În ziua praznicului Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, credincioșii Bisericii „Sfântul Nicolae”‑Ghica, paraclis universitar din București, au trăit un moment de mare bucurie
Slujire arhierească la Schitul românesc Prodromu din Muntele Athos
Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, s-a aflat duminică, 28 august 2022, în mijlocul obștii monahale de la Schitul românesc Prodromu din Sfântul Munte Athos, unde a săvârșit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoți și diaconi. În cadrul slujbei, ierarhul l-a hirotonit întru ieromonah pe ierodiaconul Matei Andriucă, viețuitor al schitului. În această zi, potrivit calendarului athonit, a fost sărbătorită Adormirea Maicii Domnului.
În cuvântul de învățătură, Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul a explicat că sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului ne oferă speranță. „Este un praznic mare, numit de popor Sfânta Marie Mare, considerând că dintre toate praznicele închinate ei, cel mai important, transmițător de optimism și de nădejde pentru noi este praznicul Adormirii Maicii Domnului. La o primă vedere, la această sărbătoare ar trebui să fim întristați, pentru că Maica Domnului părăsește ceata Apostolilor, a primilor creștini din Efes și din Ierusalim, mutându-se la viața veșnică. Troparul praznicului ne încredințează că Maica Domnului «întru naștere fecioria a păzit», adică L-a născut cu trupul pe Fiul lui Dumnezeu, făcând om necunoscând bărbat, Iisus născându-Se din ea fără a-i strica pecețile și rămânând fecioară. De aceea, în cântările noastre o numim deodată Născătoare de Dumnezeu și, de asemenea, pururea Fecioară. (…) Speranța praznicului de astăzi vine din faptul că această primă minune, de a rămâne fecioară în naștere, este urmată de a doua minune, că trecând la viața veșnică și fiind ridicată cu trupul la cer de către Fiul ei, ea nu a părăsit lumea și este mereu mijlocitoare pentru neamul creștinesc din toate timpurile și din toate locurile”, a spus Episcopul-vicar patriarhal.
De asemenea, ierarhul a subliniat că trupul din care S-a întrupat Mântuitorul nu putea să rămână întru moarte. „Nu putea lăsa Domnul trupul în care S-a sălășluit Izvorul vieții ca să vadă stricăciunea și l-a ridicat în iubirea Lui filială și l-a înălțat la cer, locul unde suntem așteptați cu toții, nu doar sufletele noastre. La învierea cea de obște vor învia și trupurile tuturor oamenilor, care se vor uni cu sufletele. De asemenea, trupurile și sufletele drepților și ale sfinților vor intra în Împărăția cerurilor, unde natura noastră omenească a intrat pentru prima oară la Înălțarea Domnului la cer. Fiul lui Dumnezeu a fost în ceruri întotdeauna și nedespărțit a rămas de Tatăl și de Duhul Sfânt chiar și prin întrupare. Noutatea este că după Înviere, în cea de a 40-a zi, când S-a înălțat la ceruri, El S-a înălțat și cu umanitatea luată din Sfânta Fecioară Maria, transfigurată, sfințită și îndumnezeită prin Pătimirile Sale pentru noi și pentru a noastră mântuire, prin ascultarea Lui cea multă până la moarte și încă moarte pe cruce”, a reliefat Preasfinția Sa.
Părintele Matei Andriucă, hirotonit întru ieromonah, s-a format duhovnicește pe lângă arhimandriții Cleopa Ilie și Petroniu Tănase. Este pictor și restaurator de icoane, ucenicind în tinerețe pe lângă arhimandritul iconar Vartolomeu Florea de la Mănăstirea Sihăstria, ne-a transmis Răzvan Mihai Clipici, director al componentei Cultură, Sectorul cultură, pictură și restaurare al Administrației Patriarhale.