De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Hristos Domnul înlătură bariera mentală a ostilității dintre popoare
În Duminca a 5-a după Paști, Biserica Ortodoxă Română a făcut pomenirea convorbirii Mântuitorului Iisus Hristos cu femeia samarineancă consemnată în Evanghelia după Sfântul Ioan, cap. 4, vv. 5-42. În cuvântul de învățătură rostit în Paraclisul istoric din Reședința Patriarhală, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Mântuitorul Iisus Hristos schimbă mentalitatea contemporanilor Săi, învățând că toate popoarele sunt chemate la mântuire și să facă parte din Biserica lui Dumnezeu.
În convorbirea cu femeia samarineancă de la fântâna lui Iacov, Domnul Hristos predă adevărurile fundamentale ale credinței creștine. „Vedem că, prin dialog cu femeia samarineancă și apoi cu locuitorii cetății Sihar, Mântuitorul Iisus Hristos înlătură bariera mentală a ostilității dintre popoare diferite, dintre iudei și samarineni, și acestei femei îi spune că El este Mesia, Cel așteptat, adică Hristos, Unsul lui Dumnezeu. Îi mai spune că a sosit ceasul ca adevărații închinători ai Tatălui din ceruri să se închine în duh și în adevăr, nu într-un anumit loc, adică în Ierusalim, cum credeau iudeii, sau în muntele Garizim, cum considerau samarinenii”, a explicat Patriarhul României.
Mântuitorul Iisus Hristos îi vorbește femeii de apa cea vie când ea era la fântâna lui Iacov pentru a-i arăta că El este mai mare decât patriarhul din Vechiul Testament care a zidit acea fântână, dar și că oferă ceea ce omul nu poate găsi prin puterile lui, viața veșnică. „Mântuitorul Iisus Hristos este Izvorul apei cele vii. El nu este doar un vindecător de boli, ci este Izvorul harului mântuitor care-i vindecă pe oameni de păcate și le dăruiește viață veșnică. Această femeie samarineancă reprezintă taina popoarelor care vor crede și, împreună cu iudeii care au crezut în Hristos, vor forma Biserica Lui”, a explicat Preafericirea Sa.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că femeia samarineancă care s-a întâlnit cu Dumnezeu devine un model de misionar sau un apostol pentru locuitorii cetății din care ea făcea parte: „Sfântul Ioan Gură de Aur arată că Hristos Domnul, cu multă discreție și respect față de femeia samarineancă săracă și păcătoasă, o consideră vrednică de a-i spune că El este Mesia, pentru că și ea Îl aștepta pe Acesta și era o ființă creată de Dumnezeu după chipul Său. Pentru că și ea aștepta mântuirea, i-a zis cine este El. Sfântul Ioan Hrisostom spune că ucenicii Domnului aduceau unul sau doi oameni la Hristos care se converteau, dar iată că, aici, o femeie aduce o cetate întreagă la Hristos, pentru că toți locuitorii așezării Sihar au crezut în Hristos și au considerat că El este Mesia”.
În cele două zile pe care Domnul Hristos le-a petrecut în cetatea Sihar, Sfinții Părinți au precizat că Acesta i-a învățat în mod concentrat pe samarineni Vechiul și Noul Testament sau le-a predat porunca iubirii lui Dumnezeu și a iubirii aproapelui.
Mântuitorul arată în această convorbire cum trebuie abordată fiecare persoană, cu deosebit respect, și cum trebuie să i se propună fiecărui om mântuirea în Iisus Hristos.
„Domnul Iisus Hristos vorbind cu femeia samarineancă, ucenicii au observat că El are un alt comportament. El rupe barierele mentale ale complexului superiorității bărbatului față de femeie și al iudeilor față de samarineni. El pregătește intrarea în comuniunea Bisericii pe care o întemeiază a tuturor neamurilor, nu numai a evreilor, ci a tuturor popoarelor care vor crede. În același timp arată că la sfințenie sunt chemate și femeile, nu numai bărbații, de aceea se va vedea că în calendarul Bisericii sunt sfinți bărbați, dar și sfinte femei”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.