În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
„În peştera din Betleem avem Liturghia Naşterii Domnului!”
Sărbătoarea Naşterii Domnului Iisus Hristos a unit în rugăciune şi speranţă pe creştinii ortodocşi de pretutindeni. La Catedrala Patriarhală, Sfânta Liturghie a fost săvârşită în prima zi de Crăciun de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjuraţi de un sobor de slujitori, în prezenţa unor oficialităţi locale şi centrale, precum şi a numeroşi credincioşi.
În cadrul Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare s-a citit pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul al doilea, versetele de la 1 la 12. Întâistătătorul Bisericii noastre a rostit un cuvânt de învăţătură în care a explicat semnificaţiile duhovniceşti ale darurilor aduse Pruncului Iisus de cei trei magi veniţi de la Răsărit. „Magii i-au adus lui Iisus daruri împărăteşti şi preoţeşti. Au adus aur, care înseamnă că Pruncul este Împărat, I-au adus tămâie, care înseamnă că El este Mare Preot, şi smirnă, care se foloseşte pentru înmormântare, un fel de cinstire a celor care au trecut din această viaţă. Aceste trei daruri au o semnificaţie deosebită. Pruncul este Împăratul veacurilor, Dumnezeu Cel veşnic, Care a intrat în timp şi S-a făcut Om pentru mântuirea oamenilor. El este în acelaşi timp şi Mare Preot sau Arhiereu veşnic, pentru că Se aduce pe Sine Însuşi jertfă Tatălui, ca ascultare până la moarte, ca recunoştinţă şi ca dorinţă de împlinire a planului mântuirii lumii. Ascultător făcându-Se până la moarte şi încă moarte pe Cruce, Hristos-Domnul, Noul Adam, a vindecat păcatul neascultării lui Adam cel dintâi, care dorea să fie ca Dumnezeu fără Dumnezeu şi împotriva voii lui Dumnezeu. Smirna ne arată că El Se naşte pentru a muri, Se naşte într-o lume marcată de păcat şi de moarte. El ia asupra Sa păcatele lumii, deşi nu are păcat personal şi în mod liber acceptă moartea ca trecând prin moarte să o biruiască din interiorul ei prin Înviere. Aceste trei daruri au în ele însele concentrată o teologie întreagă”, a spus Preafericirea Sa.
Patriarhul României a evidenţiat apoi semnificaţiile spirituale ale naşterii în peşteră a Domnului. „Mântuitorul Iisus Hristos Se zămisleşte de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi Se naşte din ea, din umanitatea Maicii Domnului. Se naşte ca Om din mamă fără tată, după cum din veşnicie Se naşte din Tatăl fără mamă. De ce Se naşte Hristos-Domnul din Fecioară? Se naşte din interiorul umanităţii pentru ca să sfinţească omenirea din interiorul ei. Se naşte sub pământ, în peşteră, pentru ca să sfinţească pământul din interiorul lui. Este pus în ieslea necuvântătoarelor lipsite de înţelepciune ca pe noi, cei cuvântători, să ne facă înţelepţi. Odată ce este pus în iesle, în Betleem, care înseamnă casa pâinii, El, Hristos, ni Se arată ca fiind pâinea cea vie coborâtă din cer, care în Sfânta Euharistie ni se va dărui ca hrană pentru viaţa veşnică”, a arătat Părintele Patriarh Daniel. În continuare, Preafericirea Sa a explicat că Naşterea lui Hristos are ca scop principal sfinţirea omului. „Sfinţii Părinţi ai Bisericii au spus că Fiul lui Dumnezeu Cel veşnic Se face Om, pentru ca omul să devină fiu al lui Dumnezeu după har. Dumnezeu ia trup pentru ca omul să primească pe Duhul Sfânt. Dumnezeu Se face Om ca omul să devină Dumnezeu după har, ne spun Sfântul Irineu de Lyon şi Sfântul Atanasie cel Mare, şi după el Sfinţii Părinţi reafirmă că scopul Naşterii Domnului este sfinţirea omului. Coborârea Lui are ca scop ridicarea noastră, smerenia Lui are ca scop împărtăşirea noastră de slava Lui”, a precizat Întâistătătorul Bisericii noastre.
