Noapte senină de toamnă. Cerul și-a înveșmântat trupul de catifea neagră în mantia-i de stele. Luna se joacă de-a v-ați ascunselea cu bumbii aurii, pitindu-se pe după un vârf de munte. Privesc cerul și mă bucur de frumusețea lui, gândindu-mă la minunatul nostru Creator, Căruia psalmistul i-a închinat cuvinte de laudă: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Psalmul 18, 1). Din peștera Sfinților Misail și Daniil, gândul meu de mângâiere se îndreaptă către tine, surioara mea dragă, cu nume de dor.
Avantajele cititului de plăcere în copilăria timpurie
Cititul din plăcere în copilăria timpurie, o activitate ce presupune costuri mici, poate contracara unele dintre efectele negative pe care sărăcia le are asupra dezvoltării creierului în copilărie, arată un studiu al unor cercetători în neuroștiințe de la universitățile Cambridge și Fudan, publicat de Cambridge University Press la sfârșitul lunii iunie şi preluat de The Conversation. Potrivit acestora, cititul de dragul cititului poate fi benefic indiferent de statutul socio-economic și de nivelul inițial de inteligență al copilului.
Pentru dezvoltarea creierului, copilăria timpurie este o perioadă-cheie, dar această dezvoltare poate fi afectată de sărăcie, care nu este doar un factor de risc pentru rezultatele școlare, ci este asociată și cu diverse diferențe în structura creierului, cu un nivel cognitiv mai redus, cu probleme de comportament sau cu diverse simptome ale unor afecțiuni mintale. Cercetarea a constatat că acei copii care au citit de plăcere când erau mai mici aveau zone de suprafață corticală extinse în regiuni ale creierului asociate semnificativ cu sănătatea mintală și cogniția. Pe baza acestor informații, autorii constată că cititul din plăcerea de a citi, când copiii sunt mici, ar putea contribui semnificativ la contracararea efectelor negative pe care sărăcia le are asupra creierului.
Cercetarea a fost realizată pe 10.000 de copiii din SUA, cu vârste între 9 şi 13 ani. Circa jumătate dintre ei au început să citească de timpuriu, iar jumătate nu au citit deloc când erau mai mici sau au început să citească mult mai târziu decât ceilalți.