De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Mântuitorul Iisus Hristos, Care vine în lume, iubeşte toate generaţiile”
În Duminica dinaintea Crăciunului, a Sfinţilor Părinţi după trup ai Domnului, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală. Preafericirea Sa a subliniat faptul că Genealogia Domnului Iisus Hristos (Matei 1, 1-25), citită la Sfânta Liturghie, ne arată că Dumnezeu Care S-a făcut Om este Mântuitorul lumii.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că toate generaţiile de la Avraam şi până la Domnul Iisus Hristos, menţionate în Genealogia Mântuitorului, au aşteptat activ venirea lui Mesia prin credinţă şi ascultare smerită. „De trei ori câte paisprezece generații amintite ne scoate în evidenţă lucrarea tainică a Sfintei Treimi, Care, respectând libertatea omului, pregăteşte generaţiile pentru venirea lui Iisus. Avem de-a face cu o lucrare tainică a iubirii Preasfintei Treimi, ce se manifestă prin faptul că Unul din Sfânta Treime, Fiul Cel veşnic al lui Dumnezeu va deveni Om, Se va zămisli de la Duhul Sfânt şi Se va naşte ca Om în lume din Fecioara Maria, pentru a deveni Mântuitorul lumii. Cifra şapte înseamnă o desăvârşire în lumea pământească. Cu alte cuvinte, aceste generaţii împărţite în trei etape, de la Avraam până la David, de la David până la strămutarea în Babilon şi de la strămutarea în Babilon până la Iisus, înseamnă credinţa că Dumnezeu îşi păstrează făgăduinţa că tot ceea ce au anunţat profeţii despre Mesia se va împlini. De asemenea, cifra şapte ne arată că pe lângă credinţa deplină în venirea lui Hristos este nevoie şi de o speranţă deplină, o aşteptare activă prin ascultare faţă de Dumnezeu. În primul rând, credinţa vie în Dumnezeu era o componentă principală a acestei aşteptări şi, în al doilea rând, ascultarea smerită faţă de Dumnezeu, împlinirea voii Lui, era a doua componentă a aşteptării active”, a explicat Patriarhul României.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat de ce în Genealogia Mântuitorului Iisus Hristos sunt menţionate şi patru femei, care nu erau evreice: „Deşi Genealogia este luată în calcul pe linie paternă, totuşi, în mod surprinzător, în ea apar şi patru femei, iar aceste femei nu sunt evreice. Două dintre ele, Tamar şi Rahav, sunt cananeence, Rut este moabiteancă, iar Batşeba, femeia lui Urie, este hitită. Aceste femei păgâne, de alt neam decât cel evreu, apar surprinzător în această enumerare de generaţii care se pregătesc pentru a-L primi pe Mesia. Este lesne de înţeles că prezenţa lor are ca scop arătarea faptului că Mesia nu vine doar pentru mântuirea poporului evreu, ci şi pentru mântuirea altor popoare, şi anume, pentru mântuirea popoarelor care vor crede în El şi crezând în El se vor boteza în numele Preasfintei Treimi şi vor deveni parte din Biserica lui Hristos”. Totodată, Părintele Patriarh Daniel a explicat că enumerarea celor patru femei în Genealogia Mântuitorului ne arată că nu doar bărbaţii, ci şi femeile sunt chemate la mântuire şi la sfinţenie: „Mântuitorul Iisus Hristos, Care vine în lume, iubeşte pe toţi oamenii, toate generaţiile, toate popoarele. În mod deosebit vine pentru poporul ales, care este cel dintâi chemat să slujească lui Dumnezeu, însă în folosul întregii umanităţi”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat apoi că în însăşi Naşterea după trup a Mântuitorului Iisus Hristos este înscrisă naşterea după duh, care se va da nouă prin Botez. „Omul purtător de trup devine prin Botez purtător de Duhul Sfânt și primește înfierea prin har. În acest sens, Sfântul Ioan Gură de Aur spune: «Fiul lui Dumnezeu S-a născut după trup ca tu să te naşti după duh. Pentru aceasta, Fiul lui Dumnezeu a avut o dublă sau îndoită naştere. Una asemenea nouă şi alta mai presus de noi. Pentru că S-a născut din femeie Se aseamănă cu noi, dar pentru că nu S-a născut nici din sânge, nici din voinţa trupului sau a bărbatului, ci de la Duhul Sfânt, ne arată naşterea cea mai presus de noi, naşterea viitoare pe care ne-o va dărui nouă de la Duhul». Această taină a Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos, zămislit de la Duhul Sfânt şi născut din Fecioara Maria, este o taină a începutului înfierii noastre”, a arătat Patriarhul României.