La Biblioteca Academiei Române a avut loc, zilele acestea, lansarea ultimei ediții în limba română a volumului „Cartea neagră a comunismului. Crime, teroare, represiune”, coordonat de istoricul francez
Expoziţie de icoane - a vedea dincolo de frumos
Muzeul Școlii de Arhitectură de la parterul Universităţii de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” găzduiește expoziția „Lumina feței Domnului” a preotului iconar Ioan Avramescu. Acesta prezintă pe simeze aproximativ 60 de lucrări, care se remarcă prin stilul naiv, smerit și plin de lumină.
Despre părintele Ioan Avramescu criticii de artă spun că pictează precum țăranii de acum două sute, trei sute de ani sau copiii de pretutindeni. În icoanele sale se contopesc arta coptă, romană, bizanț timpuriu, expresionism și elemente de sinteză ale artei naive, într-o viziune personală, liberă de constrângerile canoanelor. Curatorul expoziției, lect. univ. dr. Andrei Mușat de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul”, Departamentul de Teologie Didactică, Asistența Socială și Artă Sacră, este de părere că „expoziția ne îndeamnă să căutăm dincolo de frumos în lucrările pictorului iconar”.
Tema princeps a expoziției este întruparea Mântuitorului, de aceea vom vedea foarte multe tainice reprezentări ale Maicii Domnului. Ținuta lucrărilor este una apofatică, în sensul în care cea mai elementară judecată, atunci când vorbim despre o operă, este judecata estetică. În cazul lucrărilor părintelui Avramescu, acestea nu sunt frumoase, pentru că nu aceasta este intenția, ci interesul autorului este să vedem dincolo de frumusețe. Aceasta este provocarea expoziției. Veți recunoaște izvoadele arhaice, fie că vorbim de secolul al XII-lea, ori al XIV-lea, iar piesa care deschide expoziția este o instalație care stă cu un picior în Muzeul Național al Țăranului Român din București și cu celălalt în Centrul Cultural „Georges-Pompidou” din Paris.
Istoricul Petre Guran consideră că „stilul părintelui Ioan Avramescu este unic și plin de simplitate. Icoana părintelui este o icoană gândită în vremea noastră. Este o icoană contemporană în dublu sens, contemporană cu Hristos și contemporană cu noi, cei supuși trecerii timpului. Așa cum o simt eu, este un semn al vremurilor noastre. Mâna părintelui Ioan Avramescu reușește să facă icoana aceasta să vorbească unui om care a trecut prin secolul XX. În contextul în care ne aflăm, aceste icoane sunt un semn de la Dumnezeu”.
Expoziția „Lumina feței Domnului” va putea fi vizitată până în data de 8 mai, la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, la parter, la Muzeul Școlii de Arhitectură. (A. D.)