În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Au apărut manualele de religie - cultul ortodox pentru clasa a VI-a
Anul 2018 aduce o schimbare majoră în domeniul învățământului românesc - editarea tuturor manualelor școlare intră în responsabilitatea exclusivă a Editurii Didactice şi Pedagogice SA,aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale. Organizarea procesului de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare, în vederea aprobării pentru utilizarea în învățământul preuniversitar,este asigurată de către Centrul Național de Evaluare și Examinare, pe baza metodologiei aprobate prin Ordinul Ministrului Educației Naționale Nr. 5.645/12.12.2017.
Dat fiind faptul că există deja manuale școlare la disciplina religie - cultul ortodox, editate atât pentru clasele din ciclul primar, cât și pentru clasa a V-a, pe lista disciplinelor din trunchiul comun, care necesită manuale pentru anul școlar 2018-2019, se află și disciplina religie - cultul ortodox, clasa a VI-a. Acest lucru este determinat de faptul că, începând cu anul școlar următor, pentru clasa a VI-a se va aplica o nouă programă școlară la religie, cuprinsă în Anexa 2 la Ordinul Ministrului Educației Naționale Nr. 3.393/28.02.2017.
Având în vedere că pentru materialele didactice la disciplina religie este necesară și obținerea avizului cultului, la Sectorul teologic-educațional al Patriarhiei Române au fost depuse două proiecte de manuale școlare la disciplina religie - cultul ortodox (clasa a VI-a), în vederea evaluării și avizării acestora. În acest context, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, au fost organizate mai multe întruniri ale membrilor Comisiei Patriarhiei Române pentru Curriculumul Disciplinei Şcolare Religie, în cadrul cărora s-au analizat și evaluat cele două proiecte de manuale școlare. Ținând cont de faptul că, în acest an, efortul depus de către autori în procesul de elaborare a proiectelor de manuale a fost unul deosebit, membrii Comisiei Patriarhiei Române au urmărit să-i sprijine pe autorii proiectelor de manuale depuse spre avizare și să contribuie laîmbunătățirea calității acestor materiale, formulând o serie de observații și recomandări în acest scop. Astfel, variantele finale ale celor două proiecte de manuale evaluate au primit avizul Patriarhiei Române.
Ulterior, proiectele de manuale școlare avizate de Patriarhia Română au trecut printr-o procedură de evaluare a calității științifice și didactice, dar și printr-un proces de avizare științifică, organizate de Ministerul Educației Naționale, înregistrând următoarele rezultate:
n proiectul de manual realizat de colectivul de autori din București, format din: prof. Cristian Alexa (Colegiul Național George Coșbuc), prof. Sorina Ciucă (Colegiul Național Mihai Viteazul), prof. dr. Dragoș Ioniță (Școala Gimnazială Nr. 77) și prof. Mirela Șova (Școala Gimnazială Nicolae Titulescu) - declarat admis cu un punctaj total de 96,33 și cu aviz științific favorabil;
n proiectul de manual realizat de colectivul de autori din București, format din: prof. dr. Cristina Benga (Colegiul German Goethe), prof. Aurora Ciachir (Școala Gimnazială Leonardo da Vinci), prof. Niculina Filat (Colegiul Național Iulia Hasdeu), prof. Mihaela Ghițiu (Colegiul Național Ion Neculce) și prof. Ioana Niculae (Școala Gimnazială nr. 198) - declarat admis cu un punctaj total de 96,67 și cu aviz științific favorabil.
Autorii celor două manuale de religie au dorit să ne împărtășească din emoția acestui moment important pentru învățământul religios din România, în contextul în care materialele realizate de către aceștia reprezintă o premieră în domeniu, întrucât, până în prezent, nu s-au mai editat manuale școlare de religie - cultul ortodox, pentru clasa a VI-a. Astfel, dl prof. Cristian Alexa ne-a declarat că „lucrul în echipă la manualul de religie pentru clasa a VI-a a fost provocator și constructiv în același timp. Cu ajutorul lui Dumnezeu, am reușit să ducem la bun sfârșit, cu bucurie, această misiune, într-un timp foarte scurt. Pentru a fi cât mai atractiv, am inclus în manual sarcini de învățare diversificate, atât tradiționale, cât și moderne: exerciții interactive, activități practice, jocuri pe echipe, proiecte. Nădăjduim ca lucrarea noastră să fie spre folosul elevilor, al profesorilor și, de ce nu, și al părinților, spre slava lui Dumnezeu”.
Totodată, d-na prof. dr. Cristina Benga ne-a mărturisit că „echipa de autoare a dorit ca elaborarea manualului de clasa a VI-a să fie o continuare a conceptului de abordare a cunoştinţelor religioase ce a început cu manualul de clasa a III-a. Prin respectarea programei şcolare, dar şi a principiilor metodico-ştiinţifice, este oferită o perspectivă inedită care poate împlini aşteptările elevilor şi nevoile profesorilor de religie. Rubricile alese anticipează dorinţa elevului de a fi familiarizat cu conceptele religioase şi completează interesul pe care acesta îl poate avea din punct de vedere cultural. Manualul, prin conţinutul său, îi provocă pe elevi să gândească, să se joace şi să compare învăţătura dobândită; să reţină ceea ce este important pentru viaţa lor. Astfel, învăţătura Noului Testament ajunge la sufletul copilului, pentru că este adaptată puterii lui de înţelegere. Întreaga ilustraţie creată prin icoanele și imaginile alese îmbogățește universul cunoaşterii şi facilitează accesul la timpuri şi trăiri diferite. Deschiderea manualului către alte graniţe ale cunoaşterii face din el o lucrare demnă de studiat”.
Variantele finale ale manualelor școlare au fost publicate pe site-ul Ministerului Educației Naționale (www.manuale.edu.ro). Dat fiind faptul că, în cazul disciplinei școlare religie - cultul ortodox, există două manuale aprobate pentru clasa a VI-a, fiecare unitate de învățământ are posibilitatea de a opta, în consultare cu profesorii de religie, pentru una dintre cele două variante. Editura Didactică şi Pedagogică SA va tipări manualele școlare, acestea urmând a fi distribuite în școli și utilizate la clasă din toamna acestui an.