Pentru prima dată, România are o Strategie naţională pentru susţinerea părinţilor (SNSP), elaborată la iniţiativa Ministerului Educaţiei (ME), în colaborare cu alte trei ministere, şi aprobată în şedinţa
Drepturile şi obligaţiile părinţilor în calitate de „parteneri educaţionali“
Noul an şcolar debutează luni, 11 septembrie 2023, sub auspiciile unei legi a învăţământului preuniversitar proaspăt intrată în vigoare, dar şi a prevederilor adiacente incluse în metodologiile de aplicare a legii, a regulamentelor de ordine interioară şi a statutului elevului şi cadrelor didactice. Rolul părinţilor este foarte bine definit, iar implicarea activă a acestora cântăreşte foarte mult în prevenirea abandonului şcolar şi a comportamentelor violente, în derularea actului educaţional şi obţinerea unor bune rezultate şcolare şi extraşcolare.
Anul şcolar 2023-2024 va avea o durată de 36 de săptămâni de cursuri structurate pe cinci module de învăţare alternate cu tot atâtea vacanţe. Una dintre vacanţe, cea de o săptămână din luna februarie 2024, va fi „mobilă”, fiind stabilită la nivelul fiecărui inspectorat şcolar.
Programele naţionale „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se vor desfăşura în intervale de cursuri diferite în perioada 11 septembrie 2023 - 26 aprilie 2024, la decizia şcolilor.
În calitate de „parteneri educaţionali ai unităţilor de învăţământ frecventate de copiii lor”, părinţii elevilor au mai multe drepturi şi obligaţii stabilite în cadrul Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a şcolilor, valabil de la 1 septembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.
La capitolul „drepturi” este stipulat faptul că părinţii sau, după caz, reprezentanţii legali „au acces la toate informaţiile legate de sistemul de învăţământ care privesc educaţia copilului”, au dreptul „să fie informaţi periodic referitor la situaţia şcolară şi la comportamentul propriului copil”, fiind exclusă în mod explicit posibilitatea obţinerii de informaţii cu privire la situaţia altui copil.
În ceea ce priveşte accesul în incinta unităţii de învăţământ, acesta este permis doar în anumite condiţii, respectiv dacă a fost solicitată, în prealabil, o întâlnire cu un cadru didactic sau un membru din conducerea şcolii, derulează activităţi comune cu cadrele didactice, depune cereri sau alte documente la secretariatul şcolii, participă la şedinţele cu părinţii sau alte acţiuni organizate de Asociaţia de părinţi. Fiecare Consiliu de administraţie va stabili procedura de acces al părinţilor în interiorul instituţiei.
Părintele are obligaţia să asigure frecvenţa şcolară a elevului în cadrul învăţământului obligatoriu, în caz contrar fiind chiar pasibil de amendă contravenţională cuprinsă între 100 şi 1.000 de lei sau muncă în folosul comunităţii. De asemenea, trebuie să participe la menţinerea unui climat sănătos în clasă prin „prezentarea documentelor medicale solicitate” şi, obligatoriu, o dată pe lună, să ia legătura cu învăţătorul sau profesorul-diriginte „pentru a cunoaşte evoluţia elevului”. Tot părintele răspunde material pentru distrugerile cauzate de elev asupra bunurilor din patrimoniul şcolii şi are obligaţia să însoţească copilul până la intrarea în perimetrul şcolii, respectiv să-l preia la finalul orelor de curs, cu excepţia situaţiilor când este asigurat transportul şcolar.
Totodată, părinţii se organizează în comitete la nivelul clasei, respectiv al şcolii, cu obiective bine trasate care să vină în sprijinul derulării în condiţii optime a actului educaţional: organizarea sau susţinerea programelor şi activităţilor educative extraşcolare, cele de prevenire şi combatere a violenţei, de consiliere şi orientare socio-profesională sau de susţinere, prin acţiuni de voluntariat, a activităţilor dedicate „întreţinerii, dezvoltării şi modernizării bazei materiale a clasei sau/şi a şcolii”. (O. N.)