Peştera din Betleem, Biserică a lui Hristos
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidenţiat apoi că peştera din Betleem este prima biserică în care Hristos a fost prezent. „De aceea, la Proscomidiarul unei biserici ortodoxe este pictată icoana Naşterii Domnului. Această pregătire a Sfintei Liturghii Euharistice la Proscomidiar este tocmai perioada de la Naşterea Domnului până la ieşirea Sa în public la propovăduire. În Sinaxarul aghioritic al zilei de astăzi se spune că peştera din Betleem este imaginea Bisericii. Ieslea este potirul care-L ţine înăuntru pe Cel ce Se face astăzi trup şi Se dă spre hrană pentru viaţa lumii. Fecioara este Tronul şi Altarul Său de jertfă, pentru că Pruncul a stat în pântecele Fecioarei şi pe braţul ei ca pe un tron. Tron de heruvimi din ceruri este acum Fecioara pe pământ. Ea este şi Altar, pentru că pe Cruce Hristos S-a jertfit cu trupul luat din Fecioara Maria, iar ea a fost prezentă lângă Crucea Lui atunci când El Şi-a dat viaţa de bunăvoie pentru mântuirea lumii. În continuare se spune că peştera este Biserica, îngerii, Iosif şi păstorii slujesc ca diaconi, iar Dumnezeu Însuşi, Iisus Hristos, este Marele Preot Care săvârşeşte această Sfântă Liturghie. Deci, în peşteră avem Liturghia Naşterii Domnului!”, a explicat Părintele Patriarh Daniel.
Patriarhul României a arătat în cuvântul său şi care este legătura dintre Naşterea Domnului şi Învierea Domnului, legătură tainică surprinsă în mod sugestiv de Sfinţii Părinţi şi iconografii ortodocşi. „Scutecele preînchipuie giulgiul de la Înviere, iar peştera întunecoasă preînchipuie mormântul Învierii. Deci, Hristos vine în lume, Se naşte din Fecioara Maria fără să îi strice fecioria, după cum înviază din mormânt fără să rupă peceţile mormântului şi trece prin uşile încuiate, stă în mijlocul Apostolilor cărora le spune Pace vouă!, după Învierea Sa din morţi. Un înger veşteşte aici Naşterea Domnului către locuitorii Betleemului şi un înger strălucitor de lumină vesteşte Femeilor Mironosiţe Învierea Lui.
Cu alte cuvinte, Hristos-Domnul, Care Se naşte în Betleem, este deja îndreptat spre Cruce şi Înviere. Planul Lui nu este rămânerea în peşteră, nici simpla vizitare a pământului, ci ridicarea noastră din păcat şi moarte, şi înălţarea noastră prin Înviere şi prin ridicarea Sa la Cer, în Împărăţia iubirii Preasfintei Treimi. Ziua aceasta a Crăciunului cuprinde în mod concentrat toată taina mântuirii în Iisus Hristos”, a spus Preafericirea Sa. Patriarhul României a mai precizat că magii sau craii de la Răsărit (de origine persană şi arabă) nu reprezintă pe poporul lui Israel, ci reprezintă mulţimea popoarelor care vor crede în Iisus Hristos.
La Sfânta Liturghie au fost prezenţi Cristiana Paşca Palmer, ministrul mediului, apelor şi pădurilor; colonel Alexander Loginov, ataşat militar aeronaval al Ambasadei Federaţiei Ruse la Bucureşti; colonel Constantin Teodorescu, profesor la Universitatea Naţională de Apărare „Carol I”, şi dr. Tatiana Alice Florescu, de la Alianţa Internaţională Creştin-Ortodoxă pentru România. La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a dăruit tuturor credincioşilor prezenţi la Catedrala Patriarhală câte o iconiţă cu praznicul Naşterii Domnului.
Patriarhul României a fost colindat de membrii Coralei „Nicolae Lungu”
În prima zi de Crăciun, după ce au dat răspunsurile la Sfânta Liturghie de la Catedrala Patriarhală, membrii Coralei „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române l-au colindat pe Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la Reședința Patriarhală. Preafericirea Sa i-a întâmpinat pe membrii corului în Salonul Sfinţilor Români şi i-a binecuvântat. Totodată, Patriarhul României le-a vorbit despre semnificaţia colindelor, precizând că prin intermediul acestor cântări noi vestim iubirea milostivă a lui Dumnezeu arătată în Fiul Său Iisus Hristos. La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel le-a oferit membrilor Coralei „Nicolae Lungu” daruri şi Pastorala de Crăciun.