Centrul Cultural „Socrate” al Parohiei Miroslava II cu hramul „Duminica Sfinţilor Români” şi-a deschis în această săptămână porţile pentru primele activităţi dedicate copiilor. Pentru început,
În jur de 4.700 de copii ucraineni, înscrişi în şcolile din România
Peste 3.700 de copii ucraineni au statut de audienţi în şcolile din România, iar alţi aproape o mie sunt înscrişi cu statut de elevi, a transmis ministrul educaţiei, Ligia Deca, în cadrul unui eveniment organizat de World Vision România, la un an de la debutul conflictului armat în Ucraina. Sondajul realizat de organizaţia neguvernamentală scoate în evidenţă problemele, în special de ordin emoţional, cu care încă se confruntă copiii refugiaţi: insomnie, anxietate, iritabilitate, tendinţă de izolare.
Se împlineşte astăzi, 24 februarie 2023, un an de la izbucnirea conflictului în Ucraina, iar ţara noastră are „cu 40.000 de copii mai mult”, potrivit reprezentantului Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi (UNHCR) în România, Pablo Zapata. Aceşti copii au primit, în această perioadă, atât din partea statului, cât şi a ONG-urilor şi a Bisericii, tot ajutorul necesar din punct de vedere social şi educaţional.
World Vision România a prezentat miercuri rezultatele sondajului „Cum a integrat România copiii refugiaţi?”, la eveniment fiind prezentă şi Ligia Deca, care a afirmat că, în ceea ce priveşte dreptul la educaţie, statul român, prin Ministerul Educaţiei, a reuşit, încă din prima săptămână, „să pună la punct legislaţia în aşa fel încât să garantăm accesul lor la sistemul românesc de educaţie, în diferite forme”.
În prezent, sunt repartizaţi cu statut de audienţi în unităţi de învăţământ preuniversitar 3.781 de minori din Ucraina (1.328 la nivel preşcolar şi aproape 2.500 de elevi), iar alţi aproape 1.000 sunt înscrişi cu statut uzual de elevi. „(...) Avem zeci de mii de copii încă pe teritoriul României care trebuie să aibă acces garantat la educaţie. Suntem într-o fază în care avansăm, în sensul în care discuțiile pe recunoașterea studiilor în zona preuniversitarului, efectuate în România, în Ucraina și invers, au făcut pași înainte”, a precizat ministrul educaţiei, citat de Agerpres. Ligia Deca a amintit, totodată, că există şi o serie de hub-uri educaţionale unde copiii ucraineni au acces la activităţi extraşcolare variate şi, în acelaşi timp, să fie supravegheaţi şi îndrumaţi pentru a urma cursurile, pe curricula ucraineană, online.
Potrivit studiului World Vision Romania (WVR), doar 36% dintre părinţii ucraineni spun despre copiii lor că au continuat procesul educaţional în şcolile din România, în timp ce 4,1% nu fac deloc şcoală. Dintre cei care fac şcoală, 99,6% învaţă în continuare după curriculumul ucrainean. Pe de altă parte, 40% dintre părinţi afirmă despre copiii lor că nu fac toate lecţiile din curriculum. De asemenea, peste 80% sunt de părere că cei mici au suferit pierderi de învăţare din cauza războiului.
Studiul WVR scoate în evidenţă şi problemele de ordin psihologic cu care se confruntă copiii refugiaţi: frică, insomnii, iritabilitate. Opt din zece copii ucraineni au trecut prin momente de frică după izbucnirea războiului, atunci când interacţionau cu persoane străine, iar unul din zece s-a confruntat des sau foarte des cu stări de frică. De asemenea, şapte din zece copii întâmpină probleme de insomnie, iar peste 80% dintre părinţi au afirmat că micuţii lor se enervează mai uşor în urma traumelor provocate de război, în timp ce unu din cinci copii are momente de iritare des sau foarte des. Conform sondajului, patru din zece copii tind să se izoleze mai mult decât înainte de izbucnirea conflictului militar, iar şapte din zece părinţi ucraineni consideră că fiii şi fiicele lor au nevoie de consiliere psihologică. (O. N.)