Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă Știri Patriarhul României, la mănăstirea ilfoveană Pasărea

Patriarhul României, la mănăstirea ilfoveană Pasărea

Un articol de: Arhid. Ştefan Sfarghie - 27 Mai, 2019

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat în Duminica a 5-a după Paşti, a Samarinencei, în mijlocul obştii monahale şi al credincioşilor de la Mănăstirea Pasărea, comuna Brăneşti, judeţul Ilfov. Patriarhul României a rostit un cuvânt de învăţătură în care a subliniat faptul că pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan (cap. 4, versetele de la 5 la 42), în care este relatată convorbirea Mântuitorului Iisus Hristos cu femeia samarineancă, la fântâna lui Iacov, ne arată în rezumat că „Hristos-Domnul cheamă la mântuire pe toţi oamenii”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Evanghelia din Duminica a 5-a după Paşti ne prezintă trei mari învăţături sau adevăruri: „În primul rând, Iisus Hristos este izvorul harului, numit în Evanghelie apa cea vie, care vindecă pe om de păcat şi-i sfinţeşte viaţa spre a dobândi mântuirea. În al doilea rând, Iisus a prezis că va veni timpul când locul de închinare a lui Dumnezeu nu va mai fi templul din Ierusalim, ci orice locaş sau orice biserică în care cei ce cred în Hristos se închină Tatălui în duh şi în adevăr (Ioan 4, 23), adică în Duhul Sfânt, prin rugăciune, şi în adevărul dreptei credinţe, prin mărturisire. În al treilea rând, Evanghelia ne arată că, prin lucrarea harului dăruit ei de Mântuitorul, femeia samarineancă păcătoasă se converteşte şi aduce o cetate întreagă la Hristos. Astfel, ea reprezintă popoarele păgâne care devin creştine şi împreună cu iudeii creştini formează Biserica lui Hristos”, a reliefat Preafericirea Sa. 

„Apa vie este lucrarea harului Duhului Sfânt”

Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că Mântuitorul Iisus Hristos este izvorul harului şi a precizat că Sfântul Apostol Pavel numeşte harul ca fiind lucrarea mântuitoare a lui Hristos. „Evanghelia ne arată că Iisus Hristos nu este doar un tămăduitor sau un vindecător, ci El este izvorul apei celei vii. Această apă vie este harul Său, pentru că El precizează: «Cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va mai înseta în veac, căci apa pe care i-o voi da Eu se va face în el izvor de apă curgătoare spre viaţa veşnică» (Ioan 4, 14). Această apă vie este lucrarea harului Duhului Sfânt în omul care crede în Iisus Hristos. Duhul Sfânt, când locuieşte în om ca apa cea vie, îl îndeamnă spre viaţa veşnică şi El se primeşte la Botez, când omul se botează în apă şi în Duh Sfânt. Deci, Duhul Sfânt este numit apa cea vie, pentru că El trezeşte în om dorinţa de viaţă veşnică”, a spus Patriarhul României. 

Creştinismul - o credinţă spirituală şi universală

În continuare, Părintele Patriarh Daniel a evidenţiat că din convorbirea Mântuitorului Iisus Hristos cu femeia samarineancă aflăm care este adevărata închinare pe care trebuie să o aducem lui Dumnezeu. „Adevăraţii închinători se închină Tatălui ceresc în duh şi în adevăr. Această expresie are mai multe înţelesuri. Se închină în duh şi în adevăr înseamnă că se închină în stare de rugăciune şi de mărturisire a adevărului dreptei credinţe. Nu este suficient să te rogi, ci trebuie să şi mărturiseşti dreapta credinţă. Închinarea în duh şi în adevăr mai înseamnă că cei care cred în Hristos se închină Tatălui în Duhul Sfânt şi în Adevărul-Hristos, pentru că El a spus despre Sine Însuşi «Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa» (Ioan 14, 6). Deci, cei care se închină în duh şi în adevăr se închină, de fapt, Preasfintei Treimi. Cu alte cuvinte, Mântuitorul Iisus Hristos vorbeşte de o credinţă spirituală şi universală, nu limitată la un munte sau la un templu din Ierusalim, şi acesta este creştinismul, în care iubirea Tatălui, a Fiului şi a Duhului Sfânt se împărtăşeşte oamenilor”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

De asemenea, Preafericirea Sa a precizat că Mântuitorul Hristos a desfiinţat barierele mentale şi culturale dintre samarineni şi iudei şi i-a vindecat pe iudei de complexul superiorităţii lor faţă de samarineni şi pe samarineni de complexul inferiorităţii lor faţă de iudei. „El îi iubeşte şi pe iudei, şi pe samarineni şi-i cheamă la mântuire, nu la vrajbă. Mântuitorul ridică şi o altă barieră mentală, a superiorităţii bărbatului faţă de femeie. El arată că atât bărbatul, cât şi femeia au aceeaşi valoare în faţa lui Dumnezeu, pentru că ei sunt creaţi după chipul lui Dumnezeu, adică sunt persoane libere, gânditoare şi iubitoare”, a arătat Preafericirea Sa.

La final, Patriarhul României a oferit pentru mănăstire mai multe cărţi apărute recent la editurile Patriarhiei Române, precum şi tămâie naturală din Oman. De asemenea, Preafericirea Sa a oferit elevelor Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfânta Filofteia”-Pasărea câte un DVD cu pricesne ortodoxe, interpretate de Corul „Pelerinul” al Agenţiei de Pelerinaj BASILICA TRAVEL a Patriarhiei Române.