Noapte senină de toamnă. Cerul și-a înveșmântat trupul de catifea neagră în mantia-i de stele. Luna se joacă de-a v-ați ascunselea cu bumbii aurii, pitindu-se pe după un vârf de munte. Privesc cerul și mă bucur de frumusețea lui, gândindu-mă la minunatul nostru Creator, Căruia psalmistul i-a închinat cuvinte de laudă: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Psalmul 18, 1). Din peștera Sfinților Misail și Daniil, gândul meu de mângâiere se îndreaptă către tine, surioara mea dragă, cu nume de dor.
Cum va fi asigurată asistența medicală în şcoli
Metodologia privind modul în care va fi asigurată asistența medicală în şcoli a fost aprobată prin ordin comun al miniștrilor educaţiei, Ligia Deca, şi sănătăţii, Alexandru Rafila. Printre atribuțiile care revin personalului didactic se numără inițierea şi participarea la activităţi de educare a elevilor cu privire la adoptarea unui stil de viaţă sănătos, promovarea igienei corporale şi evitarea consumului de alcool şi droguri.
Reorganizarea creșelor ca unități de educaţie timpurie antepreşcolară, dar şi incidența tot mai mare a obezității în rândul elevilor au determinat autorităţile să reglementeze modul în care este asigurată asistența medicală în unităţile de învăţământ preuniversitar şi superior. Astfel, ministrul educaţiei, Ligia Deca, şi ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila, au semnat un ordin comun care aprobă această metodologie.
Potrivit ministrului Deca, documentul oferă informaţii referitoare la examinările medicale de bilanț şi la modul în care starea de sănătate a copiilor şi a studenţilor este supravegheată în unităţile de învăţământ.
Au fost introduse şi precizări privind rolul şcolilor, respectiv al personalului didactic şi auxiliar, dar şi al autorităţilor publice locale în ceea ce priveşte starea de sănătate a preșcolarilor, elevilor şi studenţilor. „Ne dorim ca toţi copiii să fie în siguranţă la şcoală şi este nevoie de un efort comun pentru ca acest lucru să fie posibil”, a transmis ministrul Ligia Deca.
Astfel, documentul subliniază că educatorul, puericultorul, învățătorul şi profesorul-diriginte nu doar vor observa şi vor sprijini personalul medical în efectuarea triajului epidemiologic, ci vor derula şi activități care țin de partea medicală și de promovarea unui stil de viață sănătos.
Printre atribuțiile acestora se numără implementarea în grupa sau clasa de care răspund a programelor guvernamentale de nutriție şi prevenire a obezității, informarea părinţilor cu privire la „importanţa şi beneficiile imunizării copiilor”, dar şi derularea de activităţi educaţionale „de prevenire a fumatului, consumului de alcool şi de droguri” şi noţiuni specifice referitoare la „viaţa de familie, inclusiv infecții cu transmitere sexuală”.
De asemenea, cadrele didactice ar urma să pună accent şi pe activitățile de prevenire a accidentelor rutiere şi a bolilor transmisibile, de pregătire a elevilor în caz de dezastre şi de instruire a celor care fac parte din cercurile „Sanitarii pricepuți”.
Tot cadrele didactice îi vor învăţa pe preșcolari şi elevi deprinderile sanogene de bază precum spălatul mâinilor, iar mai apoi vor urmări ca aceştia să le pună în practică. Totodată, vor controla, prin sondaj, „igiena individuală şi vor aduce la cunoştinţa familiei/reprezentanților legali rezultatele”.
Activităţile educative pe teme de sănătate, dar în special privind stilul de viaţă sănătos, vor trebui derulate şi cu părinţii elevilor.
În unităţile de învăţământ unde nu există cabinete medicale şcolare, acestea pot fi înființate de către autoritatea administrației publice locale la solicitarea conducerii şcolii, se precizează în ordinul comun al celor două ministere. (O.N.)