De curând m-am întâlnit cu un om frumos, o fostă elevă dragă sufletului meu, olimpică la Religie, ambițioasă, cultivată și inteligentă, care a studiat în Anglia. Răstignită între dorința de realizare profesională, probleme de familie și viața duhovnicească, greu încercată în peisajul de patimi descoperite în climatul magic al Angliei, prinsă în închisoarea unei iubiri neîmplinite, dar și în capcana unui sistem de exploatare a tinerilor bursieri imigranți, a cedat ispitei de a da vina pe Dumnezeu și a intrat în depresie.
Aproximativ 45% rata de promovare la titularizare
Mai exact, doar 44,47% dintre candidaţii care au participat la concursul de titularizare în învăţământul preuniversitar de stat au obţinut note peste 7. Procentul este în scădere faţă de anii anteriori, când cifrele arătau: 58,66% în 2020, 46,86% în 2019, 47,40% în 2018 şi 45,73% în 2017.
Rezultatele obținute de cadrele didactice care au susținut proba scrisă la concursul pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar - sesiunea 2021 au fost publicate pe pagina web dedicată, titularizare.edu.ro. Dacă notele peste 7 (şapte) sunt mai puţine faţă de anii precedenţi, procentul notelor între 5 și 7 este de 35,49%, în creștere comparativ cu anul trecut (27,23%). Potrivit analizei statistice a Ministerului Educaţiei, din promoția curentă, doar 40,63% dintre candidați au obținut note peste 7 (șapte) comparativ cu 58,38% în 2020, 46,79% în 2019, 46,83% în 2018, respectiv 43,07% în 2017.
La proba scrisă pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar s-au prezentat 27.301 candidați din totalul de 34.120 înscriși. „În centrele de evaluare au fost notate 25.059 de lucrări, întrucât 2.193 de candidați s-au retras din concurs din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 8 candidați au fost eliminați, iar lucrările a 41 de candidați au fost anulate din motive legate de nerespectarea metodologiei. Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu vor fi repartizați pe posturi didactice în anul școlar 2021-2022”, a precizat ministerul într-un comunicat.
Aşadar, 2.193 de candidaţi, adică aproape 10% din totalul celor care s-au prezentat la concurs, au ieşit din sală după ce au văzut subiectele. La nivel naţional, doar 130 dintre ei au obținut nota 10. Contestaţiile au putut fi transmise şi prin e-mail, până ieri, 28 iulie, iar rezultatele finale se vor afișa în data de 3 august, la sediile inspectoratelor școlare județene și pe site.
Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7, iar pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), minimum nota 5. Proba practică și inspecția la clasă au fost eliminate pentru anul în curs prin ordonanţă de urgenţă. „Repartizarea candidaților pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă, se realizează în ședințe publice sau on-line, organizate de inspectoratele școlare, în intervalul 4-5 august”, după cum informează Ministerul Educaţiei.
Într-o intervenţie televizată, ministrul educaţiei Sorin Cîmpeanu a comentat rezultatele slabe la concursul de titularizare: „Motivul este scăderea constantă a atractivității profesiei de dascăl, chiar dacă și în anii 2018, 2019 au fost înregistrate procente asemănătoare. Atunci când avem nevoie de echitate în educație, când avem nevoie de profesori bine pregătiți în școlile din mediul rural, de exemplu, cu acest salariu de 2.400-2.500 de lei net este greu să convingi cei mai buni absolvenți ai învățământului superior să se îndrepte spre profesia de dascăl. Însă, în educație, dincolo de resursele financiare, dincolo de infrastructură, e nevoie în primul rând de dascăli și de măsuri care să redea atractivitatea profesiei de dascăl”. (O. N.)