Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri A început pregătirea Sfântului și Marelui Mir în Capitală

A început pregătirea Sfântului și Marelui Mir în Capitală

Galerie foto (42) Galerie foto (42) Știri
Un articol de: Diac. Andrei Butu - 14 Aprilie 2025

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a binecuvântat luni, 14 aprilie 2025, la Mănăstirea „Duminica Sfinților Români” din București, spațiul destinat pregătirii Marelui Mir, denumit „Mirostirion”, care a fost reorganizat și extins, precum și vasele și materiile prime folosite în procesul de preparare. Cu acest moment a început pregătirea temeinică a Marelui Mir, care va fi sfințit în timpul Sfintei Liturghii din Sfânta și Marea Joi. Este a 23-a sfințire a Marelui Mir în Biserica Ortodoxă Română. Ultima sfințire a avut loc în anul 2019.

Slujba de binecuvântare a Mirostirionului, a vaselor și materiilor care vor fi folosite la prepararea decoctului a avut loc în prezența Episcopilor-vicari patriarhali Varlaam Ploieșteanul și Paisie Sinaitul, precum și a membrilor comisiei desem­nate pentru prepararea și pregătirea Sfântului și Marelui Mir. 

12 amfore mari și 44 de amfore mici

În cuvântul rostit cu acest prilej, Întâistătătorul Bisericii noastre a amintit că în Anul Centenar al Patriarhiei Române au fost confecționate recent amfore speciale din argint în care va fi transportat, sfințit și păstrat Sfântul și Marele Mir: „Astăzi începem lucrarea de pregătire a Marelui Mir în vederea sfințirii lui în Sfânta și Marea Joi. În aceste zile de luni, marți și miercuri am delegat pe Preasfințiții Părinți Episcopi-vicari patriarhali, împreună cu trei arhimandriți, un protosinghel și trei diaconi să participe activ la aceste pregătiri ale Marelui Mir. În prima zi, luni, s-a sfințit spațiul în care se va pregăti Marele Mir și noile amfore confecționate recent: 12 amfore mari de câte 25 de litri fiecare și 44 de amfore mici de argint de câte 5 litri fiecare. Amforele mari sunt necesare pentru transportarea Mirului pregătit la acest cazan după rânduiala cunoscută din tradiție și atent revizuită. Sfințirea din Sfânta și Marea Joi, la Altarul de vară al Catedralei Patriarhale istorice, se va face în cele 12 amfore de argint. Acestea au fost confecționate cu prilejul Anului Centenar al Patriarhiei Române. Amforele sunt din argint pentru că acest material nu este doar un metal frumos și elegant, ci și unul care ajută la conservarea bună a Marelui Mir. De asemenea, arată prețuirea noastră față de acest Mare Mir, care va deveni prin sfințire Sfântul și Marele Mir. Amforele mici sunt realizate pentru a fi dăruite tuturor eparhiilor din Patriarhia Română”. 

Legătura dintre Botez și Sfântul și Marele Mir

În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat legătura dintre Taina Botezului și cea a Mirungerii. „Acest Sfânt și Mare Mir, care va fi distribuit eparhiilor, se folosește în primul rând pentru mirungerea celor nou botezați. După Botez se face Mirungerea, spunându-se: «Pecetea darului Sfântului Duh». În rugăciunea de sfințire a Marelui Mir se cere ca cei care vor fi mirunși cu Sfântul și Marele Mir să devină sălaș al Preasfintei Treimi. Botezați în numele Preasfintei Treimi, creștinii devin prin Mirungere lăcaș duhovnicesc al Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh prin harul Preasfântului Duh. De aceea, Biserica a rânduit ca această Mirungere să fie făcută imediat după Botezul în apă și în Duh Sfânt. Există această legătură între Botez și Sfântul și Marele Mir pentru că Botezul înseamnă participare la taina morții și Învierii lui Hristos. Cele trei cufundări amintesc cele trei zile în care a stat Mântuitorul în mormânt și apoi Învierea Lui din morți. În Crucea și Învierea lui Hristos este botezat oricine dorește să primească mântuirea, adică unirea omului păcătos și trecător cu Dumnezeu cel Sfânt și netrecător sau veșnic. Sfântul și Marele Mir este semn de prețuire pentru iubirea jertfelnică a Sa”, a spus Preafericirea Sa.

