La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
Despre rău şi răscumpărare
Săptămâna trecută a avut loc cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, care a prilejuit vizionarea în premieră absolută a unor pelicule valoroase. Cinefilii au avut cu ce se delecta, dovadă că magia celei de-a şaptea arte nu a fost contaminată de prostul gust şi efecte speciale facile. Trofeul pentru cel mai bun film, precum şi Premiul criticii au revenit peliculei "Tyrannosaur" în regia britanicului Paddy Considine. Regizorul român Radu Jude a luat pentru "Toată lumea din familia noastră" Premiul pentru regie şi Premiul publicului.
Festivalul a avut ca de obicei două componente: filmele prezentate în competiţie şi cele din afara competiţiei. Aici am remarcat în penultima zi a festivalului un Nikita Mihalkov de mare clasă, "Soare înşelător", peliculă dură şi subtilă despre natura răului şi felul cum acţionează în lume. I se spune soare înşelător tocmai fiindcă avem de-a face în final cu un fulger globular care imită efectele benefice ale soarelui şi simbolizează arderea lipsită de lumină. De la "Piesa neterminată pentru o pianină mecanică", filmul care ne-a încântat acum 35 de ani, la acest "Sunburnt" lipsit de speranţă, distanţa este mare, dar probează exigenţele ce i se impun unui artist chiar şi de talia lui Nikita Mihalkov în condiţiile de libertate deplină în care este pus să lucreze. Nu am rămas indiferenţi faţă de reluarea unor pelicule semnate de Stanley Kubrick, celebrul "Clockwork orange" cu Malcolm Mc Dowell în rolul principal sau "Shining" după Stephen King. Un alt eveniment al festivalului a fost pelicula "Shame", al doilea lungmetraj al irlandezului Steve Mc Queen - tizul celebrului actor american mort la 50 de ani -, laureat al Premiului Fipreci la Veneţia, nominalizat la Globurile de Aur şi la BAFTA, film despre obsesii şi pasiuni obscure. Atenţia a mai fost atrasă de pelicula "This must be the place", primul film realizat în engleză de regizorul italian Paolo Sorentino, lansat în cadrul selecţiei oficiale de anul trecut de la Cannes, film despre care s-a spus că, tocmai fiindcă-şi împarte spectatorii în două categorii, nu lasă pe nimeni indiferent. Un fost star rock (Sean Penn) pleacă de-a lungul şi de-a latul Americii la vânătoare de ofiţeri nazişti. Din fericire, pretextul ideologic nu atrofiază fibra artistică a filmului. Am fi nedrepţi dacă nu l-am aminti pe Radu Mihăileanu cu al său "Izvorul femeilor", selectat la Cannes 2011. În cadrul competiţiei a fost prezentat filmul lui Radu Jude, participant la festivalul din februarie de la Berlin, "Toată lumea din familia noastră", peliculă care urmăreşte acelaşi traseu bătut al filmului autohton, amestec de umor şi tragism în universul cotidian. În competiţie au mai intrat "Sleeping beauty", debutul cinematografic al unei romanciere australiene, Julia Leigh, "Martha Mercy May Marlene" al americanului Sean Durkin, un amestec coşmaresc între Bergman şi Polanski, "Presume coupable", de Vincent Garencq, nominalizat anul acesta la Premiile Cesar, "7 opere di misericordia" al fraţilor Massimiliano şi Gianluca de Seri, "Submarine", debutul actorului britanic Richard Ayoade, "Tyrannosaur", laureat BAFTA anul acesta şi premiat şi aici. Prin calitatea peliculelor selectate şi a privilegiului unor proiecţii în exclusivitate, IFF Bucureşti 2012 a dovedit că intră în categoria festivalurilor europene de prim rang.