Grupurile „Plugușorul cu felinar” de la Tătăruși, Ansamblul folcloric „Ciureana” şi copiii de la Palatul Copiilor Iași vor vesti, mâine, 21 decembrie, pe scena amfiteatrului Muzeului „Ion Creangă”
„Reveria naturii” în dialog expoziţional cu „Geometria Naturii”
Doi artişti reprezentativi ai Dobrogei, soţ şi soţie, reţin atenţia cu două expoziţii, care pot fi admirate până la finalul lunii decembrie, la Galeria de artă „Cecilia Cuţescu Storck”, Palatul ASE, Piaţa Romană nr.1.
În ziua vernisării expoziţiei, Daniela Ţurcanu a explicat în faţa unui public numeros, alcătuit din reputaţi oameni de cultură, critici de artă, artişti şi studenţi ai săi, că „lumina este subiectul care mă preocupă în ultima perioadă. Tot ceea ce vedeţi este un exerciţiu cu lumină şi culoare. Este un exerciţiu, aş putea spune, caloric, pentru că tot ceea ce am pictat am simţit. Am simţit faleze fierbinţi, răcoarea oceanului, briza Mării Negre, parfumul măslinilor, sclipirea nisipului, a cuarţului, furtuna pe mare, apusurile, biserica Dobrogei, paşii creştinilor, sângele martirilor”.
Prezentă la eveniment, Silvia Radu a spus că pictoriţa vine spre noi cu lumina ce i-a aprins-o în suflet părintele Arsenie Papacioc. Mai mult, „Daniela înnobilează tot ce face în lucrările ei, este hrănită de duhul lui Dumnezeu. Să ne bucurăm de lucrările ei, să ne simţim şi noi înconjuraţi de lumina cea bună şi caldă pe care o revarsă cu dărnicie. Lucrările ei îţi încălzesc sufletul”.
Reputatul critic de artă Mircea Oliv a reţinut din lucrările artistei reveria care cuprinde întregul picturii ei fără a diminua în vreun fel strălucirea cromatică, ba dimpotrivă, aceasta îi dă „o expresivă saturaţie şi un puternic conţinut”.
Tragismul existenţei ca spectacol
„Pictura lui Gheorghe Caruţiu este neliniştită deoarece în substratul ei descoperi misterele metafizice ale universului. În semnificaţiile sale intime pictura sa exaltă o solitudine, o supremă libertate a gândirii desprinse de barierele finitului. Este evident că pictura sa sugerează un spectacol al cărui subiect este tragismul existenţei. Aşa sunt figurile umane, dar peisajele, îndeosebi cele închinate Cheilor Dobrogei, care vizualizează o anxietate şi nelinişte asupra destinului ca o relaţie esenţială între spaţiul exterior şi expresia sa picturală, între spaţiul interior şi percepţia sa reală” sunt cuvintele criticului de artă Mircea Deac.
Cele două expoziţii fac parte din Proiectul „Pictorii ASE-ului”, al cărui coordonator este dr. Florentin Gabriel Niculescu, proiecte sprijinite, cu consecvenţă de-a lungul anilor, de către pictorul Viorel Marginean şi de către regretatul critic de artă Dan Hăulică.