Sfințirea Marelui Mir are loc în Joia Mare

Patriarhul României a subliniat apoi de ce sfințirea Marelui Mir are loc în Joia Mare: „Maria, sora lui Lazăr din Betania, a făcut ungerea pe care o fac de obicei femeile cu aromate, cu miruri, atunci când merg să ungă trupul celui care este în mormânt ca să arate prețuirea și oarecum să împiedice descompunerea. Într-adevăr, când Mântuitorul a fost îngropat, El a fost uns cu ulei de aloe și cu smirnă de către Iosif din Arimateea și Nicodim. Însă, în dimineața din ziua întâi a săptămânii, când femeile mironosițe s-au dus să ungă cu aromate, adică cu acest ulei de mare preț, cu parfumuri de mari miresme, Iisus nu mai era în mormânt, înviase. Maria a făcut cu antici­pație ceea ce trebuia să facă femeile mironosițe în dimineața Învierii lui Hristos. De aceea a hotărât Biserica, într-un mod foarte înțelept, ca sfințirea Marelui Mir să se facă în Sfânta și Marea Joi, care este și ziua Sfintei Euharistii, pentru că Mirul arată prețuirea Bisericii pentru Hristos cel jertfelnic. Este o prețuire a iubirii Lui jertfelnice, iar Euharistia arată tocmai același lucru: iubirea Lui jertfelnică, ce se dăruiește pentru viața lumii. (...) Această lucrare de sfințire a Marelui Mir are în vedere faptul că prin ea se caută sfințirea omului. Prin Mirungere se dau darurile Duhului Sfânt ca niște semințe. Creștinul, în timpul vieții sale, adaugă voința sa de a împlini voia lui Dumnezeu și conlucrarea sa cu harul. De aceea, darurile oferite de Duhul Sfânt prin Mirungere la Botez vor fi cultivate prin conlucrare cu harul Preasfintei Treimi și vor deveni ceea ce numește Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Galateni, roadele Duhului Sfânt. Prin Botez se dau semințele faptelor bune și virtuților, iar prin conlucrare cu credință și nevoință, prin conlucrare cu harul lui Dumnezeu se ajunge la rodirea acestor daruri, care devin roade ale Duhului Sfânt”. 

„Sfânta Masă din Sfântul Altar reprezintă mormântul Domnului din care El a înviat”

Preafericirea Sa a mai amintit că Sfântul și Marele Mir este folosit pentru săvârșirea Tainei Mirungerii, sfințirea antimiselor și a tuturor lăcașurilor de cult, precum și la așezarea în raclă a sfintelor moaște ale sfinților canonizați. „Noi am păstrat în tradiția românească patru rugăciuni la sfințirea Marelui Mir: două pregătitoare, introductive, și două la sfințirea Marelui Mir. Le-am păstrat pe toate patru pentru că acestea arată cât de importantă este sfințirea Marelui Mir, deoarece pe lângă Mirungerea celor recent botezați, Sfântul și Marele Mir este folosit pentru sfințirea Sfintei Mese din Altarul bisericii noi. Sfânta Masă din Sfântul Altar reprezintă mormântul Domnului din care El a înviat: mormântul Tău, izvorul învierii noastre, Hristoase, spunem noi într-o rugăciune. Deci, Sfânta Masă din Sfântul Altar este simbolul mormântului în care a fost pus Hristos, dar și Tronul slavei Sale, pentru că din acest mormânt Și-a arătat slava Învierii Sale, întrucât a înviat din morți și a intrat în Ierusalimul ceresc, în viața fără de sfârșit. Această lucrare de sfințire a Sfintei Mese se manifestă, de asemenea, în sfințirea Antimisului, o icoană de pânză pe care este pictat Hristos pus în mormânt sau uns cu aloe și cu smirnă. (...) Se sfințește Sfânta Masă cu Sfântul și Marele Mir, se sfințește Antimisul și se sfințește biserica, mai ales în interiorul ei, cu Sfântul și Marele Mir. Mai recent, se obișnuiește ca și moaștele sfinților să fie unse cu Sfântul și Marele Mir înainte de a fi puse în raclă. Această sfințire a Marelui Mir înseamnă sfințirea creștinului de la Botez și în toată viața sa de rugăciune. Trebuie să accentuăm faptul că rostul venirii Duhului Sfânt în lume este sfințirea oamenilor. De aceea, prima Duminică după Pogorârea Duhului Sfânt este Duminica Tuturor Sfinților. Rostul venirii Duhului Sfânt este sfințirea celor care cred în Hristos și sunt botezați în numele Preasfintei Treimi. De aceea, Sfântul și Marele Mir și Sfânta Euharistie au această putere de sfințire a creștinilor în viața Bisericii. Cu Sfântul și Marele Mir se sfințesc bisericile pentru ca ele să fie lăcaș sfințit și sfințitor, ca și Marele Mir, care devine sfințit în ziua în care a fost instituită Euharistia și devine Sfântul și Marele Mir. Este și sfințitor, nu doar sfințit”, a reliefat Întâistătătorul Bisericii noastre. 

La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a aprins simbolic focul care marchează începutul lucrării.

După sfințirea Mirostirionului și a materiilor prime, persoanele desemnate au început pregătirea amestecului de plante, au măcinat tămâia și smirna la o anumită granulație și au pregătit ingredientele în ordinea folosirii lor. Marele Mir va fi preparat din ulei de măsline, vin natural, plante și aromate biblice. Patriarhia Română folosește peste 40 de ingrediente.

Aceasta este a 23-a sfințire a Marelui Mir în Biserica Ortodoxă Română și cea de-a treia din timpul arhipăstoririi Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.