Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură „Reţeaua“ care înghite tot

„Reţeaua“ care înghite tot

Un articol de: Dan Stanca - 29 Octombrie 2012

Din când în când mai trebuie să ne amintim şi de un film de cinematecă, al cărui farmec bate cu mult producţiile contemporane. Cu acest prilej vreau să aduc în atenţie un film de exact acum 35 de ani, "Reţeaua", al celebrului Sidney Lumet, cel care a făcut "Colina", avându-i în rolurile principale pe William Holden, Faye Dunaway, Peter Finch, Robert Duvall. Faye Dunaway este inegalabilă, întrecându-şi celelalte prestaţii, chiar şi pe aceea din "Bonnie şi Clyde" unde-l are alături pe Warren Beatty, neuitat de noi din "Splendoare în iarbă" , pelicula lui Elia Kazan, care a lansat-o pe Natalie Wood. "Reţeaua" este un film nimicitor despre demonul televiziunii şi despre puterea lui asupra celor care intră într-un asemenea malaxor. Şi nu suntem decât în anii... romantici 70... Ideea de Big Brother nu era prezentă decât în romanul lui George Orwell. Nimeni nu avea în vedere un "Truman show" bunăoară, unde individul poate fi manipulat lesne de la naştere până la moarte. Faye Dunaway se dezlănţuie şi prin performanţa ei actoricească bate scenariul. Este prototipul omului de televiziune care se dedică integral profesiei, pentru care nu mai există viaţa personală şi nici un pic de sentiment. Totul pentru ea înseamnă câştig şi plăcere, un egoism dilatat la maximum, în faţa căruia singurul care nu cedează este iubitul mai în vârstă, interpretat cu fineţe şi tristeţe, aşa cum cerea rolul, de William Holden. "Reţeaua" , evident, nu ne mai trimite gândul spre banalul "network", ci spre ceea ce este acum www, world wide web, pânza uriaşului păianjen al comunicaţiilor, care se întinde la un capăt la altul al lumii şi căruia nu-i scapă nici o musculiţă. Un asemenea film de cinematecă trezeşte nostalgii pentru o epocă, să zicem, normală, dar încă de pe atunci ne încercau fiori de spaimă. Dar artă se poate face cu orice material. La încheierea filmului ne relaxăm şi ne iluzionăm că suntem liberi. Liberi să mergem la... Billa sau la Carrefour. În realitate interpretăm o partitură dictată de nevăzuţii regizori din culise. Cine a spus că actuala eră de după "războiul rece" presupune o înfruntare şi mai acerbă dintre Big Brother şi Domnul Hristos nu a greşit deloc. Recursul la cinematecă nu este, după cum se vede, deloc inutil.