Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Anul 2014 a fost bun pentru achiziţionarea obiectelor de artă
Unul dintre semnele bune că se iese dintr-o criză economică este creşterea preţului obiectelor de artă şi înmulţirea licitaţiilor. Firesc: atunci când afacerea ţi se clatină nu prea te mai gândeşti să iei tablouri (nici măcar ca investiţie pe termen lung şi foarte lung), dar când lucrurile merg bine, marii bogătaşi îşi mai fac loc în buget pentru pasiunile lor artistice, iar muzeele au din nou fonduri pentru achiziţii importante. În acest context se înscrie informaţia că anul 2014 a fost un an foarte bun pentru piaţa operelor de artă, fiind înregistrată o cifră cu 25% mai mare decât în anul precedent. Pe locul I în lume se află bogata şi mereu în ascensiune Chină, urmată de Statele Unite ale Americii. Licitaţiile organizate în lume au cumulat 13,5 miliarde de euro. În anul 2014, peste 1.600 de articole s-au vândut cu minimum 1 milion de euro. Potrivit Artprice, organism care se ocupă cu informaţiile din sectorul pieţei artei, după ce s-a atins un record de 100 milioane de dolari plătiţi pentru o operă în anii 2000, s-a trecut în numai un deceniu la un nou nivel - vânzându-se o pânză de Gauguin cu 300 milioane de dolari. Preşedintele Artprice, Thierry Ehrmann, a spus că “cererea este constantă şi agresivă pe toate continentele. “Între 2000 şi 2005 au fost create mai multe muzee decât în secolele al XIX-lea şi al XX-lea luate împreună, iar în marea Asie se deschide câte un muzeu pe zi”.
Anul trecut a fost însă excepţional pentru Statele Unite, cu o creştere de 41%, la 4,8 miliarde de dolari. Şi Marea Britanie a înregistrat o performanţă semnificativă (^35%), păstrându-şi poziţia a treia, cu 2,8 miliarde de dolari.
Ce înseamnă achiziţii proprii unui muzeu important reiese clar din spusele lui Ehrmann: “Un muzeu are nevoie de cel puţin 3.000-4.000 de opere de calitate pentru a fi credibil şi trebuie să facă achiziţii mai mult decât un simplu colecţionar”.
Pe de altă parte, nici aspectul de investiţie din achiziţionarea de opere nu este de neglijat: “Operele de artă devin o investiţie solidă, fiabilă, stabilă în timp şi mult mai puţin supusă unor răsturnări violente de situaţii decât piaţa de acţiuni”, a spus Ehrmann.