Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Cum ne comportăm la şcoală în caz de cutremur
Astăzi se împlinesc 44 de ani de la ultimul mare cutremur de pământ înregistrat în România, în urma căruia au murit peste 1.500 de oameni, blocuri întregi s-au prăbuşit în Capitală, iar alte zeci de mii de locuinţe din întreaga ţară au fost afectate. Un cutremur similar celui din 1977 s-ar putea produce oricând, chiar în timpul zilei, când mulţi copii şi profesori sunt la şcoală. Efectele unui cutremur depind de mai mulţi factori, susţin specialiştii, între care şi modul de reacţie în timpul seismului.
Potrivit informaţiilor cuprinse într-un ghid elaborat de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), în cazul unui cutremur care îi surprinde pe elevi în timpul orelor, aceştia se vor adăposti sub bănci, ţinându-se cu mâinile de picioarele mobilierului, sau se vor aşeza ghemuit lângă bancă, protejându-şi ceafa cu mâinile. De asemenea, este important ca cei aflaţi pe rândul de la fereastră să se întoarcă cu spatele la geamuri. Este crucial ca, în aceste momente, elevii să-şi păstreze calmul, iar profesorul de la clasă are un rol esenţial în acest sens.
Tot cadrul didactic va decide după seism şi eventualele replici dacă se poate face evacuarea în condiţii de siguranţă, verificând accesibilitatea pe hol şi pe scări. Ulterior, elevii vor părăsi clădirea în mod organizat, fără să alerge, fără să se îmbrâncească, ţinând, pentru protecţie, ghiozdanul deasupra capului.
În cazul în care cutremurul se produce când elevul se află în drum spre şcoală sau spre casă, acesta se va îndepărta cât mai repede de clădiri, de vitrine sau geamuri şi se va aşeza ghemuit, la pământ. Materialul informativ întocmit de IGSU, extrem de util copiilor de ciclu primar care merg la şcoală fizic, poate fi accesat la adresa din link. (O. N.)