De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Darurile se înmulţesc prin binecuvântare”
În Duminica a 8-a după Rusalii, a Înmulţirii pâinilor, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reşedinţei Patriarhale. Preafericirea Sa a explicat sensul euharistic şi filantropic al minunii înmulţirii celor cinci pâini şi doi peşti.
În Duminica a 8-a după Rusalii, în cadrul Sfintei Liturghii, a fost citit pasajul scripturistic de la Sfântul Apostol şi Evanghelist Matei, capitolul 14, versetele 14-22, în care este relatată minunea înmulţirii celor cinci pâini şi doi peşti, în loc pustiu, şi săturarea mulţimii de 5.000 de bărbaţi, afară de femei şi copii.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat, în predica sa, care sunt principalele învăţături care se desprind din pasajul evanghelic rânduit pentru această duminică. „Evanghelia Duminicii a 8-a după Rusalii ne arată, în esența sa, că darurile se înmulțesc prin binecuvântare. Ea cuprinde mai multe învățături duhovnicești foarte folositoare pentru viața noastră. În primul rând, din Evanghelia de astăzi învățăm că mai întâi trebuie să hrănim sufletul, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, și apoi să cerem vindecarea trupului şi hrană materială pentru trup. În al doilea rând, învățăm că opera filantropică, lucrarea caritabilă a Bisericii, s-a născut din Evanghelie și din Liturghie. Grija pentru cei flămânzi, pentru cei săraci, sub forma instituţiilor permanente, a fost inspirată de Evanghelia de astăzi. În al treilea rând, învăţăm că minunile săvârșite de Mântuitorul Iisus Hristos sunt semne ale iubirii Sale smerite. El nu săvârșește minuni pentru a intimida sau a impresiona, ci pentru a cultiva comuniunea de iubire a oamenilor cu Dumnezeu și întreolaltă. În al patrulea rând, învățăm că acele cinci pâini au devenit simbol pentru cele cinci prescuri aduse de credincioși la biserică pentru pregătirea Sfintei Liturghii, dar şi pentru cele cinci pâini aduse la slujba Litiei care se săvârșește la Vecernia Mare, atunci când se binecuvântează pâinile, grâul, untdelemnul și vinul, cerându-se ca ele să se înmulțească în comunitatea locală şi în toată lumea”, a spus Preafericirea Sa.
Sfânta Evanghelie şi Sfânta Liturghie, izvoare ale filantropiei Bisericii În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat faptul că Evanghelia înmulţirii pâinilor ne învaţă atât grija pentru suflet, cât şi cea pentru trup, fiind izvor al lucrării filantropice a Bisericii: „Din Evanghelia de astăzi învățăm că, înainte de toate, trebuie să hrănim sufletul şi abia apoi să cerem vindecarea trupului şi hrană materială. Mai întâi trebuie hrănit sufletul pentru că omul este ființă spirituală, inteligentă, dotată cu voinţă liberă şi capabilă de iubire față de Dumnezeu şi faţă de semeni. Dar Evanghelia de astăzi ne învaţă şi grija faţă de cei flămânzi şi faţă de toţi nevoiaşii, în general, adică preocuparea şi pentru cele materiale. În primele veacuri, după Sfânta Liturghie urma o agapă frăţească, unde credincioşii participanţi luau prânzul împreună. De asemenea, unii aduceau la biserică hrană şi haine pentru cei săraci. Aşa, din Sfânta Evanghelie și din Sfânta Liturghie a izvorât filantropia. Iniţial, aceasta era nedespărțită de lucrarea liturgică. Cu timpul s-au creat instituţii permanente pentru îngrijirea persoanelor vârstnice, a copiilor orfani, cantine pentru săraci şi pentru pelerini. Toate aceste instituții social-filantropice s-au inspirat din Evanghelia iubirii milostive a lui Hristos. Mântuitorul, când înmulţeşte pâinile şi peştii, nu arată grămezi de alimente, căci minunea a avut loc discret şi smerit, pe când pâinile și peștii se împărţeau. Mântuitorul nu a săvârşit minunea ca să impresioneze, nici ca să intimideze, ci din iubire milostivă față de cei flămânzi. Prin aceasta vedem că Hristos Domnul ne dă şi o pildă despre cum trebuie să săvârşim noi faptele milostivirii creştine. Nu facem binele pentru o imagine bună în societate, ci săvârşim fapta cea bună pentru că iubirea lui Hristos se află în sufletul nostru și ne îndeamnă să devenim mâinile milostivirii Sale faţă de cei aflați în nevoi”.
În încheiere, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidenţiat faptul că, prin această Evanghelie, Mântuitorul ne învaţă să tratăm darurile primite de Dumnezeu cu responsabilitate. „Mântuitorul Iisus Hristos ne învață ca, atunci când folosim darurile materiale, să avem față de ele o atitudine spirituală, de responsabilitate. De aceea, El a poruncit, înainte de înmulțirea pâinilor și a peștilor, ca toți cei prezenți să se așeze pe iarbă. Astfel, a fost mult mai ușor pentru ucenici să distribuie pâinile şi peştii. Vedem, deci, o rânduială și în acelaşi timp faptul că nu își ia fiecare, nu răpeşte, ci primeşte. Darurile se primesc, nu se răpesc. De asemenea, se arată că după ce s-au săturat mulţimile, resturile au fost adunate. Ne învaţă, astfel, ca locul unde am stat să îl lăsăm curat, iar resturile să le folosim în altă parte. Prin aceasta ne arată grija pentru natură, să nu o urâţim, ci să lăsăm armonie şi frumuseţe în urma noastră. Astfel, vedem că participarea la biserică trebuie să se facă cu rânduială, păstrând curățenia şi bunăcuviinţa”, a spus Preafericirea Sa.