Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Corul Symbol, un sfert de veac pe aripile muzicii
La 18 septembrie 1990, într‑o zi de toamnă luminoasă, profesorul Jean Lupu, cu binecuvântarea vrednicului de pomenire Părinte Patriarh Teoctist, a gândit înființarea unui cor. Cu entuziasm s‑a gândit că acesta va deveni un simbol al coralelor religioase de copii și a îndrăznit să‑l numească Corul Symbol. Cu experința domniei sale și cu harisma copiilor a reuşit să aducă o notă de unicitate în peisajul muzicii corale românești. Membrii corului solfegiază, cu glasurile lor cristaline, cântări care‑ți înalță sufletul și îți mângâie amintirile pline de nostalgia copilăriei. Nu poți să nu simți, atunci când te hotărăști să aparții altei lumi fie și pentru o clipă, credința în Dumnezeu a acestor copii și a dascălului lor, jertfa lor necondiționată.
Este primul cor de copii înființat ca asociație după Revoluția din Decembrie 1989, care s‑a ridicat cu ambiție și care a reușit să rămână la un nivel apreciabil. Munca istovitoare din perioada repetițiilor, răbdarea nelimitată de a fi introdus în tainele muzicii corale, zâmbetul cald transmis în timpul concertelor au făcut ca primul cor de copii să susțină un concert de colinde la Ateneul Român la data de 16.12.1990. Aplauzele susținute au fost ca o mângâiere lină de încurajare, ca un îndemn că se poate. Glasurile suave, ce lasă să se întrevadă puritatea sufletească, nu s‑au sfiit să aducă Domnului laudă și să alunge gândurile credincioșilor împovărate de grija zilnică nici măcar atunci când au fost invitate să fie primul cor de copii care a dat integral răspunsurile la Sfânta Liturghie în Catedrala Patriarhală.
Succesul nu s‑a lăsat așteptat și obține și calitatea de a fi primul ansamblu coral care a înregistrat primul disc de colinde (1991) și un dublu album ce conține câtările Sfintei Liturghii cu preot și diacon (1992). Calitatea cântărilor, confirmată de specialiști și de încântarea auditoriului, dezvăluie în același timp pregătirea muzicală a copiilor. Repertoriul bogat nu putea să devină accesibil dacă micii coriști nu ar fi deprins arta de a descifra partiturile. Este o particularitate care îl distinge și îl onorează.
Trăind cu maximă implicare lucrarea frumoasă și profesionistă, părintele diacon Jean Lupu alături de dna lector univ.dr. Luminița Guțanu Stoian ne‑au invitat ca, prin participarea la concertele susținute alături de Corul Symbol, să descoperim obiectivele precizate în statutul corului. Dorința permanentă a acestei comuniuni delicate de gând și faptă, de dăruire și iubire, ascultare și încântare, a fost de a populariza, cu predilecție, creația națională, laică și religioasă, precum și de a contribui la înălțarea spirituală a auditorului și la descoperirea talentelor pe care le au copiii țării noastre. Astfel de intenții motivaționale au constituit, prin ele însele, un filtru de selecție, căci spre acest cor s‑au îndreptat, cu bună-știință, numai copii în ale căror familii educația este o preocupare dominantă.
Referindu‑se la Corul Symbol, muzicologul Grigore Constantinescu spunea chiar înaintea concertului aniversar din 1995: „Uneori, faptele oamenilor sunt greu de înțeles... Cine îl poate înțelege pe profesorul Jean Lupu când a început ctitoria sa de acum, preferând neodihna?... Nu se explică altfel evenimentul, unic în analele istoriei muzicii noastre corale, al prezentării în primă audiție la Palatul Cantacuzino, în cadrul Cenaclului Uniunii Compozitorilor, a Liturghiei Sfântului Ioan Gură de Aur... de compozitorul Dumitru D. Stancu... Ca și meșterul Manole, dirijorul Jean Lupu trebuie să reclădească, luptând ca minunea făcută din suflet și sunet să se înalțe mereu. Iată de ce cred că Symbol este într‑adevăr un subiect de poveste...” (revista „Fețele culturii”, 30 octombrie 1995).
Este înălțător să remarcăm efortul Corului Symbol de a‑și diversifica mult repertoriul. Educația prin muzică cuprinde acum lucrări de folclor, muzică bizantină, creații corale ale compozitorilor români și străini, dar și muzică clasică românească și universală. De asemenea, nu pot fi uitate colindele, cântările Sfintei Cununii, cântările de la Botez etc.
Ținuta morală, calitatea cântărilor, perseverența, ambiția, vibrația sufletească a membrilor au condus pașii Corului Symbol pe multe scene artistice. Amintim astfel, spre confirmarea calității reprezentărilor, scenele Ateneului Român, Sălii Palatului, Radiodifuziunii Române, Operei Naționale, Universității Naționale de Muzică, Palatului Parlamentului, Palatului Cotroceni, Băncii Naționale a României, Băncii Comerciale Române, Tinerimii Române și Uniunii Compozitorilor. Muzica s‑a lăsat auzită sau contemplată și în diferite universități, în numeroase biserici și catedrale din Capitală și din țară. Este onorant pentru membrii și conducătorii acestei echipe minunate să se regăsească și în atenția Filarmonicii „George Enescu”, care include în fiecare stagiune a sa două concerte ale Corului Symbol.
Stăruința de a forma caractere, de a insufla dragostea pentru muzică a fost remarcată și în ianuarie 2007, cu ocazia intrării României în Uniunea Europeană, când Corul Symbol a susținut concertul „București - oraș al muzicii”, transmis în toate țările Uniunii Europene, și nu numai. Răsplata muncii și a seriozității, a credinței și a încrederii în lucrarea binecuvântată a lui Dumnezeu ne descoperă și solicitarea de a participa la festivaluri și concursuri peste hotare.