Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Cât se modifică obiceiurile la vremuri noi
De câţiva ani, mall-ul a devenit o permanenţă în viaţa multora dintre noi, un spaţiu căruia i s-au conferit multiple valenţe, de la loc de relaxare şi plimbare prin magazin la agrement, mediu propice întâlnirilor de afaceri şi nu numai, dar şi scenă de spectacol sau chiar manifestări culturale. Poate de aici a venit şi ideea unui "mall cultural".
Despre cât de culturală poate fi atmosfera într-un mall, dar mai ales cât de relaxantă este o plimbare într-un loc atât de aglomerat şi cum este văzută toată această goană nebună prin măreaţa descoperire postmodernistă, care se doreşte a fi mall-ul, între cumpărături, de cele mai multe ori costisitoare şi supraevaluate, o masă grăbită la unul dintre fast-foodurile ce împânzesc zona şi poate vizionarea unui film, am vorbit cu câţiva tineri bucureşteni. "Binbou fun" - distracţie pentru săraci "Prima dată când am fost la mall aveam în jur de 13 ani. Ne ducea tata să vedem fântâna arteziană din mijlocul clădirii şi să ne cumpere dulciuri de la supermarket. Nu erau la orice colţ de bloc cum sunt acum. Prin clasa a VIII-a am început să merg acolo la filme, dar încă nu aveam atâţia bani încât să mai fac şi cumpărături. În liceu, deja nu mai ştiam cum arată cinematografele din afara mall-urilor şi mi-am dat seama că se găsesc haine mai ieftine prin magazine. Când am intrat la facultate, erau deja vreo 4-5 mall-uri construite în Bucureşti. Nu mai ştiam la care să mergem. Recunosc că la reduceri nu găseşti la nici un alt magazin din afara lor preţuri mai mici. Şi, în afară de cinematograf, acum au şi alte activităţi mai mult sau mai puţin sportive (bowling, patinoar, loc de joacă pentru copii, zeci de restaurante şi cafenele). În principiu, oricine, de orice vârstă, poate găsi ceva de făcut/cumpărat la mall. Activitatea noastră preferată este însă ceea ce noi numim "binbou fun" (binbou în limba japoneză înseamnă sărac, iar fun este distracţie în engleză). Acest termen provine de la faptul că este de ajuns să mergi să te uiţi la haine (unele sunt chiar scumpe şi de proastă calitate, ca să nu mai vorbesc de design) şi mai ales la cumpărătorii lor şi la modul, uneori incredibil de hilar, de a le potrivi. Lăsând gluma la o parte, chiar este un loc în care poţi găsi orice îţi trece prin cap, iar cel mai important atu al mall-urilor este că au mereu un ambient deosebit - de la muzică până la decoraţiuni şi mai ales curăţenia", crede Ruxandra Badea. "Un magazin foarte mare şi atât" Andra, elevă la Colegiul Naţional "Sfântul Sava" din Bucureşti, ne-a mărturisit că ştie că, de obicei, mall-ul este considerat şi un loc de "socializare", dar nu este de acord cu această afirmaţie. "Pentru mine, mall-ul reprezintă doar un spaţiu cu multe magazine. Mi se pare mai avantajos să merg în mall când vine vorba de o gamă largă de cumpărături pe care trebuie să le fac şi, în loc să bat cinci străzi şi să găsesc doar două magazine, merg într-un singur loc de unde am posibilitatea de a alege. Pentru un tricou, prefer un magazin normal. Nu îmi place să merg şi să pierd timpul pe acolo. Când vine vorba de timp liber, prefer să ies la o terasă, să merg în parc sau orice altceva. Mall-ul mi se pare un loc mult prea aglomerat, care încearcă să confere impresia de nou, modern şi "la modă", dar până la urmă este doar un magazin foarte mare şi atât. Din cauza reclamelor şi a publicităţii excesive, şi-a pierdut imaginea de magazin şi a ajuns să fie un loc de relaxare. Pentru mine este doar un centru comercial, dar trebuie să recunosc că are şi un avantaj - cinematograful. Sunt moderne, există ecrane mari, cele mai noi filme şi multe variante. Şi mai sunt floricele. Dar asta tot nu explică de ce e nevoie de atâtea mall-uri. De la an la an mai apare câte unul". Am dorit să aflăm şi o părere "din interior", fapt pentru care am vorbit cu o tânără angajată a unui magazin de parfumuri aflat în unul din mall-urile Capitalei. "Având în vedere că de mai bine de doi ani lucrez în diferite mall-uri, pot să vă spun că nici mall-urile nu mai sunt ce au fost. S-au deschis ca ciupercile după ploaie şi în unele sunt atât de puţini vizitatori, că le paşte falimentul, ca să nu mai spun că dacă vine vara, nu vor mai fi nici măcar aceşti puţini vizitatori care acum ne trec pragul. Puteţi observa magazinele închise care se găsesc în orice mall, nu numai în acesta, indiferent în ce zonă s-ar afla. Poate că cei care au bani sunt obsedaţi de shopping, dar cum la majoritatea nu e cazul, mersul prin mall este doar o chestiune de socializare sau de căscat ochii, dar cum nu îţi prea vine să faci asta cu buzunarele goale, poate lumea o să mai iasă şi prin parcuri, la aer curat, nu condiţionat ca în mall", ne-a mărturisit Elena. Mai multe opţiuni de petrecere a timpului la un loc Până nu demult, majoritatea oamenilor mergeau pentru cumpărături la piaţă sau la alimentară. Îşi cumpărau haine din magazine sau chiar mergeau la croitor. La sfârşit de săptămână sau când apărea un film nou mergeau la cinema. Pentru întâlniri ieşeau să bea un suc la o terasă, frecventau cafenelele sau ceainăriile sau pur şi simplu ieşeau la plimbare în parc. "De ce să mergi în şapte locuri diferite când poţi merge doar în unul şi să le găseşti pe toate?! De la această idee s-a pornit. Mall-urile s-au dezvoltat rapid tocmai pentru că îţi oferă multe opţiuni de petrecere a timpului. Ai multe magazine de haine din care să alegi, după film mergi şi mănânci ceva, apoi îţi faci şi cumpărăturile; împuşti mai mulţi iepuri, cum spunem noi, mai ales că fiecare mall are şi supermarket. Dacă ai timp şi nu ai ce face cu el, mai mergi un pic prin mall şi mai caşti ochii la noile colecţii de pantofi, mai vezi ce reduceri au apărut. Este foarte uşor să te laşi păcălit de campaniile de promovare şi de atragere în mall, care se fac cu prisosinţă tocmai pentru ca vânzările să fie mai mari. Am observat cu toţii cum sărbătorile sunt pretexte extraordinare pentru ca oamenii să cumpere şi veniturile proprietarilor acestor mall-uri să crească rapid", este de părere Mihaela Lidia Chirilă, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din Bucureşti.