Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Experiențele adolescenţilor într-un eseu tematic: „Credința - izvor de tămăduire”
Să reușești să descoperi tainele credinței este cu adevărat o mare minune! Lumea credinței, care copleșește rațiunea sau logica acestui veac, îl îndeamnă pe om să acționeze nu numai cu mintea, ci și cu inima. Îl naște la o nouă viață și îl conduce în brațele Creatorului. Astfel, oamenii credincioși devin modele care se transmit din generație în generație, ca o moștenire nepieritoare, de care se bucură o țară sau un neam întreg. Să crezi în ceea ce nu vezi și în ceea ce nu pipăi te situează mai presus de materie și îți oferă șansa aprofundării credinței.
Numele tinerilor care au crezut și întreaga lor viață și-au închinat-o Mântuitorului Iisus Hristos a rămas ca o pecete neștearsă în istoria creștinismului. Cu adevărat, sfinții au devenit „prelungirea lui Hristos” în lume, cultivând dragostea față de aproapele, față de persoanele bolnave, față de întreaga creație. De aici încolo, putem vorbi despre o credință vindecătoare. Acest model al credinței iubitoare față de Dumnezeu am dori să-l implementăm în viața de zi cu zi a copiilor noștri. De aceea, ne-am gândit ca, în acest an omagial, să aprofundăm puterea vindecătoare a credinţei lucrătoare prin iubire, cea despre care Sfinţii Părinţi spun că este temelia tuturor virtuţilor. Aceasta este virtutea care îi uneşte pe toţi sfinţii tămăduitori.
Pentru faptul că tinerii adolescenţi sunt în mijlocul examenelor, sunt la început de drum în viaţă, îşi caută visul, luptă să-şi atingă ţelul şi trăiesc emoţii mari, iar unii dintre ei sunt încercaţi de frici, dezamăgiri şi anxietăţi, am considerat că ar fi bine să implementăm, la nivelul învăţământului liceal, activităţi practice, prin care elevii să descopere profunzimea credinţei şi să-şi dezvolte încrederea în iubirea lui Dumnezeu, precum concursul de eseuri „Credința - izvor de tămăduire”, desfăşurat în martie 2024, în cadrul proiectului educațional „Cunoașterea lui Dumnezeu - lumină pentru adolescenți” şi aflat la a III-a ediție. Astfel, copiii noştri vor deveni mai puternici şi vor depăşi obstacolele vieţii, prin încrederea în sine şi în Dumnezeu.
Obiectivele concursului
Concursul de eseuri „Credința - izvor de tămăduire” a vizat ca obiective majore: formarea adultului de mâine, lipsit de frici şi plin de nădejde şi speranţă; înţelegerea credinţei ca leac tămăduitor în sănătatea sufletească şi trupească; sporirea credinţei lucrătoare prin fapte bune, având ca model lucrarea sfinţilor tămăduitori; cultivarea empatiei, respectului şi dragostei faţă de persoanele bolnave; sensibilizarea şi cunoaşterea că Biserica este locul de naştere şi mediul natural în care se manifestă credinţa creştină, prin practicarea rugăciunii şi ascultarea cuvintelor dătătoare de viaţă ale Evangheliei lui Hristos; înţelegerea importanţei rugăciunii în dobândirea unei credinţe puternice; promovarea valorilor moral-religioase în rândul tinerilor.
Tematica proiectului realizat pe două secţiuni
Proiectul a fost gândit pe două secţiuni şi au constat în: activitatea practică, cu tematica Credinţa lucrătoare prin iubire, şi creaţie literară - eseu, cu tematica Credinţa - izvor de tămăduire.
La prima secţiune, activitatea practică, au participat elevi din învăţământul liceal, clasele a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a, care au fost coordonaţi, monitorizaţi şi evaluaţi de profesorii de religie, respectând punctele din proiect.
Prima etapă a fost experimentală şi s-a referit la o probă practică în care elevii au acordat o atenţie sporită ascultării Evangheliei la Sfânta Liturghie şi la celelalte slujbe bisericeşti. Apoi, adolescenţii au adăugat la activităţile lor preocupări specifice pentru întărirea în credinţă şi cultivarea încrederii în sine. Astfel, elevii au participat în fiecare duminică la Sfânta Liturghie; au consemnat în scris ideile principale din Evanghelia de Duminică; au citit din Sfânta Scriptură pericopele care evidenţiază puterea transformatoare a credinţei.
