Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Cum sunt integraţi copiii cu probleme în şcoli şi grădiniţe

Cum sunt integraţi copiii cu probleme în şcoli şi grădiniţe

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Societate
Un articol de: Oana Nistor - 02 Octombrie 2010

Achiziţia păpuşilor cu deficienţe ca material didactic pentru preşcolarii din grădiniţele de stat a fost blamată, rând pe rând, de organizaţiile care reprezintă drepturile persoanelor cu dizabilităţi, pe motiv că şochează copiii din grădiniţe. La polul opus s-au poziţionat psihologii, care au salutat această iniţiativă, dar şi educatorii şi unii părinţi. Cadrele didactice au militat pentru importanţa integrării copiilor cu deficienţe în societate şi dezvoltarea sentimentelor pozitive ale majorităţii în raport cu aceştia.

Peste 9,3 milioane de lei va cheltui în această toamnă Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului pentru achiziţia de materiale didactice pentru dotarea grădiniţelor de stat. O parte din aceşti bani, respectiv 1,6 milioane de lei, vor fi utilizaţi, potrivit ministerului, pentru cumpărarea unor păpuşi cu dizabilităţi şi de diferite rase, cu scopul de a-i obişnui pe cei mici cu diversitatea şi de a-i învăţa să fie mai toleranţi faţă de persoanele cu handicap. "Acceptarea diversităţii şi incluziunea socială sunt două deziderate ale unei societăţi democratice. Utilizarea păpuşilor cu dizabilităţi şi a celor de alte rase este o modalitate esenţială pentru a-l apropia pe copil de lumea în care trăieşte şi pentru a-l face să înţeleagă că persoanele diferite nu trebuie respinse. În plus, toate documentele europene privind educaţia timpurie promovează educaţia de calitate centrată pe copil, dezvoltarea globală a acestuia (în toate domeniile de dezvoltare), respectarea drepturilor copilului, promovarea incluziunii sociale şi respectarea diversitătii, asigurarea de servicii de calitate tuturor copiilor, indiferent de mediul de provenienţă, sex, religie, etnie, statut socio-economic", îşi motivează ministerul decizia. Achiziţia ministerului a dat naştere la adevărate dispute în spaţiul mediatic, asociaţiile şi ONG-urile poziţionându-se în tabere diferite, unele catalogând intenţia ministerului ca fiind inacceptabilă, altele, între care şi reprezentanţa UNICEF, salutând intenţia MECTS, apreciind că astfel se promovează calitatea educaţiei timpurii în concordanţă cu cerinţele europene.

Copiii cu dizabilităţi, privaţi de dreptul la educaţie

Dacă unii dintre educatori au apreciat că păpuşile cu dizabilităţi nu ajută deloc dezvoltării copiilor, alte cadre didactice apreciază rolul acestor jucării mai speciale din perspectiva interacţiunii directe cu o lume reală, în care întâlnim şi astfel de oameni. Educatorii care susţin beneficiile păpuşilor spun că prin acest contact se dezvoltă în sufletul celor mici sentimente şi trăiri pozitive faţă de persoanele cu deficienţe.

"Grădiniţele din ţările Uniunii Europene sunt dotate cu astfel de materiale didactice, care promovează ideea de diversitate; peste tot în Vest se comercializează păpuşi cu deficienţe şi nu văd un lucru rău în asta. Cred că astfel se previne şi rasismul, iar cei mici devin mai toleranţi şi mai grijulii faţă de nevoile celor de lângă noi care sunt puţin altfel. Copiii cu dizabilităţi trebuie integraţi în grădiniţele şi şcolile de masă; educaţia este un drept fundamental al copiilor, fără deosebire", apreciază doamna Valentina Baciu, educatoare la Grădiniţa cu program prelungit nr. 21.

Cadrul didactic apreciază însă că, de cele mai multe ori, integrarea copiilor cu deficienţe se realizează anevoios din cauza părinţilor, aceştia din urmă primind cu cu reticenţă compania celor cu diferite probleme de sănătate. "Eu am lucrat cu copii cu deficienţe, cu un uşor retard mintal, nu a fost uşor, însă am simţit că astfel avem mai mulţi sorţi de izbândă în ceea ce priveşte integrarea lor în societate. În multe cazuri intervine însă o altă problemă - părinţii copiilor fără probleme se opun prezenţei unui copil cu deficienţe într-o grădiniţă de masă. Astfel, mulţi dintre cei cu dizabilităţi sunt privaţi de dreptul lor la educaţie şi rămân acasă. Părinţii în primul rând trebuie să fie toleranţi faţă de problemele celor din jurul lor, să fie atenţi şi la nevoile celor din jur", subliniază doamna educatoare Baciu.

Păpuşile, privite ca o soluţie complementară

Direct implicaţi, părinţii susţin că jucăriile de acest tip nu reprezintă decât o soluţie complementară la alte strategii ce trebuie susţinute în vederea integrării copiilor în societate. "Eu o privesc ca pe o completare la alte strategii pe care statul ar trebui să le susţină în vederea integrării copiilor cu un anume handicap în societate. Ca părinte, cred că un prim pas ar fi înscrierea acestora în şcolile şi grădiniţele de masă, interacţiunea directă este mult mai benefică, cred că trebuie depăşită ideea de teorie, mai ales că, dacă ar fi să fim corecţi, mare parte din păpuşile de la grădiniţă, de vechi ce sunt, chiar au un handicap.

Eu încerc să le explic copiilor mei că există astfel de copii cu anumite probleme, dar atunci când sunt pusă în ipostaza de a exemplifica, nu prea am cum. Nu-i întâlneşti nici pe stradă, nici în parc, îţi creează falsa impresie că ei nu există, în ciuda faptului că ei sunt probabil mulţi, dar sunt instituţionalizaţi", este de părere Olga Chicu, mamă a doi copii.

Grija Bisericii pentru persoanele cu deficienţe

Biserica Ortodoxă Română, prin intermediul programelor socio-filantropice derulate, sprijină persoanele aflate în nevoi, cele cu deficienţe sau cele sărace, asistenţa socială fiind o vocaţie a Bisericii.

Printre programele derulate de Sectorul Social-Filantropic al Patriarhiei Române amintim două dintre ele care şi-au dovedit eficienţa pe parcursul acestui an, respectiv "Ajutor de la distanţă", realizat cu ajutorul unor ierarhi şi al unor persoane generoase din ţară şi străinătate, constând în acordarea de ajutor financiar lunar unui număr de 18 copii, pentru prevenirea abandonului şcolar, şi "Masa Bucuriei", derulat în colaborare cu grupul german REWE, însemnând acordarea de ajutor material constând în bunuri de consum din partea magazinelor partenere.

Grija pentru persoanele cu deficienţe o descoperim şi prin construirea de lăcaşuri de cult special destinate acestora, cel mai recent exemplu fiind biserica cu hramul Acoperământul Maicii Domnului din municipiul Bacău - unde persoanele cu deficienţe de auz şi vorbire vor "asculta" slujbele şi se vor putea spovedi graţie unui interpret. Biserica va fi sfinţită astăzi de Preasfinţitul Părinte Ioachim Băcăuanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului.