbea despre Dumnezeu, doar una dintre ele le spunea că Robert, care-i bătea la rând pe toţi, nu era, de fapt, un copil rău, ci unul care avea nevoie de iubirea părinţilor şi care, astfel, atrăgea atenţia asupra lui. Prunc lăsat de izbelişte, cu sufletul răvăşit, prea mic pentru a-şi pune întrebări existenţiale şi a rostui lucrurile din jurul lui, se exprima violent pentru a primi şi mângâiere părintească afară de tot soiul de jucării, care de care mai performante. El nu dorea să suplinească apropierea de părinţi prin intermediul maşinuţelor sau al ieşirilor cu bunicii la mare sau la munte. În cele din urmă, Robert nu a mai venit la grădiniţă şi, deşi nu le mai mânca nimeni din farfuria lor, colegii de grupă i-au simţit lipsa. Din păcate, ce spunea Sf. Ioan Gură de Aur, demult, este cât se poate de valabil şi în zilele noastre: "În vremea noastră, fiecare părinte îşi dă toată silinţa să instruiască pe copiii lui în meserii, în arte, în ştiinţă, în oratorie, dar nici unul nu se interesează cât de puţin să educe sufletul lor. Dacă-ţi iubeşti copilul, arat-o prin educaţia ce i-o dai". Importanţa educaţiei moral-religioase în învăţământul preşcolar Astfel de cazuri, precum cel al lui Robert, sunt nenumărate: părinţii nu mai au timp nici de ei, nici de cei din jurul lor. Tocmai pentru a suplini acest gol, Biserica noastră dezvoltă numeroase programe de susţinere a educaţiei moral-religioase în parteneriat cu alte instituţii şi susţine importanţa creşterii copiilor în spiritul valorilor creştine: bunătate, dreptate, iubire de Dumnezeu şi aproape. "Creştinismul ortodox promovează un set de valori morale care contribuie decisiv la construirea unor caractere care să fie exemple, la rândul lor, de dreptate, cinste, spirit de sacrificiu, dorinţă de a duce o viaţă curată, compasiune pentru cei aflaţi în nevoi. Necesitatea educaţiei religioase la vârstă preşcolară e uşor de dedus dacă avem în vedere importanţa primei copilării în cadrul educaţiei în general, mai ales datorită faptului că în această perioadă se pun mai uşor bazele educaţiei morale, se internalizează mai bine valorile, copiii fiind foarte deschişi şi receptivi, primind în mod firesc învăţătura creştină", ne-a declarat doamna Oana Strugariu, directorul Grădiniţei "Buna Vestire" din Iaşi, proiect al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, inaugurat la 15 septembrie 2006, sub atenta îndrumare şi purtare de grijă a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, la acea vreme Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Numeroase grădiniţe, de stat şi particulare, în colaborare cu Biserica noastră, dezvoltă, de ani buni, opţionale de educaţie moral-religioasă a preşcolarilor, rezultatele neîntârziind să apară, părinţii declarându-se încântaţi de valorile promovate în cadrul acestor instituţii. "Până în acest moment, în toate grădiniţele patronate spiritual de Biserică, activităţile de educaţie religioasă sunt susţinute săptămânal. Este, însă, nevoie de o grădiniţă unde activităţile moral-religioase să fie susţinute zilnic, conform planificării prea-labile, de către educatoarele de la grupe. Nu sunt suficiente întâlnirile săptămânale cu un educator cu studii teologice, care să predea aceste activităţi săptămânal. Copiii trebuie să vadă permanent în jurul lor comportamente, trăiri creştin-ortodoxe, să fie permanent în contact cu valorile creştine", ne-a mai spus doamna Strugariu. Valorile morale trebuie sădite cu ajutorul educatorilor Educaţia religioasă începe în sânul familiei, încă din pruncie, prin "dusul" regulat la biserică, primirea Sfintei Împărtăşanii, rugăciunea dinaintea meselor, rugăciunea de dimineaţă şi de seară, la care participă toţi membrii, şi continuă până la maturitate, prin intermediul şcolii. De aceea, instituţia numită "şcoală" este responsabilă de continuarea implementării valorilor civice, morale şi religioase ale viitorului adult, întrucât sămânţa sădită în copilărie cântăreşte foarte mult în mo-mentul culegerii roadelor. Pentru îndeplinirea acestor obiective, copiii sunt antrenaţi în diverse activităţi şi jocuri, care-i sensibilizează afectiv. "Preşcolarii de la Grădiniţa "Buna Vestire" participă, împreună cu educatoarele, la Sfânta Liturghie, se împărtăşesc cu Sfintele Taine, le sunt istorisite povestioare cu tâlc şi morală creştină. De asemenea, mergem împreună în pelerinaj; de altfel, în perioada vacanţei de vară, o săptămână întreagă (Săptămâna Micului Pelerin) este dedicată vizitelor la mănăstirile din Iaşi, filmelor cu locuri sfinte din alte regiuni şi din alte ţări", a mai subliniat doamna director. "Prin educarea copilului tău lucrezi pentru tine însuţi" Dacă învăţăturile cele bune vor fi întipărite în sufletul lui încă de la vârstele cele mai fragede, nimeni nu va putea să i le desprindă, după cum spune Sf. Ioan Gură de Aur, "ele se întăresc ca şi sigiliul aplicat pe ceară". Unul dintre marii Părinţi ai creştinătăţii, Sf. Ioan Gură de Aur s-a aplecat asupra educaţiei copilului, marile lui învăţături fiind de mare folos tuturor celor care "au urechi de auzit": "Copilul, când e mic, tremură, se teme şi are respect şi de chipul tău, şi de cuvintele tale, şi de tot ce faci. Întrebuinţează cum trebuie superioritatea ta. Tu eşti cel dintâi care te vei bucura de bunătăţi dacă ai un copil bun şi, apoi, Dumnezeu. Prin educarea copilului tău lucrezi pentru tine însuţi. Învaţă-ţi copilul din prima vârstă să trăiască cu evlavie în lume!".