De asemenea, împreună cu profesorul coordonator, au planificat citirea Noului Testament, astfel încât până la proba finală a concursului să fie parcurse toate evenimentele nou-testamentare care scot în evidenţă însemnătatea credinţei; au cercetat persoane bolnave şi au pus în practică cuvintele Scripturii, în a-i încuraja, în a-i mângâia cu cuvinte dătătoare de speranţă; s-au aplecat cu empatie asupra prietenilor sau colegilor care trec prin perioade dificile, prin evenimente aducătoare de tristeţe, dezamăgire, neîncredere (copii crescuţi de bunici, cu părinţi plecaţi în străinătate, copii bolnavi etc.) şi au devenit suport pentru ei, mângâindu-i, încurajându-i, şi i-au bucurat prin cuvinte pline de înţelepciune, dobândite prin citirea Sfintei Scripturi.
Profesorii de religie implicaţi în acest proiect s-au întâlnit bilunar, online, cu elevii participanţi, după un program bine stabilit, în cadrul căruia elevii au primit consiliere şi îndrumare pentru realizarea unor activităţi tematice, recomandări şi schimb de impresii. Aceste activităţi au fost realizate în urma unei planificări a unui program la propunerea profesorului coordonator al echipei din fiecare liceu.
În cadrul celei de-a doua secţiuni, pe baza experienței celor șase luni, elevii participanți au trebuit să realizeze un eseu cu tema Credinţa - izvor de tămăduire, în care să descrie o experiență trăită de ei şi prin care au descoperit frumusețea și puterea credinței. Comisia de evaluare a selectat trei eseuri pentru a fi citite în plen pentru faptul că au avut abordări și povești de viață diferite.
Credinţa, călăuză în viaţă
O elevă de la clasa a XII-a, de la Colegiul Național „Elena Cuza”, a povestit în eseul ei că este beneficiara unei credințe puternice, moștenită din generație în generație, de la părinți, bunici și străbunici; un alt elev, de la clasa a X-a, de la Colegiul Național „Mihai Viteazul”, a descris cum credința mamei plecată la Domnul a fost izvor de iertare, împăcare și iubire între frați; iar cel de-al treilea eseu selectat a fost realizat de un elev de la clasa a XII-a, de la Colegiul Național „Grigore Moisil”, în care a povestit cum credința i-a devenit călăuză în viață și în decizia de a ajunge medic.
În societatea de astăzi, în care oamenii sunt încercați de necredință, ne-am gândit să mergem pe firul sintagmei rostite de William Shakespeare, aceea că „Lumea-ntreagă e o scenă/ Și toți oamenii-s actori…”. Totodată, l-am invitat pe Tiberiu Octavian Păun, actor și realizator Radio București FM, un apropiat al Bisericii, un actor credincios, prezent la Sfânta Liturghie şi care are duhovnic, pentru a le împărtăși tinerilor adolescenți cum se vede prin ochii actorului „adultul de mâine, cu credință puternică în Dumnezeu, lipsit de frici și anxietăți”.
Nu întâmplător am ales ziua de premiere 30 martie, într-o săptămână guvernată de sărbătoarea Bunei Vestiri, 25 martie, sărbătoare care ne arată puterea credinței, prin faptul că Maica Domnului acceptă planul lui Dumnezeu de a-L naște pe Mesia. Începută cu Buna Vestire, putem spune că săptămâna s-a încheiat cu minunea „vindecării paraliticului din Capernaum”, unde observăm că, prin credința și dragostea celor patru prieteni, bolnavul a primit vindecare de la Mântuitorul Hristos.
Am ales ca spaţiu de desfăşurare Seminarul Teologic Ortodox, pentru că aici elevii de liceu pătrund tainele Scripturii și învață cum să dobândească și să-și cultive credința, iar la un pas de Liceul Teologic se află biserica Mănăstirii „Radu Vodă”, unde sunt moaștele a doi sfinți tămăduitori, Sfântul Ierarh Nectarie și Sfântul Mare Mucenic Efrem cel Nou, la care s-au închinat toți participanții, la finalul festivității, pentru a primi tămăduire și o credință puternică de la Dumnezeu.
Janeta Niță este profesor metodist ISMB, doctor în teologie, inițiator și coordonator de proiect