Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Praznicul Cincizecimii la Catedrala Patriarhală

Praznicul Cincizecimii la Catedrala Patriarhală

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 06 Iunie 2017

La 50 de zile după Paști, Biserica Ortodoxă sărbătorește Duminica Pogorârii Sfântului Duh sau a Cincizecimii. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a săvârșit duminică, 4 iunie, Sfânta Liturghie la Catedrala Patriarhală, împreună cu Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Duminica Cincizecimii are o semni­fi­cație deosebită pen­tru viața Bisericii, deci și pentru viața fiecărui creștin, întrucât este reactualizată Pogorârea Sfântului Duh, trimis de Dumnezeu Tatăl, la cererea lui Dumnezeu Fiul, Domnul Iisus Hristos. Atât „Apostolul” (Fapte 2, 1-11), cât și Evanghelia praznicului (Ioan 7, 37-53; 8, 12) reliefează Pogorârea Duhului Sfânt peste ucenicii Mântuitorului Iisus Hristos în chip de limbi de foc pentru a-i sfinți și a-i pregăti să propovăduiască Evanghelia mântuirii la toate neamurile. Totodată, lecturile scripturistice amintesc și despre lucrarea Duhul Sfânt Care constituie și sfințește Biserica lui Hristos.

„Duhul Sfânt nu are chip de om, pentru că El nu concurează pe Dumnezeu Fiul, pe Iisus Hristos, și nici nu-L completează, ci-L confirmă și Îl comunică, adică Îl împărtășește oamenilor care cred în Iisus Hrstos și fac voia Tatălui din ceruri. Duhul Sfânt, fiind Duhul Tatălui din Care purcede și Duhul Fiului în care Se odih­nește, ne dăruiește nouă înfierea după har. De aceea, Sfântul Apostol Pavel spune că Dumnezeu «a trimis în inimile noastre pe Duhul Fiului Său, care strigă: Avva, Părinte!» (Gal. 4, 6). Cu alte cuvinte, Duhul Sfânt ne înfiază pe noi în iubirea lui Dumnezeu Tatăl pe baza credinței în Dumnezeu Fiul, în Iisus Hristos. Când Duhul Sfânt Se pogoară peste ucenici și apoi sfințește pe cei ce se botează în apă și în Duh, în numele Sfintei Treimi, El, de fapt, împărtășește oamenilor viața Mântuitorului Iisus Hristos, Cel răstignit, înviat și preaslăvit prin Înălțare la ceruri. [...] Hristos Domnul aduce în Treime umanitatea Sa sfințită și prin această umanitate a lui Hristos Cel răstignit, înviat și preaslăvit vine la noi Duhul Sfânt pentru a ne comunica sau împărtăși viața cerească a Preasfintei Treimi. [...] De aceea a spus Mântuitorul: «dintre ale Mele va lua și vă va da vouă» (Ioan 16, 14, 23), adică adevărul și viața lui Hristos sunt împărtășite oamenilor prin Duhul Sfânt în Biserica lui Hristos”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în cuvântul de învățătură rostit în cadrul Sfintei Liturghii.

Ziua Cincizecimii sau a Pogorârii Duhului Sfânt are semni­ficații deosebite pentru credin­cioși deoarece în această zi s-a constituit Biserica din persoane diferite și neamuri diferite. „Duhul Sfânt adună în iubirea Prea­sfintei Treimi persoane diferite ca temperament, caracter, vârstă, stare socială, arie geografică. Adună în iubirea Preasfintei Treimi popoarele reprezentate acolo și altele noi care vor crede în Hristos și, de asemenea, Duhul Sfânt adună în comuniune darurile pe care Dumnezeu le-a dat fiecărui om. Astfel, Biserica lui Hristos, întemeiată de El prin Întruparea Sa și prin toată lucrarea Sa mântuitoare și constituită prin Duhul Sfânt în ziua Cincizecimii, este Biserica în care Sfânta Treime este cel mai mult, mai eficient și mai lucrător prezentă. [...] Este foarte mare sărbătoarea aceasta deoarece Duhul Sfânt este Focul iubirii dum­nezeiești pentru mântuirea oamenilor. De aceea S-a arătat în chip de limbi de foc, pentru că este Focul iubirii dumnezeiești care adună în unitate ceea ce este înstrăinat și dezbinat, despărțit și învrăjbit. [...] Duhul Sfânt este Foc sfânt, curățitor de păcate și de patimi, încălzitor pentru cei care sunt reci la suflet, dar când Duhul Sfânt lucrează în om încălzește inima, reîncăl­zește viața și face comunicativi, rugători, încât se roagă fierbinte, nu formal, prin lucrarea Sfântului Duh”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.

În „Apostolul” sărbătorii se arată că Sfântul Duh Se coboară în chip de limbi de foc, iar în Evanghelie Mântuitorul vorbește despre Duhul Sfânt ca fiind Apa cea Vie. În acest context, Patriarhul Bisericii noastre a explicat că „Apa cea Vie, sub forma harului prezent în om, este cură­țitoare de păcate”, răspunde „setei noastre de iubire nesfârșită” și îl face pe om „să țâșnească spre ceruri”. „O mulțime de iubiri sunt limitate, trecătoare și adesea înșelătoare, dar iubirea adusă în sufletul omului de Apa cea Vie a Duhului Sfânt este iubire curată, sfântă, netrecătoare, smerită și milostivă. Este iubirea lui Hristos, smerită și milostivă, dăruită nouă. Apa cea Vie se arată împreună cu Focul curățitor în lacrimile pocăinței. [...] Sub focul regretului pentru păcatele săvârșite, omul prin pocăință începe să plângă. De aceea pocă­ința a fost numită «al doilea Botez». Atunci se vede cum Duhul Sfânt cură­țește sufletul omului, dăruindu-i lacrimile pocăinței, cele de bucurie aducătoare, cum spune Sfântul Ioan Scărarul”, a precizat Preafericirea Sa.

În cadrul Sfintei Liturghii au fost rostite cereri și rugăciuni pentru iertarea păcatelor preotului Adrian Gabor, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din Bucu­rești, trecut la Domnul în ziua de vineri, 2 iunie. La finalul Sfintei Liturghii a fost săvârșită Vecernia „plecării genunchilor”, în cadrul căreia au fost rostite șapte rugăciuni speciale de iertare a păcatelor, de binecuvântare și cerere a ajutorului lui Dumnezeu pentru tot restul vieții. De asemenea, au fost binecuvântate ramurile de tei și de nuc, în amintirea faptului că Duhul Sfânt S-a pogorât în formă de limbi de foc. Aceste ramuri, a spus Patriarhul României, simbolizează lucrarea Duhului Sfânt de sfințire a întregii creații și a omului prin Biserică. La finalul slujbei, Părintele Patriarh Daniel a felicitat familiile creștine, mai ales pe cele cu mulți copii, și a adresat cuvinte de încurajare și de susținere a lor, cu prilejul Duminicii Părinților și Copiilor, sărbătorită în prima duminică după Ziua Internațională a Copilului.