Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Fiecare manual școlar are o poveste

Fiecare manual școlar are o poveste

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Un articol de: Diac. Daniel Cergan - 24 August 2020

Motto: ,,Păzește-te a doua zi după un succes”  (Titu Maiorescu)

Într-o societate în care lumea se află în schimbare profundă, iar reperele morale merg spre disoluție, educația religioasă organizată în învățământul preuniversitar prin disciplina Religie se află an de an în fața provocărilor. Multe dintre acestea sunt legate de adaptarea demersului didactic la dinamica schimbării societății, sub toate aspectele, la particularitățile de vârstă ale elevilor noștri și la mijloacele de învățământ utilizate.

 Consfătuirile profesorilor de religie din Arhiepiscopia Bucureștilor, organizate în ultimii ani, cu binecuvântarea și îndrumarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, au contribuit semnificativ la îmbogățirea abordărilor de optimizare a proiectării și aplicării curriculumului disciplinei Religie. De asemenea, au avut un rol important în dezvoltarea și aplicarea programelor educa­ționale specifice educației religioase, în diseminarea exemplelor de bună practică și în recomandarea pentru profesorii de religie de a se implica în elaborarea manualelor de religie. În acest context, dublat de empatie, s-a format echipa care a realizat manualul școlar la disciplina Reli­gie - cultul ortodox, pentru clasa a VIII-a, de la Editura Didactică și Pedagogică.

Cheia succesului în elaborarea acestui manual școlar au reprezentat-o dragostea față de Dumnezeu, față de oameni și, nu în ultimul rând, vocația de dascăl. Astfel, din dorința de a sluji lui Dumnezeu și oamenilor, cu mult entuziasm și dăruire, o echipă formată din șase profesori de religie a pășit pe acest drum al scrierii de manuale școlare, pentru prima dată. Acest manual abordează lecțiile despre lucrarea Sfintei Treimi în lume, într-o manieră utilă și atractivă. Dacă pentru un elev manualul de religie constituie un mijloc prin care Îl descoperă pe Dumnezeu și iubirea Sa, pentru profesor, manualul este un instrument didactic care contribuie atât la optimizarea activității de pre­dare - învăţare - evaluare, cât și la atingerea competențelor generale și specifice, prin formarea de atitudini și abilități prevăzute de progra­ma școlară și conforme cu învățătu­ra de credință a Bisericii Ortodoxe.

Conținuturile abordate, alături de exercițiile interactive, sunt sus­ținute de varietatea materialului intuitiv exprimat prin icoane, simboluri și imagini alese în concor­danță cu competențele specifice disciplinei Religie. Activitățile practice propuse de autorii manualului, într-o viziune proprie echipei de lucru, urmăresc valorificarea potențialului cognitiv și formativ al elevilor, în duhul iubirii creștine și al comuniunii.

Manualul îl ajută pe profesor să-și elaboreze demersul didactic într-un ritm dinamic, atractiv și accesibil elevilor, asigurând concordanța între sarcinile de învățare și particu­laritățile de vârstă specifice elevilor de clasa a VIII-a și însușirea cunoș­tințelor de la simplu la complex, de la particular la general.

Abordarea interdisciplinară și interculturală a conținutului este asigurată prin activități accesibile care presupun o documentare prealabilă din partea elevului, plecând de la textul-reper oferit de rubrica Credin­ță și Cultură, iar Viețile Sfinților invită să cunoaștem latura duhovnicească necesară formării omului în urcușul său spre mântuire.

Personal, cred că în spatele fiecărui manual există o poveste. De la dorința de a scrie acest manual până la editare și continuând cu utilitatea acestuia, în activitatea didactică există o poveste care, fără ajutorul Preasfintei Treimi, al Maicii Domnului și al sfinților, nu ar fi fost frumoasă. Participarea la acest proiect mi-a oferit prilejul să-mi continui altfel activitatea de perfecțio­nare ca profesor de religie. Este o slujire pe care am urmat-o cu mare drag. Nădăjduiesc ca acest manual să fie spre folosul copiilor noștri și spre slava lui Dumnezeu. Împreună am încercat să aducem un conținut de calitate și un plus pentru această disciplină centrată pe formarea de atitudini și valori. 

