Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
Creatorii de muzică au fost premiați la Gala UCMR
Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) i-a premiat pe cei mai creativi muzicieni ai țării, printre care Alexandru Leahu, Adrian Iorgulescu și Octavian Nemescu. Premiile UCMR sunt o recunoaștere a valorii unora dintre cei mai importanţi creatori ai industriei muzicale româneşti atât din mediul academic, cât și al muzicii de divertisment.
Aula Palatului Cantacuzino - Muzeul „George Enescu”, a găzduit, la sfârșitul săptămânii trecute, gala celei de-a 27-a ediții a Premiilor Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) pe anul 2016. Printre laureați se numără Adrian Iorgulescu, Octavian Nemescu, Dumitru Lupu sau Horia Moculescu. Marele Premiu pentru întreaga activitate de creaţie a revenit muzicologului şi profesorului Alexandru Leahu, în timp ce Premiul pentru lucrări concertante, Secţiunea „Muzică Instrumentală şi Multimedia”, i-a revenit compozitorului Adrian Iorgulescu, preşedintele UCMR, pentru lucrarea „Perc. Concerto, pentru percuţie, orchestră de coarde, pian şi clarinet”.
Alte distincții decernate au fost: Premiul pentru lucrări multimedia - Octavian Nemescu - „BEseptimalT pour 7 heures du soir Etage 4”; Premiul pentru lucrări camerale - Mihai Măniceanu - „Cantabile e Presto, pentru vioară şi pian” şi Nicolae Teodorescu - „Muguri şi flori, pentru 2 viole”. La aceeaşi secţiune, Premiul de fanfară a fost acordat lui Octavian Luncan pentru piesa „Izvorul Vieţii, fantezie lirică pentru orchestră de suflători”.
Livia Teodorescu a primit Premiul pentru lucrări vocal-simfonice în cadrul Secțiunii „Muzică Vocală” pentru lucrarea „Ciocănea - Mysterium Tremendum II, cântată pentru mezzosoprană şi orchestră, texte religioase”; pentru lucrări corale ample, premiul i-a fost acordat lui Grigore Cudalbu - „Quasi motet, pentru cor mixt, texte religioase”; pentru lucrări vocal-instrumentale-ex aecvo - Diana Dembinski-Vodă - „Ceva ca rugăciunea, lied pentru mezzosoprană şi pian, versuri Marin Sorescu”, şi Olguţa Lupu - „Psalm, pentru mezzosoprană şi pian, versuri Tudor Arghezi”.
La Secţiunea Muzicologie, Premiul pentru sistematică a fost acordat lui Gheorghe Duţică - „Orizonturi componistice româneşti”; Premiul pentru istoriografie - Costin Moisil - „Geniu românesc vs tradiţie bizantină”, iar pentru publicistică a fost premiat criticul muzical Mihai Cosma.
La Secţiunea Muzică de jazz sau Muzică instrumentală au primit premii Horia Moculescu - „Poate, miniatură pentru pian”; pentru melodie sau grupaj de melodii a fost recompensat Andrei Tudor - „Joy to the world (vocal-instrumental), iar la Secţiunea Spectacol (revistă, musical, operetă) premiul i-a fost acordat lui Dumitru Lupu pentru lucrarea „Adio Chiustenge (musical)”. Premiul Filialei Cluj a UCMR i s-a acordat lui Ionică Pop, pentru lucrarea „3 Lieduri, versuri Grigore Golubeanu”.
Sfaturi pentru tânăra generație
Cu această ocazie, profesorul şi muzicologul Alexandru Leahu a declarat: „Aşa cum afirma un distins profesor de la München pentru foarte mulţi oameni de cultură din străinătate, ceea ce oferă România este o foarte mare surpriză din foarte multe puncte de vedere. Deşi am dat personalităţi de tipul Eliade, Cioran sau sculptorul Brâncuşi, foarte bine cunoscuţi, totuşi, cei din alte ţări nu sunt foarte convinşi de capacităţile creative ale poporului român. Aşa încât orice noutate venită din ţara noastră în acest domeniu produce admiraţie şi surpriză”.
Maestrul nu i-a uitat pe cei tineri care doresc să urmeze o carieră similară, sfătuindu-i să studieze cât mai mult din toate domeniile. „Nu le dau decât un singur sfat: să studieze cât mai mult şi din toate domeniile. Să nu se mulţumească numai cu teoria muzicii şi cu ceea ce reprezintă cultura muzicală, ci să se inspire din multe alte domenii, aşa cum fac compozitorii din zilele noastre, care cunosc teorii despre fizică, informatică, genetică. Multe lucruri prin vastitatea orizontului le inspiră anumite soluţii componistice, oricât ar părea de curios. Dar lucrurile aşa se întâmplă. Cunoştinţele din multiple domenii se metamorfozează până la urmă în beneficiul unei singure discipline”.
Profesorul, esteticianul și muzicologul Alexandru Leahu s-a născut în anul 1935, a urmat studiile muzicale la Conservatorul din Bucureşti (1952-1958), studiind cu personalități muzicale ale momentului, cum ar fi: George Breazul - teorie-solfegiu, istoria muzicii, Ion Dumitrescu - armonie, Zeno Vancea - contrapunct, Tudor Ciortea - forme muzicale, Alexandru Paşcanu - orchestraţie, Emilia Comişel - folclor. Potrivit criticii de specialitate, traducerea sa la studiul lui Friedrich Nietzsche, „Cazul Wagner”, nu a fost egalată până astăzi, iar dintre volumele sale, „Maeştrii claviaturii” reprezintă un reper în muzicologia românească.
Profesorul Leahu a urmat cursuri superioare de perfecţionare la Centro Internazionale di Studi per la divulgazione delle Musica Italiana din Roma (1969) cu Remo Giazzotto. De-a lungul timpului a susţinut comunicări ştiinţifice, prelegeri şi conferinţe în ţară şi peste hotare, publicând eseuri, studii, articole, recenzii, cronici în revistele de specialitate şi realizând cicluri de emisiuni radiofonice. De asemenea, a participat la realizarea Dicţionarului de estetică generală (Edit. Politică, 1972) şi la Dicţionarul de termeni muzicali (Edit. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1984), a primit în anul 1978 Premiul Academiei Române pentru traduceri, cum ar fi „Cazul Wagner”. În 1990 a fost ales în Consiliul de conducere al UCMR, iar din anul 1993 este profesor la Conservatorul din Bucureşti.
Premiile UCMR reprezintă recunoașterea valorii unora dintre cei mai importanţi creatori ai industriei muzicale româneşti, creatori atât din mediul academic, cât și din cel al muzicii de divertisment.