În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Elevii români din Ungaria, încurajaţi să studieze în limba română
Ministrul de externe, Bogdan Aurescu, aflat într-o vizită oficială la Budapesta, a detaliat preocupările în ceea ce priveşte comunitatea românească din Ungaria. Necesitatea creşterii calităţii învăţământului în limba română prin trimiterea de cadre didactice care să predea în limba română şi oferirea de burse elevilor sunt două dintre soluţiile propuse pentru păstrarea identităţii naţionale.
Autorităţile române sunt preocupate de asigurarea integrării comunităţii româneşti în societatea din Ungaria fără însă ca etnicii români să-şi piardă identitatea naţională. „Cel mai important lucru este să găsim împreună cel mai bun raport între realizarea acestor două obiective”, a declarat, potrivit Agerpres, ministrul de externe Bogdan Aurescu, în urma vizitei oficiale de la Budapesta.
În atingerea acestor obiective sunt necesare creşterea calităţii învăţământului în limba română, asigurarea unei finanţări adecvate pentru mass-media de limba română şi pentru proiectele instituţiilor de cultură reprezentative pentru etnicii români din Ungaria.
„Referindu-ne strict la educaţie, într-adevăr, principala problemă pe care o are în momentul de faţă comunitatea se referă la numărul insuficient de cadre didactice care predau în limba română. Credem că este necesar să găsim soluţii pentru formarea de noi cadre didactice pentru trimiterea din România, aşa cum s-a făcut deja (există deja proiecte-pilot în acest sens, de cadre didactice care să predea în limba română) şi să găsim formule de acordare de cât mai multe burse pentru a încuraja elevii români să înveţe în limba română în şcolile cu predare în limba română sau cu predare bilingvă din Ungaria”, a precizat Bogdan Aurescu. Oficialul român a vorbit şi despre „necesitatea de a arunca un ochi foarte atent, analitic, asupra curriculei din şcolile cu predare în limba română din Ungaria, în aşa fel încât numărul de cursuri care sunt predate în limba română să crească şi să permită astfel elevilor români să îşi păstreze cât mai bine identitatea românească”.
În Ungaria, potrivit Ministerului Afacerilor Externe din România, există nouă grădiniţe „cu ocupaţii şi în limba română”, şapte şcoli generale cu predare bilingvă (română şi maghiară), cinci şcoli generale în care limba română se predă ca obiect de studiu şi un „liceu pentru naţionalitatea română” - „Nicolae Bălcescu” din Gyula. În acelaşi timp, în trei şcoli superioare din Ungaria se derulează cursuri de pregătire a cadrelor didactice pentru şcolile de naţionalitate română: Universitatea ELTE, Budapesta - pregătirea cadrelor pentru învăţământul liceal - Catedra de filologie română, Facultatea Pedagogică „Juhász Gyula” a Universităţii din Seghedin - pregătirea cadrelor pentru învăţământul general - Catedra de limba şi literatura română, Facultatea Pedagogică a Universităţii „Sf. Ştefan”, Szarvas - pregătirea învăţătorilor şi educatoarelor.
„Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare” este un tratat al Consiliului Europei care protejează şi promovează printre altele limba română în Ungaria. Potrivit documentului, există anumite prevederi pe care ţara vecină trebuie să le aplice limbii române. Documentul subliniază însă că „principala responsabilitate” în supravieţuirea limbii române revine comunităţii, care este îndemnată, în ghidul ce poate fi consultat pe pagina de web https://rm.coe.int/16806c7df6, să folosească „multitudinea de oportunităţi pe care Carta la garantează în ceea ce priveşte folosirea limbii române în viaţa publică cotidiană”, de exemplu studierea în limba maternă, „în zonele în care este folosită limba română”, încă de la grădiniţă „dacă familia solicită acest lucru”. (O. N.)