Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Parisul anilor '20

Parisul anilor '20

Data: 09 Octombrie 2012

Librăria Kretzulescu a găzduit de curând o lansare specială. A fost vorba de romanul „Soţia din Paris“ de scriitoarea americană Paula McLain, în traducerea Iuliei Gorzo. Romanul a apărut în colecţia Raftul Denisei de la Humanitas şi poate fi considerat de pe acum un bestseller. Dar nu atât lansarea unei cărţi printre altele contează, cât maniera în care a avut loc, invitaţi fiind pe lângă traducător şi editor două nume importante ale culturii noastre, criticul literar Dan C. Mihăilescu şi prozatorul, traducătorul şi publicistul Radu Paraschivescu. Cei doi au antrenat discuţiile şi au făcut din seara respectivă bucureşteană o ripostă la Parisul anilor '20. Dan C. Mihăilescu chiar a spus că nici o tânără prezentă la lansare nu ar trebui să plece fără să-şi procure romanul deoarece reprezintă o iniţiere autentică într-o lume fermecătoare în care bucuria de-a trăi făcea legea. Parisul anilor '20 venea după „La Grande Guerre“ şi de aceea toţi care au trăit pe atunci simţeau încă în ceafă suflarea morţii. Ernest Hemingway şi soţia sa Hadley Richardson intră în oraşul luminilor fără nici o inhibiţie şi întâlnesc un univers care-i înrobeşte. Aveau asupra lor 8.000 de dolari, sumă pe atunci uriaşă, cu care puteau trăi mult şi bine în oraşul luminilor. Aşa începe o carte, în care deşi avem de-a face cu o ficţiune, faptul documentar e acela care contează şi ne face să nu abandonăm lectura. Figura fascinantă a lui Hemingway străbate timpul şi are efect şi acum. Un autor poate uneori supralicitat, dar care aparţine legendei. Discuţiile însă fac mai mult decât cartea. Adevărul este că după ce i-ai auzit pe cei care au vorbit despre roman te simţi deja fascinat şi nu mai ai răbdare până nu citeşti cu ochii tăi. „Soţia din Paris“ este replica la cartea lui Hemingway, „O sărbătoare de neuitat“, în care el descria periplurile lui pariziene din faimoşii „les anees folles“. Dar aceia nu erau, conform traducerii, ani nebuni, ci ani fermecători. Anii nebuni şi mizerabili sunt ai noştri. Cartea reprezintă o adevărată provocare şi pentru autori, şi pentru cititori. Citim creativ şi imaginativ pentru a ieşi din mediocritate. În încheierea serii a cântat jazz Maria Răducanu, tocmai ca să ne aducă aminte de anii parizieni.