De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Botezul este începutul învierii sufletului din moartea cauzată de păcat”
În Duminica dinaintea Botezului Domnului, 2 ianuarie 2022, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reședința Patriarhală. Preafericirea Sa a subliniat faptul că Evanghelia citită în cadrul Sfintei Liturghii (Marcu 1, 1-8) ne arată în esență că Sfântul Ioan îi boteza pe oameni cu botezul pocăinței spre iertarea păcatelor, însă Iisus Hristos îi va boteza cu Duh Sfânt și cu foc.
În cuvântul de învățătură rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Evanghelia rânduită ne spune că Mântuitorul Iisus Hristos împlinește profețiile Vechiului Testament. „Evanghelia reamintește faptul că prorocii au zis «Iată, Eu trimit pe îngerul Meu înaintea feței Tale, care va pregăti calea Ta. Glasul celui ce strigă în pustie: Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui» (Marcu 1, 2-3). Profeția de la prorocul Maleahi prezice și prevede cu secole înainte pe Sfântul Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului ca fiind un înger trimis înainte. Aici vedem că Fiul lui Dumnezeu este numit «fața» sau «chipul» lui Dumnezeu Tatăl, iar îngerul acesta este trimis înainte, adică el este înaintemergător al Celui care este «fața» lui Dumnezeu, icoana lui Dumnezeu cea vie. De asemenea, prorocul Isaia a profețit despre glasul celui ce strigă în pustie «Gătiți calea Domnului», adică pregătiți drumul mântuirii. De asemenea, «Drepte faceți cărările Lui» înseamnă cărări ale îndreptării oamenilor în fața lui Dumnezeu. Apoi, Evanghelia de astăzi trece direct la prezentarea activității Sfântului Ioan Botezătorul ca Înaintemergător, ca înger care merge înaintea feței Domnului și ca un pregătitor al căii Domnului, al lucrării mântuitoare a Domnului Iisus Hristos. El este Înaintemergător, dar nu pasiv, ci pregătitor al căii pe care va veni Iisus din Nazaret, Fiul lui Dumnezeu Care din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor S-a făcut om”.
În continuare, Preafericirea Sa a explicat care sunt cele două adevăruri mari profețite de Sfântul Ioan Botezătorul: „Sfântul Ioan Botezătorul a prorocit două adevăruri mari: că Duhul Sfânt va fi unit cu foc - limbile de foc care vor pogorî deasupra Apostolilor la Rusalii; iar a doua profeție este îndată după Botezul Domnului în Iordan, când a zis către ucenicii care erau alături despre Iisus - «Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii» (Ioan 1, 29). Prin faptul că a spus că este Mielul lui Dumnezeu el a prezis că Jertfa Mântuitorului pe cruce va avea loc atunci când va fi sacrificat mielul pascal, adică El Se va jertfi la sărbătoarea Paștilor iudaice”.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a evidențiat că Evanghelia rânduită în această duminică ne arată că Botezul Domnului a necesitat o pregătire a poporului pentru ca Mântuitorul să fie văzut de către mulțime și prezentat de către cineva acestora. „Mântuitorul Iisus Hristos vine la Iordan și Se botează cu botezul pocăinței, deși El era fără de păcat, în primul rând din smerenie. În al doilea rând, pentru că acolo erau mulțimi adunate pentru a se boteza și Sfântul Ioan Botezătorul, în planul lui Dumnezeu, trebuia să-L prezinte mulțimilor și să-L mărturisească pe Iisus ca fiind Fiul lui Dumnezeu și să-L arate ca Unul care îi este superior pentru că El va boteza pe oameni cu Duh Sfânt, ceea ce nu putea să facă Sfântul Ioan Botezătorul. (…) Deși El nu are păcat, Iisus primește botezul pocăinței spre iertarea păcatelor pentru că va lua asupra Sa păcatele lumii. De aceea, spune «Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii» (Ioan 1, 29), adică Cel care ia asupra Sa păcatul lumii. El nu are în mod personal păcat, ci a luat asupra Lui păcatul strămoșesc al neascultării protopărinților Adam și Eva, iar El prin ascultare până la moarte, și încă moarte pe cruce a ridicat, a anulat păcatul neascultării omului de Dumnezeu din care derivă toate celelalte păcate”, a spus Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Botezul creștin dăruiește înfierea prin har, iar botezul practicat de Sfântul Ioan Botezătorul este doar o pregătire pentru Botezul în Biserică. „Botezul Domnului în Iordan este pregătit de Ioan Botezătorul, și Mântuitorul Iisus Hristos arată că nu încalcă cele ale tradiției iudaice, dar El vine ca să dăruiască lumii nu doar iertarea păcatelor, ci și harul înfierii, pentru că atunci când omul este botezat cu apă și cu Duh Sfânt primește iertarea păcatelor, dar și înfierea, adică primește calitatea de fiu al lui Dumnezeu după har, după cum ne spune Sfânta Evanghelie după Ioan, unde se precizează că celor care L-au primit pe Iisus, celor care au crezut în El, Dumnezeu le-a dat puterea să se facă fii ai lui Dumnezeu. Înfierea prin harul Duhului Sfânt a creștinului în iubirea lui Dumnezeu Tatăl, pe baza credinței în Dumnezeu Fiul Care S-a făcut om, este cea mai mare demnitate pe care o primește creștinul atunci când se botează. Omul care se botează cu Botezul săvârșit în numele Preasfintei Treimi în apă și Duh Sfânt mai primește începutul învierii sufletului sau arvuna învierii sufletului din moartea cauzată de păcat. Botezul este începutul învierii sufletului din moartea cauzată de păcat. Este începutul unei alte vieți, o viață sfântă, trecerea de la păcat la sfințenie”, a explicat Întâistătătorul Bisericii noastre.
La final, Patriarhul României a arătat legătura între botezul pocăinței săvârșit de Sfântul Ioan Botezătorul și Botezul creștin. „Sfântul Vasile cel Mare spune că botezul practicat de Sfântul Ioan Botezătorul este începutul Botezului, iar Botezul creștin săvârșit în numele Preasfintei Treimi este desăvârșirea botezului lui Ioan. Starea de pocăință și dorința de înnoire a vieții se află și în botezul Sfântului Ioan, și în Botezul creștin. Marea deosebire se arată la Botezul Domnului în Iordan. La nimeni altul dintre cei care au fost botezați de către Ioan în Iordan nu s-au deschis cerurile și S-a arătat Sfânta Treime, decât numai la Iisus Hristos. După Botezul Mântuitorului în apele Iordanului săvârșit de către Ioan se arată Taina Sfintei Treimi. Dumnezeu Fiul care S-a făcut om era în apele Iordanului, glasul Tatălui din cer s-a auzit și Duhul Sfânt în chip de porumbel S-a arătat deasupra capului Mântuitorului Iisus Hristos. Prin aceasta vedem că Persoanele Sfintei Treimi sunt nedespărțite. (…) Astfel, înțelegem că Botezul în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh este adevăratul botez. Botezul Sfântului Ioan este pregătire pentru Botezul Mântuitorului în Iordan, iar Botezul Mântuitorului în Iordan este temelia Botezului creștin”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.