Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
„Maşina, în mâna unui om iresponsabil, devine o armă foarte periculoasă“
Este agresivitatea în trafic un fenomen, sau avem de-a face cu evenimente izolate? Care sunt cauzele - stresul, aglomeraţia, inconştienţa, lipsa educaţiei? Până unde, de ce ne grăbim şi de ce avem senzaţia că trebuie să ne adaptăm la un "mediu înconjurător ostil"?. "Să nu acceptăm acest lucru şi să nu uităm ceea ce suntem în primul rând: oameni, nu pietoni, nu şoferi şi nici maşinile pe care le conducem. Să nu ne lăsăm prinşi în această capcană a lipsei de normalitate, care ne spune: "aşa trebuie să procedezi, pentru că aşa procedăm toţi"", spune părintele Vasile Gavrilă, care crede că, de cele mai multe ori, "ne grăbim nicăieri şi pentru nici un motiv justificat".
La începutul acestei luni, un bătrân în vârstă de 62 de ani din Craiova a decedat în urma unor lovituri violente primite de la un şofer. Nemulţumit că bătrânul, care se plimba alături de nepoţica sa în vârstă de 6 ani, nu a traversat destul de repede strada, şoferul de 22 de ani, aflat la volanul unui autoturism de lux, a coborât din maşină şi a început să-l lovească. La scurt timp, bătrânul a decedat în urma unui infarct miocardic. În Bucureşti, trei şoferi ai firmei de salubritate Rebu şi alţi doi conducători auto au fost implicaţi într-un conflict violent, după ce maşina de salubritate staţionase în apropierea unui semafor, astfel că şoferul din spate, neputând să depăşească, s-a "răzbunat" spărgând geamul vehiculului. "Răspunsul" a venit imediat, când unul dintre angajaţii Rebu a luat o coadă de mătură şi a fugit după cel care a spart geamul, în vreme ce un alt angajat al firmei s-a suit pe capota maşinii din spate, pentru a-l opri pe şofer să plece de la locul incidentului. O tânără de 29 de ani, lovită de o maşină pe o trecere de pietoni din Bistriţa, nu doar că nu a primit ajutor din partea şoferului vinovat, ci a fost chiar apostrofată de acesta. După accident, autoturismul a oprit pe trecerea pentru pietoni, iar conducătorul auto i-a ţinut o adevărată lecţie de morală tinerei. Dar majoritatea cazurilor de violenţă în trafic nu ajung în atenţia opiniei publice. Este agresivitatea în trafic un fenomen, sau avem de-a face cu evenimente izolate? Care sunt cauzele - stresul, aglomeraţia, inconştienţa, lipsa educaţiei? Până unde, de ce ne grăbim şi de ce avem senzaţia că trebuie să ne adaptăm la un "mediu înconjurător ostil"? Agresivitatea în trafic ar putea fi sancţionată şi prin suspendarea carnetului Pe fondul incidentelor tot mai dese care au loc pe străzi, Poliţia Rutieră cere înăsprirea legii pentru violenţa în trafic. În noul Cod Rutier, aflat în prezent în dezbatere la Parlament, poliţiştii vor să introducă, pe lângă sancţiunile de ordin penal, şi suspendarea dreptului de a conduce pentru persoanele care se fac vinovate de violenţe în trafic. "În prezent, Codul Rutier prevede amenzi pentru săvârşirea de gesturi obscene, injurii, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare participanţilor la trafic, care se pedepsesc cu 21 până la 100 de puncte amendă, adică între 12 milioane şi 60 milioane de lei vechi. Dar agresivitate în trafic înseamnă şi depăşiri repetate, în zigzag, frânarea bruscă, intenţionat, sau adevăratele lupte între participanţii la trafic, pe care le vedem, din ce în ce mai des, la televizor. Noi am semnalat parlamentarilor mai multe tipuri de comportament agresiv, care sperăm să fie sancţionate în noul Cod Rutier", a spus şeful Poliţiei Rutiere, comisar-şef Lucian Diniţă. Dacă iniţiativa legislativă se va materializa, România ar fi prima ţară din lume care introduce astfel de sancţiuni. "Nu există o legislaţie în acest sens la nivelul Uniunii Europene sau al ONU. Nici o ţară din lume nu are o astfel de prevedere, dar România are mare nevoie, pentru a se reintroduce ordinea în trafic", mai spune şeful Poliţiei Rutiere. ▲ "Foarte mulţi conducători auto au propriul "bagaj" de frustrări când intră în trafic" Principalele cauze ale violenţei în trafic nu sunt, neapărat, de ordin psihologic, consideră psihologul Jenelea Pricop, care spune că supraaglomerarea şoselelor, condiţiile de carosabil, competenţa, mai mult sau mai puţin dezvoltată, a conducătorilor auto determină o agresivitate care poate duce la încălcarea în mod flagrant a regulilor şi normelor de circulaţie. "Evident că şi lipsa de moralitate, lipsa educaţiei civice sau a unei elementare politeţi în trafic sunt cauze importante ale acestui fenomen. Pe de altă parte, foarte mulţi conducători auto au propriul "bagaj" de frustrări când intră în trafic, iar în stradă refulează. De ce? Pentru că se permite, pentru că acest fapt nu este nici măcar sancţionat moral, pentru că mulţi dintre noi, ceilalţi, suntem consumatori de agresivitate, violenţă şi, de cele mai multe ori, privitori pasivi ai unor tragedii", spune psihologul.