Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri A treia zi a Canonului cel Mare la Catedrala Mitropolitană din Iași

A treia zi a Canonului cel Mare la Catedrala Mitropolitană din Iași

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Știri
Un articol de: Flavius Popa - 06 Martie 2025

Cea de-a treia parte a Canonului a fost citită miercuri seară, la Catedrala Mitropolitană din Iași, de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, dimpreună cu părinții sfântului lăcaș. În predica sa, ierarhul i-a îndemnat pe ieșenii prezenți să înmulțească pocăința, „această bucurie care liniștește marea ispitelor”, având hotărârea de a împlini voia lui Dumnezeu.

Numeroși credincioși și pelerini ai Sfintei Parascheva au poposit miercuri seară pentru câteva momente de tihnă duhovnicească la slujba Pavecerniței Mari, în cadrul căreia a fost citită cea de-a treia parte a Canonului Mare.

În predica sa, ierarhul a vorbit despre credința lucrătoare din sufletul omului, atunci când el nădăjduiește în mila și binecuvântarea lui Dumnezeu: „Canonul cel Mare reia același strigăt pe care îl avem în Biserică tot anul: «Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă!», dar ne aduce înainte și înțelesul că, în istorie, nu a fost nicicând altfel. Nu au fost perioade mai ușoare, nu au fost perioade în care omul, vrând să-L cunoască pe Dumnezeu, Care știe rostul, ar fi trăit altfel. În Biserică, înaintea Domnului, «Miluiește-mă, Dumnezeule!» reprezintă felul prin care ne unim cu Domnul și calea prin care Îl cunoaștem pe El. În lume, cerem mila celuilalt când suntem bolnavi, când suntem neputincioși, când suntem într-o primejdie, când suntem săraci și râvnim cele necesare pentru traiul nostru. Care este bogăția pe care o cerem de la Domnul prin acest cuvânt? Pacea sufletului, nădejdea că în această lume Dumnezeu ne va arăta calea Lui și înțelepciunea de a înțelege calea Lui, de a înțelege că ceea ce nu putem schimba în viața noastră și ne este dat spre a duce mai departe, cu puterea Lui o vom putea face. Când ne vedem delăsarea, neputința și nestatornicia noastră în a nădăjdui în Domnul, precum Petru ce se afunda în valurile mării, atunci și noi să strigăm «Doamne, scapă-mă! Doamne, milu­iește-mă!», știind că în istorie aceasta a lucrat sfințenie, a lucrat schimbare a omului. Canonul nu este doar o operă magistral scrisă, ci este o rugăciune, o rugăciune pe care, în Biserică, o facem ca fiind rugăciunea noastră, o rugăciune în care ne recunoaștem, în care vrem și noi, precum Sfântul Andrei Criteanul, să ne schimbăm sufletul în credință, ca Domnul să întărească într-adevăr această credință. Nu întâmplător, pericopa evanghelică ne vorbește despre credința care dărâmă munții, dărâmă puterea răului ce pare de netrecut în viața noastră, această putere covârșitoare ce pare a stăpâni în lume și în viața noastră. Din orice fundătură ne poate scoate Domnul atunci când noi vrem să schimbăm cele ce putem”.

Ultima parte a Canonului a fost citită de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei.