Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Japonezii şi australienii închistresc ouă în Bucovina

Japonezii şi australienii închistresc ouă în Bucovina

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 20 Mai 2011

Săptămâna aceasta Muzeul "Lucia Condrea" din Moldoviţa a fost gazda unui curs de încondeiat ouă, destinat unui grup de 11 australieni interesaţi de tehnica batik (tehnica încondeierii în ceară). Cursul s-a derulat în cadrul celei de-a cincea ediţii a Şcolii Internaţionale de vară a ouălor închistrite, iniţiată şi coordonată de Lucia Condrea.

11 australieni din Sydney au poposit în această săptămână la Moldoviţa, atraşi de meşteşugul închistririi ouălor bucovinene, renumite astăzi în lume graţie Luciei Condrea, încondeietoarea cu origini huţule care a dus faima acestei tehnici peste tot în lume. În ultimii 19 ani, creatoarea, astăzi membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, a participat la peste 100 de expoziţii internaţionale, întorcându-se în ţară cu cele mai înalte distincţii de la concursurile şi târgurile de profil.

De cinci ani, în muzeul ce-i poartă numele, la Moldoviţa, găzduieşte o şcoală internaţională de vară a ouălor închistrite, care începe primăvara şi se încheie toamna, în cadrul căreia străini din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii vin să înveţe acest meşteşug, pierdut deja pe alte meridiane, să admire motivele pe care Lucia Condrea reuşeşte să le transpună pe ou, să admire minunile Bucovinei şi poate, de ce nu, să înţeleagă ceva din sufletul şi istoria huţulilor de pe aceste meleaguri.

"Ideea acestor cursuri a venit în urmă cu 5 ani, după o expoziţie la Compiègne, unde am întâlnit artişti, gravori, care şi-au dorit să facă astfel de ouă, fiind interesaţi de tehnica batik. Am avut mai întâi cursuri pentru francezi, apoi pentru japonezi, iar anul acesta am avut, iată, australieni, iar în iulie vom avea şi un grup de americani. Ei au aflat despre acest muzeu, despre ceea ce fac, din expoziţiile mele internaţionale, dar şi accesând pe internet site-ul Primăriei Moldoviţa", ne-a explicat Lucia Condrea.

Anul acesta Şcoala de vară a debutat cu un curs pentru câteva grupuri de japonezi, iar în această săptămână învăţăceii au venit tocmai din Australia. E vorba de un grup de artişti plastici care studiază de ceva vreme arta bucovineană şi implicit meşteşugul închistritului. "Tehnica batikului este vastă şi nu poate fi deprinsă într-o singură zi, de aceea cursul durează minimum cinci zile. Fiecare străin care studiază această tehnică învaţă efectiv cum se procedează: primeşte un ou alb, timp de o zi învaţă cum să stăpânească chişiţa, apoi deprinde trasarea liniilor pe coajă, apoi procedeul băilor succesive în culoare. Sunt foarte mişcaţi de arta veche şi de felul în care noi păstrăm tradiţia, pentru că ei nu au aşa ceva. Sunt fascinaţi de felul în care se pot realiza asemenea minuni cu instrumente atât de primitive, cum sunt chişiţele", a subliniat Lucia Condrea.

Moldoviţa este o localitate - emblemă a Bucovinei, renumită în întreaga lume pentru meşteşugul închistririi ouălor, moştenit de la huţulii aşezaţi în această parte de ţară şi transformat, de-a lungul anilor, dintr-o îndeletnicire naivă în artă.