Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Copiii vor înapoi la școală
Închiderea şcolilor, în contextul pandemiei de COVID-19, a avut consecinţe negative atât asupra progresului educaţional al copiilor, cât şi asupra sănătăţii emoţionale a acestora şi a siguranţei lor on-line, potrivit unui studiu la care au răspuns 5.000 de copii din toate ciclurile de învățământ preuniversitar.
Aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care permit participarea reală la lecţiile on-line, iar peste 50% spun că unele dintre riscurile majore ale acestei perioade au fost dependenţa de internet şi expunerea la conţinut agresiv şi la fake-news. Datele sunt extrase din studiul „Impactul COVID-19 asupra copiilor din România”, lansat marţi de Organizaţia Salvaţi Copiii România, în urma consultării a 5.000 de copii din ciclul de învăţământ primar, gimnazial şi liceal, prin intermediul unui sondaj on-line.
Potrivit studiului, 47% dintre cei chestionaţi au folosit doar telefonul mobil pentru educaţia on-line; 42,3% - computer (laptop sau desktop); 5,1% - tabletă; 1,4% nu au participat; iar 4,2% nu au dorit sau nu au ştiut ce să răspundă. Plictiseala este principala stare resimţită negativ de copii (47,5%), urmată de oboseală (32,7%), tristeţe (27,1%) şi furie (23,2%). Copiii de vârste mici, în special din ciclul primar de studii, au resimţit mai puternic impactul negativ al izolării. Adolescenţii spun într-o măsură semnificativ mai ridicată că s-au simţit singuri, trişti sau furioşi.
57,4% dintre copii au declarat că jocul pe telefon, tabletă sau calculator a fost principala activitate recreativă, urmată de timpul petrecut în faţa televizorului (44,9%) şi pe reţelele sociale (40,8%). 7 din 10 copii admit că au petrecut între 3 şi 4 ore on-line pe zi, iar 20,7%, peste 6 ore.
Întrebaţi ce cred că ar trebui să facă autorităţile pentru ca orele şcolare on-line să fie mai atractive şi mai utile, 36,7% dintre copii au propus crearea unui website care să conţină o bază de date cu lecţii şi exerciţii pentru toate clasele, iar 28,9% au considerat necesară pregătirea profesorilor pentru folosirea aplicaţiilor şi predarea lecţiilor on-line. 70,6% dintre respondenţi au mai cerut să se asigure curăţenia în şcoală şi materiale igienice sau de protecţie medicală, iar 40,7% au solicitat programe şcolare adaptate pentru această perioadă.
Studiul mai arată că închiderea şcolilor şi organizarea arbitrară a unor cursuri şcolare on-line, acolo unde a fost posibil şi fără instrumente de evaluare a calităţii procesului de educaţie, au dus la situaţii-limită și la inechități sociale cauzate de îngrădirea accesului la educaţie pentru copiii vulnerabili, fără acces la internet şi/sau la dispozitive care să le permită participarea on-line.
În cazul copiilor care nu au avut acces la şcoala on-line, izolarea, marginalizarea şi discriminarea au repercusiuni atât educaţionale, cât şi psiho-emoţionale pe termen lung, arată studiul. „Copiii vor la şcoală, asta e concluzia cea mai directă a sondajului realizat în rândul lor. Cei mai mulţi dintre ei s-au confruntat deja cu diverse probleme emoţionale, cu sentimente de izolare, panică şi furie, iar în cazul celor care nu au avut acces la educaţia on-line sau au avut acces limitat, prin intermediul unui telefon, aceste stări sunt dublate de un sentiment dramatic de marginalizare. Aceste situaţii trebuie corectate”, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România, potrivit unui comunicat.
Organizaţia face, astfel, apel public către Guvern, Parlament şi autorităţile locale pentru ca, prin eforturi conjugate, să fie identificate cele mai bune soluţii, ca nici un copil să nu mai fie lăsat în afara şcolii.
(Cristina Zamfirescu)