Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură La limita de jos a cerului

La limita de jos a cerului

Un articol de: Dan Stanca - 07 Octombrie 2013

Pe ecrane încă mai rulează o producţie a unui cineast din Moldova, Igor Cobileanski. Născut în 1974, el şi-a făcut studiile la Bucureşti şi, cum spune toată lumea, pendulează între Bucureşti şi Chişinău. El are însă conştiinţa faptului că prin cinematografie poate debloca procesul democratizării în ţara sa natală. Obişnuiţi să-i privim pe basarabeni de sus, deşi ei au suferit cel mai mult dintre noi, privim şi acest film cu o distanţă ofensatoare. De fapt nu s-ar cuveni deloc aşa. Filmul „La limita de jos a cerului“ este o metaforă sumbră despre nevoia de libertate şi de zbor şi de bezna în care  omul este silit să trăiască. Tot filmul este adâncit într-un întuneric ca o gură de iad, în care oamenii nu vorbesc, ci scrâşnesc, în care frumuseţea este maculată, în care un tânăr îşi găseşte de lucru curăţind cartofi într-o cantină muncitorească. Ceva din acest film s-ar înrudi cu filmul lui Cristi Puiu de acum 12 ani „Marfa şi banii“. Şi acolo era vorba de trafic de droguri, şi acolo tinerii erau la cheremul unei lumi nedrepte şi distrugătoare. Basarabia vine mereu după noi şi în domeniul cinematografiei. „La limita de jos a cerului“ este pelicula care poate redeştepta filmul în ţara de dincolo de Prut. Are toate calităţile unui film autentic, fără accente patriotice false şi înfrumuseţări artificiale. Este viaţa mizeră care nu are nevoie de fard. Nu mai este din fericire nici un partid care să comande fardul. Tinerii cineaşti şi actori muşcă cu furie din lumea înconjurătoare. Muşcătura lor se imprimă pe retina noastră ca o rană hidoasă.

După război în Marea Britanie s-a impus curentul tinerilor revoltaţi, din care au ieşit capodopere ca piesa de teatru „Priveşte înapoi cu mânie“ a lui John Osborne, ecranizată cu Richard Burton în rolul principal. Italienii la rândul lor au fost preocupaţi de neorealism. Filmele de început ale lui Vittorio de Sica poartă această marcă. Vă amintiţi de „Rocc şi fraţii săi“? Acum a venit şi în Răsărit valul nimicitor. Ne-am săturat de minciună şi propagandă, spun tinerii. Partidul unic a murit. Pe ruinele sale ne suim noi, cei nemulţumiţi. Filmul de faţă este o asemenea pledoarie în favoarea adevărului cu orice preţ.