Noapte senină de toamnă. Cerul și-a înveșmântat trupul de catifea neagră în mantia-i de stele. Luna se joacă de-a v-ați ascunselea cu bumbii aurii, pitindu-se pe după un vârf de munte. Privesc cerul și mă bucur de frumusețea lui, gândindu-mă la minunatul nostru Creator, Căruia psalmistul i-a închinat cuvinte de laudă: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Psalmul 18, 1). Din peștera Sfinților Misail și Daniil, gândul meu de mângâiere se îndreaptă către tine, surioara mea dragă, cu nume de dor.
Copiii ucraineni ar putea fi şcolarizaţi în România
Copiii și tinerii au dreptul la educație indiferent de naţionalitate, rasă, gen sau dizabilități, potrivit art. 28 din Convenția ONU. Integrarea copiilor ucraineni în sistemul de învăţământ românesc de stat ori particular este posibilă deoarece „avem programă şi manuale în ucraineană”. Autorităţile române caută soluţii, mai ales că se aşteaptă ca un număr tot mai mare de refugiaţi să rămână în ţara noastră.
Autorităţile române estimează că în zilele următoare numărul refugiaţilor din Ucraina va tot creşte. Ministrul apărării naţionale, Vasile Dîncu, apreciază că, „pe măsură ce sunt distruse oraşele, şcolile, cartierele, vine o populaţie săracă, care nu îşi mai permite să tranziteze probabil prin România; (…) vor fi foarte mulţi care vor trebui să rămână în România”. De aceea, ministrul a anunţat, la o televiziune centrală: „Lucrăm cu Ministerul Educaţiei să vedem ce facem cu copiii”.
Premierul Nicolae Ciucă a precizat, ieri, că din cifra totală a cetăţenilor ucraineni care au decis să rămână până în prezent în România, aproximativ 18.000 sunt minori: „Şi marţi-seară, şi în această dimineaţă am căutat şi identificat soluţii împreună cu miniştrii educaţiei, familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, finanţelor şi afacerilor interne, care se vor concretiza în măsuri pentru a acorda atenţia cuvenită celor 18 mii de minori”.
Şi fostul ministru al educaţiei, Daniel Funeriu, a susţinut pe pagina de Facebook că „este crucial pentru aceşti copii să aibă certitudinea că în viața lor războiul e doar o paranteză, să sperăm cât mai scurtă”. Acesta a subliniat că, în acest sens, „ar fi bine, şi fezabil, să se facă o listă a ucrainenilor care sunt sau pot fi profesori şi să se organizeze şcolarizarea copiilor ucraineni de pe teritoriul nostru”. În acest mod, şi profesorii ucraineni refugiaţi ar fi remuneraţi şi s-ar putea întreţine. În opinia fostului ministru, şcolarizarea copiilor ucraineni s-ar putea realiza chiar foarte repede, deoarece „avem programă şi manuale în ucraineană”.
Copiii din toată lumea, indiferent de statutul lor juridic, ar trebui să beneficieze de educaţie şi să fie înscrişi în şcoli, subliniază Asociația Școlilor Particulare (ASP), afirmându-şi sprijinul pentru copiii din Ucraina, care „au dreptul la un viitor”. ASP „a pregătit, împreună cu instituțiile de învățământ membre, 160 de centre de zi, pe teritoriul întregii țări, în care pot fi acomodați peste 1.300 de copii și tineri refugiați. Aceştia vor beneficia de activități indoor și outdoor, asistență psihologică și lecții de limba română. La această dată, există deja solicitări în instituții din Brașov, București și Ilfov”, potrivit unui comunicat al asociaţiei, publicat pe pagina sa de Facebook. Totodată, ASP face un apel la refugiaţii care se află în ţara noastră şi sunt profesori să sprijine acţiunea de integrare a copiilor ucraineni în şcolile româneşti.
Lista instituțiilor particulare de învățământ care s-au angajat să organizeze sau să sprijine centrele de zi pentru copii ucraineni poate fi vizualizată aici la adresa https://www.facebook.com/AsociatiaScolilorParticulare/ (O. N.)