Gânduri din partea celorlalți autori ai manualului

„Reușita realizării unui manual evidențiază importanța muncii în echipă. În cazul nostru, manualul de religie nu este doar un succes al nostru, ci al tuturor, pentru că tot ceea ce am realizat este pentru Ora de Religie şi pentru elevi, în slujba lui Dumnezeu şi a Bisericii. Este un efort împletit cu rugăciune şi cu dragostea de a realiza lucruri frumoase” (Radu Ungureanu, profesor drd. la Școala Gimnazială Sfântul Nicolae din București).

„Proiectul unui manual de religie este, de fapt, unul cu caracter duhovnicesc. Conţinuturile unui manual nu constituie doar informaţie, ci sunt baza de pornire pentru un profesor în actul didactic de a forma caractere creştine. Este o împletire între informare şi formare. Din acest motiv, conţinutul manualului îl orientează pe elev nu doar spre cunoaştere şi aprofundare a învăţăturii creştine, ci şi spre cunoaşterea valorilor culturale creştine şi conştientizarea importanţei lor în societate” (Elena-Mariana Bălan, profesor gradul I la Colegiul Tehnic Mecanic Grivița din București, metodist ISMB).

„Noul manual îmbină într-un mod armonios învățătura de cre­dință cu răspunsurile la provocările lumii contemporane, conține o varietate de sugestii de activități didactice cu aplicabilitate mare. Pe lângă faptul că este un instrument de lucru foarte util pentru profesor, adevărații beneficiari sunt elevii. Conținutul și aplicațiile oferă acestora un nivel ridicat de accesibilitate, încât vor avea un sprijin real în înțelegerea problematicilor abordate. Emoţia unei reuşite în activitatea didactică este răsplata unui efort pe care un profesor îl dedică propriilor elevi. Manualul de religie pentru clasa a VIII-a nu este doar un instrument didactic, ci şi o mărturie a fiecărui autor în faţa elevilor şi a lui Dumnezeu” (Vasile Bogus, profesor gradul I la Liceul Teoretic „Ioan Petruș” din Otopeni, inspector de religie ISJ Ilfov).

„Proiectul unui manual este unul educativ şi ca demers educaţional obli­gă la responsabilitate şi deschidere în abordarea conţinuturilor din programa şcolară pentru clasa a VIII-a, la Religie. Devenim responsabili faţă de formarea spirituală a elevilor şi faţă de viziunea pe care aceştia şi-o formează în calitate de creştini, faţă de lumea în care trăim. Elevul creştin este fiu al Bisericii, credincios lui Dumnezeu, fidel învăţăturii dumnezeieşti şi curajos în a face faţă provocărilor societăţii” (Maria Luiza Ungureanu, profesor dr. la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din București).

 „Acest manual a fost o experiență unică. Cuvântul își poate pierde din valoare dacă nu este scris cum trebuie. Ușor este poate a face o faptă bună care are impactul cuvenit realității imediate, însă devine destul de complicat când începi să o redai în scris, încât să nu-și piardă din valoare, mesaj și trăire. Un manual trebuie să transmită și să devină un reper, la care te întorci cu drag (în timp). Manualul de religie este o mare realizare în contextul concurenței actuale, de care, ca profesori de specialitate, suntem mân­dri și îi felicităm pe toți colegii noștri implicați în acest proces” (Violeta-Marinela Bălan, profesor la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București).

Manualul de față reprezintă continuarea inițiativei începute de colegi profesori de religie, cărora le suntem recunoscători, al căror efort îl apreciem și cărora le mulțumim.

 

(Daniel Cergan este profesor dr. la Școala Gimnazială Nr. 194 din București și diacon la ParohiaSfântul Apostol și Evanghelist Ioan”.)

Citeşte mai multe despre:   ora de religie